Oděvní značky využívají otrocké práce

Náctileté dívky v indických tkalcovnách ve státě Tamil Nadu tkají látky pro známé odběratele, jako jsou například C&A, Primark či Sainsbury‘s. Dívky jsou lákány pod příslibem atraktivní práce a dobrého výdělku, ve skutečnosti jsou zaměstnavateli těžce vykořisťovány. Haló novinám to sdělila organizace NaZemi.

Závěry plynou ze zveřejněného výzkumu nizozemských organizací SOMO (Centre for Research on Multinational) a ICN (India Committee of the Netherlands). Ze 151 dotazovaných dívek, pracujících v pěti zkoumaných přádelnách a tkalcovnách ve státě Tamil Nadu, jich bylo 60 % při nástupu do práce mladších 18 let. Nejmladším bylo 15 let. Dívky jsou nuceny pracovat běžně 68 hodin sedm dní v týdnu, přesčasy či noční směny nemohou odmítnout, pracují bez jakékoliv smlouvy, nedostávají výplatní pásky. Těžké pracovní podmínky přivedly některé dělnice dokonce k sebevraždám. Na svoji situaci si nemají kde stěžovat, protože v továrnách neexistují odbory - uvádí se v tiskové zprávě organizace NaZemi, jež se pracovním podmínkám dělníků a dělnic v oděvním průmyslu věnuje šest let v rámci kampaně Ušili to na nás!

Zboží ze sledovaných indických tkalcoven odebírají také firmy západních značek, mezi nimi například i u nás dostupná značka C&A. Bylo rovněž zjištěno, že tři zahraniční banky, mezi nimi i pobočka Raiffeisenbank v České republice, poskytují uvedeným indickým přádelnám a tkalcovnám finanční služby.

»Oděvní společnosti jsou ve svém úsilí změnit otřesné pracovní podmínky v oděvním průmyslu značně neefektivní. Některé ze sledovaných továren měly dokonce certifikát, který je zaměřen na dodržování pracovních podmínek v dodavatelských řetězcích. Výzkum přitom ukázal, že podmínky v továrnách jsou neakceptovatelné,« uvedl koordinátor Petr Mareš z NaZemi.

NaZemi prosazuje odpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům ze zemí globálního Jihu.

(mh)

2. 11. 2014  (mh)