Poznávání Číny letecky i rychlovlakem

V Číně existují stejné typy dopravy, tak jako kdekoliv jinde na světě. Jenže vzhledem k její obrovské rozloze, a tedy i přepravním vzdálenostem, je nejrychlejší využít dopravu leteckou, které však nyní hodně konkurují rychlovlaky, jež jsou zároveň i levnější. Čína je krásná země, je užitečné poznat tu co nejvíce míst, a k tomu je kombinace letadla a vlaku nejlepší volbou.

Na cestách letadlem

Při překonávání obrovských vzdáleností, které v Číně jsou, je vnitrostátní letecká přeprava vhodným a velmi pohodlným způsobem dopravy. V Číně v současnosti existuje téměř 60 leteckých společností, které se od sebe samozřejmě liší jak velikostí, tak i oblastí své působnosti, ale uplatní se všechny. Pokud se rozhodnete pro letadlo, je třeba rezervovat si letenky včas, protože vnitrostátní linky bývají v Číně opravdu nebývale vytížené, zvlášť před novoročními svátky.

Jak bez problémů cestovat na domácích linkách? Na letiště je lepší vzhledem k častým dopravním problémům se vydat s dostatečným časovým předstihem. Když se z důvodů, které letecká společnost uzná jako relevantní, nedostavíte k odletu, vrací se cestujícímu polovina částky z ceny letenky. V Číně můžete bezplatně přepravovat zavazadlo do dvaceti kilogramů váhy, na palubu si můžete vzít zavazadlo maximálně do pěti kilogramů. Cestující má zákaz převážet na palubě letounu alkoholické nápoje - ty mohou být převáženy pouze v zavazadlovém prostoru. Toto opatření se však nevztahuje na alkohol zakoupený v bezcelních obchodech letiště, který je obchodem speciálně zabalen.

Cestování vnitrostátními leteckými linkami mohu doporučit. Mám vlastní zkušenost. Nedávno jsem letěl z čínského Nanjingu do Lanzhou v provincii Gansu a poté ještě z Lanzhou do Pekingu. Usměvavé a ochotné čínské letušky se staraly o příjemnou atmosféru po celý čas letů. Nezažil jsem ani žádné časové prodlevy na letišti, ať už před nástupem do letadla, nebo po příletu. Oba lety byly bezproblémové.

Za zážitky vlakem

[o]

Cestování vlakem má v Číně dlouhou tradici. První železniční úseky byly postaveny již v 19. století, dnešní síť je poměrně hustá a zabíhá do všech obydlených oblastí, vždyť její celková délka je neuvěřitelných 70 000 kilometrů. V současnosti jsou do modernizace a dalšího rozvoje železnic vkládány ohromné peníze. Výsledkem je zkrácení jízdních dob, zvyšování pohodlí cestujících i bezpečnosti při cestování vlakem. Zajímavostí je mimo jiné i nedávno postavená vysokohorská trať do Lhasy, která propojuje Tibet s ostatními oblastmi Číny.

I do vlaku, v případě, že se rozhodnete využít služeb železnice, si musíte obstarat jízdenky s dostatečným předstihem. Vlakové spoje v Číně bývají obvykle velmi vytížené. Výjimku tvoří pouze osobní, místní vlaky, na které stačí zakoupit jízdenku bezprostředně před odjezdem vlaku. V Číně obecně se rozlišují tři typy vlaků. Prvním z nich jsou expresní vlaky, které jsou značeny písmenem T (tekuai). Ty se vyznačují tím, že zastavují jen ve velkých metropolích. Rychlíky jsou na nádražích označeny písmenem K (kuai) a obyčejné, osobní vlaky jsou označeny už jen číslem spoje.

Čtyři třídy

V čínských vlacích si můžete vybrat ze čtyř tříd. Nejlepší a nejdražší z nich je soft sleeper (ruanwo), která nabízí plný komfort a je nejčastěji využívána cizinci. Zhruba o třetinu levnější je třída hard sleeper (yingwo), nejvíce preferovaná čínskou vyšší střední třídou. Na kratší vzdálenosti, čili pokud cesta trvá méně než den, není zapotřebí lůžkových vozů a můžete si zvolit mezi lepší třídou soft seat (ruanzou) a jen o trošku méně pohodlnou hard seat (yingzou).

Když si konečně vyberete z velké nabídky a vstoupíte do nádražní haly, můžete jít na menších nádražích hned na nástupiště a počkat přímo tam na svůj spoj, stejně, jako je tomu v Evropě. Rozdíl nastává na velkých nádražích, třeba v Pekingu, kde nesmíte vstoupit na nástupiště, dokud k tomu nejste rozhlasem vyzváni. Každý vlak má svůj gate (vstup), u kterého čekáte, stejně jako to známe z letišť. Před vstupem do rychlovlaků musí cestující navíc projít železným rámem, stejně tak, jako před vstupem do letadla.

Myslím, že rychlovlaky překvapí každého svou moderností. I když v nich i dlouhá cesta ubíhá rychle a je zážitkem, v soupravě je zařazen jídelní vůz a některá jídla vám donese průvodčí přímo do kupé. Rychlovlaky jsou samozřejmě nekuřácké. Jedním jsem cestoval z Pekingu do Suzhou v provincii Jiangsu. Celá cesta byla nadmíru pohodlná a rychlovlak pádil rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu. Čína má nejdelší trať pro rychlovlaky na světě. Zbývá uvést jediné. Po osobní zkušenosti s cestováním po Číně, mohu doporučit oba uvedené druhy přepravy. Jsou velmi pohodlné, bezpečné a především šetří čas, který se dá využít k poznávání bohaté historie i bouřlivě se rozvíjející čínské současnosti.

Úspěšná firma Home Credit International

Do Číny se dnes nehrnou jen turisté. Ale na tento trh vstupují a podnikají tady firmy, které jsou moderní a mají přehled. Jednou z těch hodně úspěšných na čínském trhu je známá česká firma Home Credit International a. s. Nabízí služby především v oblasti spotřebitelských úvěrů, půjček a pojišťovnictví. Působí i ve sféře elektronického bankovnictví. Licenci na poskytování spotřebitelských úvěrů v Číně získala společnost v roce 2010 jako první zahraniční subjekt. V této dynamické zemi ale působí už od roku 2008. Nynější ekonomický vývoj v Číně vytváří významný prostor pro finanční operace, jimiž se firma zabývá. Životní úroveň obyvatel Číny neuvěřitelně rychle stoupá. Chtějí se pochopitelně obklopit co nejdříve vším dostupným moderním pohodlím a k tomu jim pomáhá právě Home Credit International a. s. Společnost expanduje i v dalších zemích - například ve Vietnamu, v Rusku nebo v Kazachstánu.

Radovan RYBÁK

FOTO - autor

popisky k foto:

1 - V rozlehlé Číně šetří letecká doprava čas.

2 -

3 - Interiér rychlovlaku

4 - Šéf rychlovlakové soupravy odpovídá na otázky novinářů z Evropské unie.

5 - Nádražní velehala v Pekingu

 

31. 12. 2014  Radovan RYBÁK