Jarní únavu lze porazit

Bolesti hlavy, poruchy spánku, únava, deprese. To vše jsou příznaky jarní únavy. Jde sice o diagnózu, která v podstatě neexistuje, nicméně téměř všichni ji známe. Vyhrát nad jarní únavou není podle odborníků nic nemožného. Stačí pár návyků, které dodají tělu chybějící energii, v první řadě je potřeba zamyslet se nad životosprávou.

Odborníci se shodují na tom, že příčinou jarní únavy je dlouhodobá absence přirozeného tepla a slunce. Lidský organismus je vyčerpaný dlouhou zimou provázenou chřipkami či jinými virózami a únava je tedy oprávněná. I když by se dalo očekávat, že rozpuk přírody a příval energie nás nabudí, neděje se tak. Jarní probuzení ze zimního spánku vyžaduje víc než jen pár slunečních paprsků.

Posílit imunitu

Namístě je podle odborníků posílení oslabené imunity. Vhodné je začít zvýšením své tělesné aktivity samozřejmě podle svého zdravotního stavu. Ideální je přidat více pohybu na čerstvém vzduchu, jako jsou procházky nebo rychlejší chůze.

Jarní únava je způsobena také nedostatkem slunečního svitu, a tedy nižší tvorbou vitamínu D. Ten se vlivem ultrafialového záření v organizmu tvoří běžně z cholesterolu, ale když je slunce málo, může člověku chybět a oslabovat jeho imunitu. V prvních jarních slunečných dnech je proto vhodné pobývat co nejvíce venku.

Jednou z velmi důležitých metod posílení imunity je i otužování. Nejprve je vhodné nastavit vodu vlažnou, aby nedocházelo ke zbytečné dehydrataci pokožky. Na závěr by se měl člověk sprchovat minutu horkou vodou a dvacet vteřin vodou studenou. Zopakováním dojde k povzbuzení lymfatického systému, cirkulace krve a detoxikace organismu.

Imunitu oslabuje také stres a nedostatek spánku. Proto bychom si měli dopřát opravdu vydatný spánek, podle odborníků je ideální spát denně alespoň sedm hodin.

Změnit jídelníček

Jaro je také vhodný čas na změnu jídelníčku, nebo alespoň pro zařazení několikadenní jarní detoxikační kúry. Odborníci radí jíst hodně zeleniny, a to jak ve formě salátů, tak i tepelně upravených pokrmů se zeleninou. Vhodné jsou i čerstvé zeleninové a ovocné šťávy, například mrkvovopomerančová nebo šťáva z jablek a červené řepy.

»Jídelníček obohacený o ovoce a zeleninu všech barev dodá našemu tělu všechny potřebné látky a vitaminy. Naopak vynechejte těžká smažená jídla, přeslazené pokrmy a snižte příjem masa a mléčných produktů. Tento krok vás navíc přiměje zkoušet nová zajímavá jídla a přidat na menu třeba také luštěniny, které jsou výborným zdrojem bílkovin, vlákniny i minerálních látek,« řekla Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.

[o]

Velmi důležitou součástí posílení imunity je dodat tělu nejen vitamíny, ale i probiotika a enzymy, které řídí správnou funkci imunitního systému. Právě enzymy dokážou nastartovat aktuálně potřebné přirozené obranné pochody v našem těle. Na rozdíl od většiny jiných léků dodané přírodní enzymy aktivují organizmus k vlastní obranné reakci, ať už na probíhající onemocnění, nebo jeho předzvěst.

Superpotravina jménem konopí

Konopí je čím dál více zařazováno do života. Jeho vlastnosti lze ocenit nejen v podobě kosmetických produktů, ale i zařazením do jídelníčku. Odborníci doporučují vyzkoušet například konopné semínko. »Nastal čas znovu začlenit semena do našeho každodenního jídelníčku a uvědomit si životodárnou energii, kterou poskytují pro náš zdravý a spokojený život,« uvedl odborník na konopnou výživu z Carun Pharmacy Jiří Stabla.

Semínko, se skládá z vláknité slupky a olejnatého jádra. Vyznačuje se především jedinečně vyváženým a komplexním zastoupením nenasycených mastných kyselin. Poměr esenciálních omega-3 alfa linolenové a omega-6 linolové kyseliny je nejbližší poměrům vlastním lidskému tělu a zajišťuje správnou funkci metabolismu. Konopný olej obsahuje také vzácnou omega-6 gama-linolovou kyselinu zodpovědnou mimo jiné za blahodárné působení na pokožku. Kromě cenných tuků nalezneme v semínku unikátní bílkoviny. Dále sacharidy převážně ve formě vlákniny, širokou škálu vitamínů (A, B1, B2, B6, C a E) i minerálních látek, vodu, popeloviny, chlorofyl, lecitin, fytin a kyselinu cannabidiolovou se silným baktericidním účinkem. Celá semena jsou vhodnou součástí zdravé snídaně. »Neupravená surová semínka sypu na namazaný chléb či do müsli. Naklíčením získávají na jemnosti i chuti,« dodal Stabla.

Odpolední únava

S čím se určitě každý z nás setkal, je únava odpolední. Ta nás nejčastěji zastihne mezi 14. a 16. hodinou. Je to přirozený jev našeho denního biorytmu, ale sami máme možnost ovlivnit, v jaké míře nás únava přepadne. Namístě je popřemýšlet nad skladbou našeho oběda. Ten by neměl být příliš těžký, tučný nebo s větším obsahem jednoduchých cukrů. Bohužel klasická česká kuchyně taková převážně je. Takové jídlo se dlouho tráví, krev se přesouvá do trávicího ústrojí, místo aby se nám dostatečně okysličoval mozek a zmíněná únava je na světě. »Právě proto obědvejte lehčí jídla, která budou mít vyvážený poměr sacharidů a bílkovin. Jezte např. drůbeží maso, ryby a luštěniny s přílohou jako je rýže, bulgur, quinoa, vařený brambor nebo kousek celozrnného pečiva, vše doplněné samozřejmě o zeleninu. Talíř by měl být poskládán tak, že 1/3 bude tvořit bílkovina, 1/3 zelenina a poslední 1/3 sacharidová příloha,« doporučuje Burešová.

Boj s nedostatkem vitaminů

Rozhodující vliv na překonání jarní únavy má vitamín C. Nejen v lékárnách, ale i v supermarketech, drogeriích i v prodejnách zdravé výživy jsou ke koupi přípravky s obsahem vitamínů. Multivitaminy určené speciálně pro českou populaci obsahují navíc jód, selen, kyselinu listovou a vápník. Vitamíny jsou často vyráběny v šumivé formě. Kromě chutného nápoje tak dostaneme do těla i tolik potřebné tekutiny.

K osvěžení unaveného těla i mysli poslouží ovocné čaje, lze doporučit například čaj šípkový, nebo šípek kombinovaný s ibiškem, čaj zelený nebo čaj maté. Pro mnohé z nás je ovocný čaj příliš malý kalibr, pak nastupuje kofein nebo guarana. Proti únavě působí i leuzea (maralí kořen) a vitamínům podobná látka koenzym Q 10.

Alergie na pyl

V celé Evropě žije 150 milionů lidí, kteří trpí různými formami alergie. Toto číslo řadí alergické potíže mezi nejčastější chronická onemocnění Evropanů a právě pylová alergie může opravdu značně zkomplikovat už tak nepříjemnou jarní únavu.

Alergie na pyl patří mezi ty nejčastější. Pokud jste alergičtí na pyl, rozhodně vám nepomůže, když se budete v kritické době zdržovat v bytě se zavřenými okny s domněnkou, že to zabrání pylu dostat se dovnitř. V momentě, kdy se rozhodnete vyrazit si na procházku ven, tak si nevědomky přinesete pyl přímo domů, a to na vašem oblečení, ve vlasech nebo v chlupech svého mazlíčka. Doporučuje se tedy domácí zvíře po návratu z procházky řádně vyčesat, ihned se převléknout do domácího oblečení nebo rovnou vykoupat.

Lupénka zhoršená po zimě

Zima je pro všechny pacienty s lupénkou tím nejhorším obdobím a mnohým se právě během chladných měsíců stav kůže výrazně zhorší. Nemůže totiž pod oblečením dostatečně dýchat, není vystavena sluníčku a trpí chladem a vlhkem. Když pak přijde oteplení a všichni začneme odhazovat dlouhé rukávy, lupénkáři se mnohdy stydí za zarudlá ložiska. To nepomáhá jejich psychickému stavu, mohou mít problém s chozením mezi lidi, protože jejich pohledy na rozdrážděná ložiska lupénky jsou logicky velmi nepříjemné. Vzniká tak začarovaný kruh, protože čím hůř se pacienti cítí, tím hůře zase vypadá jejich kůže. Klasická léčba pomocí kortikoidů má mnoho nepříjemných vedlejších účinků a řeší jen příznaky, od nichž si lze pomoci také mnohem šetrnějšími způsoby. Pestrá a vyvážená strava je základem zdraví. Při dermatologických obtížích je třeba dodávat tělu antioxidanty a nenasycené mastné kyseliny. Je vhodné vyvarovat se uzenin a pšenici, dále citrusům, kečupům, čokoládám a barvivům v potravinách. »Je dobré omezit tlusté maso a tučné masné výrobky které obsahují cholesterol a nasycené mastné tuky a také potraviny bohaté na přidaný cukr – tedy veškeré sladké limonády, cukrovinky, sladké pečivo apod. Nadměrný příjem cukru vyživuje kvasinky a plísně, které jdou naprosto proti léčbě, a naopak onemocnění zhoršují,« radí výživová poradkyně a biochemička Michaela Bebová. Pečujte o kůži kosmetikou na přírodní bázi s výtažky z bylin.

Stránku připravila Jana DUBNIČKOVÁ

FOTO - pixabay

12. 4. 2017  Jana DUBNIČKOVÁ