Když děti kopírují své rodiče…

Hlídáte své děti, jak a kdy pijí, co jedí a kdy a jak si čistí zoubky? A jak to děláte vy? Nedávný průzkum totiž dokázal, že není ani tak podstatné, jak pečujete o zdravý životní styl dětí, ale jaký životní styl máte vy, jako rodiče. Děti totiž své rodiče v ledasčem napodobují. Pokud tedy chcete něco změnit v jejich návycích, je vhodné jít vzorem a začít u sebe. Děti se pak snadno přidají.

Tři čtvrtiny rodičů dětí ve věku 3 až 14 let si myslí, že je jejich potomci napodobují, a počítají s tím při výchově. Ostražitější jsou v tomto směru mladí rodiče ve věku 18 až 35 let. Vyplývá to z výsledků aktuálního průzkumu pro AquaLife Institute, jehož cílem bylo zjistit, zda děti přejímají návyky svých rodičů, zejména v oblasti pitného režimu, stravování, pohybu a také péči o zuby. Průzkum potvrdil, že děti kopírují své rodiče ve všech oblastech, například že čím častěji pijí rodiče slazené nápoje, tím častěji je pijí jejich děti. Rodiče proto mohou vlastním životním stylem zásadně ovlivnit zdraví svých dětí. Pokud budou dbát na svůj pitný režim a naučí se pít pravidelně dostatečné množství vhodných tekutin, naučí se to, v podstatě automaticky, také jejich děti.

Pít hodně, ale zdravě!

Množství a potřeba tekutin mají v pediatrii mnohem větší význam než v případě dospělých pacientů. »Děti totiž mají procentuálně výrazně vyšší obsah vody v těle, vyšší podíl mimobuněčného (extracelulárního) prostoru i vyšší relativní denní obrat (příjem a výdej) tekutin než dospělí. U zdravého dospělého odpovídá denní obrat přibližně 1/7 mimobuněčné tekutiny, u kojence od 1/3,« vysvětluje doktor Peter Szitányi, dětský lékař, gastroenterolog a člen AquaLife Institute, a dodává: »Je tedy nesmírně důležité, aby rodiče svým dětem vštěpovali od raného dětství návyk na pravidelný pitný režim a tekutiny jim aktivně nabízeli, zejména při vyšší fyzické zátěži. Vhodným zdrojem tekutin jsou pro děti přírodní pramenitá voda a slabě nebo středně mineralizované vody, které doplňují tělu i důležité minerální látky jako hořčík, vápník, draslík a fluor.«

Průzkum prokázal, že čím častěji přijímají tekutiny rodiče, tím častěji je přijímají i jejich děti. Většina dětí pije dle odhadu rodičů alespoň pětkrát denně, podobně jako samotní rodiče. Pokud pije rodič pravidelně, dítě většinou také, ale i naopak – pokud se rodič k pití nutí a pije málo, děti k tomu také inklinují. Z výsledků průzkumu rovněž vyplývá, že většina dětí pije během dne neslazené nápoje (vodu z vodovodu, čaj, balenou vodu, minerální vodu), nicméně 41 % dětí stále pije sladké nápoje. Polovina rodičů a tři čtvrtiny dětí konzumují sladké nápoje několikrát do týdne a častěji, 40 % dětí dokonce nepije přes den prakticky nic jiného. Frekvence konzumace sladkých nápojů rodičů ovlivňuje v jejich frekvenci i děti.

Kolik mají děti denně vypít?

Tělesná hmotnost (TH) *Denní potřeba tekutin

1–10 kg   *100 ml/kg

10–20 kg   *1000 ml + 50 ml na každý kg nad 10 kg TH

nad 20 kg   *1500 ml + 20 ml na každý kg nad 20 kg TH

Jíst by měla rodina pospolu

Již od batolecího věku se u dětí utváří základy správného stravování a životosprávy. Vliv na ně mají socioekonomické a demografické faktory, naprosto zásadní je však chování nejbližšího okolí dítěte (rodina). Zejména v předškolním a mladším školním věku se pak na utváření stravovacích a režimových návyků podílí také mateřská a základní škola.

Jít správným příkladem se vyplácí. Výsledky průzkumu ukázaly, že čím častěji rodiče konzumují ovoce a zeleninu, tím častěji je konzumují i děti – ovoce a zeleninu jí největší část dětí dvakrát denně (41 %) nebo jednou denně (34 %) a rodiče jsou na tom podobně. »Funguje to ale, bohužel, i naopak. Jestliže se rodiče při čtení jídelníčku ve školce či škole ‚šklebí‘ na zeleninová jídla, nemohou očekávat, že jejich dítě bude taková jídla přijímat s nadšením,« varuje nutriční terapeutka Věra Boháčová, spolupracovnice AquaLife Institute, a doporučuje: »rodiče by měli jít dětem příkladem, zároveň by však měli respektovat potřeby rostoucího a vyvíjejícího se organizmu, které nejsou vždy totožné s potřebami dospělých.«

Z výsledků průzkumu také vyplývá, že více než 60 % dětí jí pětkrát denně a že čím jsou děti starší, tím četnost denních jídel »pokulhává«. Rodiče jedí o něco méně často, přesto si dítě z rodičů mnohdy bere příklad a má tendence je v četnosti jedení napodobovat. »I v tomto případě se ukazuje důležitost upevňování stravovacích návyků v mladším věku, kdy je ještě možnost je ovlivnit. Ve chvíli, kdy se dítě dostává do období staršího školního věku, má více svobody a možností stravovací režim nedodržovat, a tak se také děje,« komentuje Boháčová.

Jídelníček dětí a dospělých je odlišný!

I když v zásadě platí, že by měli jít rodiče i s jídelníčkem příkladem, je potřeba myslet na to, že ne vše, co je doporučováno dospělým, se hodí i pro malé děti. Obecně se doporučuje například snižovat u dospělých více tučných mléčných výrobků v jídelníčku, u dětí (zejména těch nejmenších) se tučnost mléčných výrobků omezovat nedoporučuje. Dalším příkladem může být preference celozrnných výrobků. Zatímco u dospělých je žádoucí, u dětí se doporučuje pravidelně zařazovat celozrnné výrobky až od 10–12 let věku. V řadě příkladů je však pozitivní vzor v rodičích a jejich napodobování velmi žádoucí.

Pozor na cukr!

K jídlu patří i pití, ale je potřeba si uvědomit, že mnoho nápojů má skrytý cukr, tedy mnoho zbytečných kalorií. Průzkum potvrdil, že čím častěji pijí rodiče slazené nápoje, tím častěji je pijí děti. »Rizikovost« konzumace slazených nápojů v dětském věku je však daleko zásadnější. Nejenže se dítěti může neúměrně zvýšit (stejně jako rodičům) příjem cukru, a tedy i energie, ale hrozí u nich ještě další nepříjemnosti. Častější pití slazených nápojů u dětí znamená riziko odmítání jídla. Dítě »najedené« sladkými nápoji nemá potřebu jíst, a tím svůj rostoucí a vyvíjející se organizmus může ochuzovat o velmi důležité složky stravy. Navíc návyk na sladké (nejen) nápoje znamená jejich vyžadování, které se pak jen obtížně odbourává. Pokud dítě dobře jí a k tomu »pije« cukr, zakládá si na nadváhu či obezitu. A je prokázáno, že více než 80 % dětí s vyšší hmotností si svá nadměrná kila přenáší do dospělosti. Pak už je jen krůček k dalším zdravotním obtížím, vedoucím k řadě závažných onemocnění. Proto by rodiče měli navyknout své děti pít neslazené nápoje, ideálně pramenitou, slabě a středně mineralizovanou vodu nebo neslazený čaj. Pokud je dítě aktivní, je možné mu občas dát i mírně slazený nápoj. Hodí se zejména před sportovní nebo jinou pohybovou aktivitou, kdy dítě energii bez problémů využije.

Pohybové aktivity

Důležitou součástí životního stylu je také trávení volného času. Výsledky průzkumu1) ukázaly, že děti se oproti rodičům hýbou častěji. Téměř tři čtvrtiny dětí sportují nebo se věnují nějaké pohybové aktivitě alespoň dvakrát týdně (mimo povinné hodiny tělocviku ve škole), zatímco takto aktivních rodičů je jen polovina.

[o]

Rodiče často nemají takovou možnost věnovat se přes týden pohybu jako děti. Přesto by děti k pravidelnému pohybu měli vést, zkoušet s nimi (ať už osobně nebo formou kroužků) různé pohybové aktivity. Jednak aby si dítě mohlo vybrat aktivitu, která mu bude nejvíce vyhovovat (bavit ho), a tím pádem u ní vydrží, jednak aby se naučilo trávit volný čas pohybem. Navíc získá nové přátele a přirozeně se naučí fungovat v kolektivu. V neposlední řadě si po hodinách strávených ve škole odpočine a jeho mozek pak bude daleko lépe přijímat nové informace, učit se. To jsou devizy, které se mu budou v dospělosti velmi hodit. Rodiče sami mohou jít dětem příkladem zejména o víkendech, dnech volna a dovolených, kdy se věnují pohybovým aktivitám společně s dětmi. I pro ně je pravidelná pohybová aktivita velice důležitá. Nejenže pomáhá vyrovnávat příjem a výdej energie nebo formovat postavu, ale pomáhá také lépe se vyrovnávat se stresem a je prevencí řady onemocnění.

Zubní prevence v rámci rodiny

Strava a pitný režim mají vedle pravidelného a důkladného čištění zubů zásadní vliv na zdraví zubů a dutiny ústní. Zubům velice škodí sladkosti včetně sladkých nápojů, zejména konzumovaných před spaním a během noci. Pravděpodobnost vzniku zubního kazu ovšem zvyšuje konzumace sladkých jídel a popíjení sladkých nápojů i během dne. Pro vznik zubního kazu není až tak podstatné množství cukru jako frekvence jeho přísunu, proto je lepší sníst nebo vypít něco sladkého najednou, než mlsat průběžně celý den. Kolové nápoje a další limonády, které jsou sladké a kyselé zároveň, způsobují kromě rizika zubního kazu také eroze zubů (rozpouštění zubní skloviny).

»Stav chrupu dítěte jde ruku v ruce se stavem chrupu rodičů. Nikoli však v důsledku dědičnosti zubního kazu a parodontózy, ale v důsledku ‚dědičnosti‘ přístupu k péči o zuby (k čištění zubů, výživě a pitnému režimu). Mnozí rodiče si myslí, že zubní kazy se dědí jako nemoc, to ale prakticky nejde. Příčinou zubního kazu je především zubní plak, který je nutné pravidelně odstraňovat, důležitou roli při vzniku zubního kazu hraje i frekvence přítomnosti cukru. ‚Dědičné‘ bývají v rodině návyky ústní hygieny, pitný režim a způsob stravování. S tím vším zubní zdraví dítěte přímo souvisí. Jak se starají o své zuby rodiče, tak se velmi pravděpodobně budou jejich děti starat o ty své,« potvrzuje výsledky průzkumu doktorka Hana Zallmannová, zubní lékařka a ředitelka projektu Dětský úsměv.

Projekt Dětský úsměv

Podstatnou součástí prevence zubního kazu jsou také preventivní programy, jejichž cílem je předat dětem jasný a pečlivý návod, jak si zachovat zdravé zuby. Preventivní program Dětský úsměv dítěti vštěpuje mimo jiné, že je normální si zuby dobře a pravidelně čistit, že je hloupé se o zuby nestarat, protože zkažené zuby bolí, špatně vypadají, zapáchají a jejich kvalitní oprava je drahá, že jde jen o to naučit se zuby správně čistit, mlsat bez následků pro zuby a dodržovat vhodný pitný režim. Projekt Dětský úsměv probíhá v mateřských školách, na 1. stupni základních škol a v dětských domovech. Již druhý školní rok ho podporuje AquaLife Institute, který sleduje aktuální stav a potřeby české společnosti v oblasti výživy a zdraví s důrazem na pitný režim.

Helena KOČOVÁ

9. 5. 2018  Helena KOČOVÁ