Prodej dieselů letos výrazně klesá

Podíl prodávaných osobních aut s naftovým motorem se letos v červenci propadl na méně než 27 procent. Loni ve stejném období to bylo o 11 procentních bodů více. Celkový prodej nových aut v České republice v červenci vzrostl o desetinu na rekordních 21 638 vozů.

Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Na poklesu podílu dieselů se podle odborníků projevují dozvuky aféry dieselgate i stále přísnější emisní normy, které zvyšují náklady na výrobu, a tedy i prodejní cenu naftových aut.

Naftové vozy musí mít například filtr pevných částic nebo stále častěji i systém AdBlue na vstřikování močoviny do výfukového systému, které vede ke snižování emisí ve výfukových plynech.

U některých značek tvoří diesely stále většinu prodávaných aut. Jde o prémiové výrobce, jako je Audi, BMW nebo Mercedes. Naopak například u Toyoty je podíl aut na naftu jen sedm procent, u Mazdy šest a u značky Kia 15 %. V případě Škody Auto je to letos 37 %, v červenci pak už jen 31 %. Firma přestává prodávat dieselové verze svých menších modelů Fabia a Rapid, protože se to ekonomicky nevyplatí. Místo toho chystá k benzinovým agregátům alternativu na CNG.

U některých výrobců zamíchala s prodejními a výrobními statistikami i nová pravidla homologace WLTP, která začnou platit od září. To vedlo k výrazné redukci nabízených variant například u Škody nebo Volkswagenu. Naproti tomu japonská Toyota uvádí, že novými homologacemi prošly všechny její vozy již v polovině letošního roku a žádný výpadek v nabídce se jí netýká.

(ici)

21. 8. 2018  (ici)