Hasiči vyprostili vrak vrtulníku

Hasiči už vyprostili vrak havarovaného vrtulníku z haly, na kterou ve středu odpoledne v průmyslové zóně Borská pole na západním okraji Plzně spadl.

Ve stroji zahynula žena a tři muži - Čech a tři cizinci. Hasiči nejprve vrak vyprostili z konstrukce střechy, v níž se částečně zachytil. Poté, co ho na podlaze haly prohlédli vyšetřovatelé policie a Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN), vrak hasiči vytáhli z haly a vysokozdvižným vozíkem naložili na nákladní automobil. V hangáru ústavu, ho budou podrobně zkoumat jeho odborníci, řekl mluvčí hasičů Petr Poncar.

»V průběhu dopoledne jsme provedli zajištění a zapažení haly, abychom měli jistotu, že nedojde k jejímu poškození při vyprošťování vraku vrtulníku, poté jsme rozřezali vazník (střešní konstrukce), utrhli ho a vrak jsme stáhli na podlahu,« uvedl Poncar. Při práci se nikdo nezranil, hasiči dodržovali bezpečnostní postupy. »Bylo to podobné jako při vyprošťování vraku auta,« řekl Poncar. Hasiči v hale odebrali vzorky paliva z vrtulníku pro ÚZPLN, který i palivo podrobí testům a rozborům. »Vrak je naložený a pro nás už tady nejspíš činnost nebude. Uvidíme, co nám řekne policie, maximálně ještě zasypeme ukáplé provozní kapaliny sorbentem,« dodal mluvčí hasičů.

Příčiny a veškeré okolnosti nehody zjišťuje policie. Podle krajské policejní mluvčí Martiny Korandové zahynul při nehodě dvaatřicetiletý Čech, šestačtyřicetiletá cizinka a další dva cizinci ve věku 57 a 45 let. »Kriminalisté spolu s pracovníky Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod zjišťují veškeré okolnosti, provádějí se výslechy svědků, vyhodnocují zajištěné stopy. Jsou nařízeny znalecké posudky a soudní pitvy,« řekla Korandová.

Vyšetřování do konce roku

Zástupce ředitele ÚZPLN Josef Bejdák řekl, že odborníci ústavu podrobnému zkoumání podrobí všechny části vrtulníku, prověří také způsobilost a kvalifikaci pilota a prováděný pravidelný servis vrtulníku. Vyšetřování, které odpoví na otázku, zda nehodu zavinila technická příčina nebo lidská chyba, by chtěli vyšetřovatelé ukončit zhruba do konce roku.

Podle neoficiálních informací zahynul ve stroji Robinson R44 Raven majitel plzeňské firmy Workpress Aviation a tři Thajci. Jde o jedno z nejtragičtějších leteckých neštěstí od vzniku České republiky, se čtyřmi oběťmi byla další dvě, a to v letech 1997 a 1998. Dosud nejtragičtější byla nehoda vrtulníku, při níž zahynulo v roce 2004 při cvičení u Náměšti nad Oslavou šest britských vojáků. Letos podle ředitele ÚZPLN Pavla Štrůbla zemřelo v ČR při leteckých nehodách včetně plzeňské události devět lidí.

Hala, na kterou vrtulník spadl, má podle Poncara na výšku kolem pěti metrů. Při pádu vrtulníku v ní nebyli žádní lidé ani pracovní technologie.

(cik)

6. 9. 2018  (cik)