Stav mostů lze kontrolovat přes družice

Technický stav mostů je možné kontrolovat prostřednictvím družic pomocí radarového signálu. Případné deformace lze přitom vyhodnocovat s přesností v řádu jednotek milimetrů, sdělila mluvčí Technologické agentury ČR Ivana Drábková. Průzkumu se věnují pracovníci z české společnosti GISAT, kteří metodu nedávno otestovali na mostech na dálnici D1 u Ostravy.

Mosty a jejich stav se vrátily do centra pozornosti po pádu dálničního mostu v italském Janově v polovině letošního srpna.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) na konci srpna rozhodl, že silniční a železniční mosty v České republice, které byly postaveny v 60. až 80. letech, budou mimořádně zkontrolovány. Prověřovat se bude zhruba tisícovka mostů. Ke kontrolám Ťok vyzval i kraje.

Metoda využívající radarového signálu v dlouhé časové řadě sleduje polohu objektu, průběh pohybu i odchylky od dlouhodobého trendu. »Můžeme tak identifikovat potenciální rizika vyvolaná vlivem pomalých postupných deformací,« uvedl Jan Kolomazník ze společnosti GISAT.

Signály se mohou odrážet přímo od samotných staveb, součástí návrhu jsou i takzvané pasivní odražeče radarových vln. »Ty nejsou vždy nutné, ale v našem řešení hrají pro mosty klíčovou úlohu. Některé pohyby spodní stavby mostů je totiž možné sledovat prakticky výhradně jen pomocí instalovaných odražečů vln,« doplnil Kolomazník.

»Existuje řada možností, jak sledovat pohyby velkých dopravních staveb, budov nebo třeba svahů nad dálnicemi. Nikdo ale zatím neprovozuje žádný podobný systém, který pracuje s už dostupným družicovým systémem a tím pádem je rychle aplikovatelný a finančně dostupný,« dodal místopředseda Technologické agentury ČR Pavel Komárek.

Zvýšenou pozornost o technický stav mostů vzbudil pád části Morandiho dálničního mostu v Janově v polovině srpna, v jehož důsledku zemřelo přes 40 osob. V ČR se v posledních letech staly dva případy, kdy při pádu mostů zemřeli lidé. V srpnu 2008 se ve Studénce na Novojičínsku na železniční trať spojující Prahu se severní Moravou zřítila ocelová konstrukce opravovaného silničního mostu. Do něj narazil vlak EuroCity Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, další dva zemřeli později v nemocnici. V září 2014 se zřítil most ve Vilémově na Havlíčkobrodsku ve chvíli, kdy pod ním pracovalo šest dělníků. Čtyři zahynuli a dva byli zraněni.

Loni v prosinci se u Trojského zámku v Praze zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Při pádu konstrukce se zranili čtyři lidé, z toho dva těžce. Letos v srpnu byla lávka podobné konstrukce v Nymburce preventivně stržena do řeky.

Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je v ČR 1682 dálničních mostů a dalších skoro 18 000 na silnicích. Na tuzemských dálnicích není podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého v současnosti žádný most v havarijním stavu. Na silnicích I. třídy, kterých má ŘSD ve správě 3209, evidují silničáři v havarijním stavu šest objektů. Ty jsou podle Studeckého zabezpečeny nebo se opravují.

(ici)

10. 9. 2018  (ici)