Čína začala produkovat samořízené dodávky

Čínská společnost Neolix zahájila masovou výrobu samořízených dodávkových vozů, a stala se tak zřejmě první firmou na světě, která dodávky bez řidiče začala vyrábět.

Informovala o tom agentura Bloomberg. Firma očekává, že v prvním roce od zahájení výroby dodá až 1000 těchto vozů. Mezi zákazníky Neolixu patří čínské firmy JD.com a Huawei Technologies.

Čínský miliardář a spoluzakladatel internetového obchodu Alibaba Jack Ma odhaduje, že do deseti let se v Číně denně realizuje jedna miliarda doručení. Komerční využití technologie u dodávek by také mohlo posloužit autonomním vozidlům pro přepravu lidí.

Neolix už otestoval více než 100 dodávkových aut bez řidiče v uzavřených oblastech, jako jsou například kampusy. Vozidla jsou cenově srovnatelná s běžným autem, stojí zhruba 30 000 dolarů (693 000 Kč).

Robotická dodávka nepotřebuje posla, který pobírá plat, a má také méně nehod než lidé. Je zde však jedno omezení. Člověk musí být přítomen, aby přijal balík, nebo vozidlo musí nechat balík na dohodnutém přístupném místě, jako je například uzamykatelná přihrádka v přízemí. Jedním z řešení, které navrhuje automobilka Ford Motor, je malý robot, který chodí po dvou a může přinést zásilku z vozidla ke dveřím.

Samořízená auta s cestujícími stále čelí významným regulačním překážkám, v případě vozů pro doručování zásilek je to však jednodušší. Dodávky firmy Neolix už teď jezdí v nové hospodářské zóně Siung-an zhruba 100 kilometrů jihozápadně od Pekingu nebo v některých oblastech hlavního města a města Čchang-čou.

Technologii samořízených vozů pro nákladní přepravu testují i v USA. Mezi městy Phoenix a Dallas převážejí poštu velké samořízené nákladní vozy. Společnost Nuro pak spolupracuje s maloobchodní firmou Kroger a nabízí dodávky nákupů v arizonském městě Scottsdale.

Neolix má výrobní závod ve městě Čchang-čou. Počáteční roční kapacita výroby je více než 30 000 vozů. Firma plánuje v případě růstu prodeje i zřízení závodu v zahraničí. Nyní jedná s potenciálními zákazníky v dalších zemích, včetně Švýcarska, Japonska a USA. Jejím cílem je do pěti let prodávat ročně 100 000 vozů.

(ici)

30. 5. 2019  (ici)