Únor 1948 v zápase o pravdu

Dnes uplynulo 66 let od 25. února 1948, významného mezníku našich dějin. Události, která i po takové době vyvolává silné emoce a protichůdná hodnocení. Pro jedny symbol vítězství komunistů, které ale po 41 letech skončilo prohrou. Pro druhé symbol brány k vládě zla, na kterou ale mnozí vzpomínají jako na dobu sociálních jistot. Z ritualizovaných symbolů se historické pravdy však těžko dá dobrat.

Učit se z minulosti znamená chtít ji pochopit, neupadnout do mytologizování historických dějů, do černobílého vidění. A proto neuškodí při dnešním výročí připomenout, že tento Únor s velkým »Ú« byl výslednicí určitých historických trendů. Obyvatelstvo si tehdy s komunisty spojovalo naději na sociální spravedlnost. Zážitek velké krize z třicátých let i pocit zrady z Mnichova 1938 byl živý. Významný vliv mělo i vítězství SSSR ve druhé světové válce nad nenáviděným německým fašismem.

Neuškodí také říci, jak je to s údajným pučistickým rozměrem tehdejších událostí. I kritik komunistů Pavel Tigrid kdysi napsal: »Únorový puč nebyl žádný puč. To bylo, jak říkají komunisté vcelku správně, legální převzetí moci speciálními prostředky.«

Ano, byl to otevřený a zdaleka ne idylický mocenský střet skupin, které měly různé představy o dalším vývoji. Ale ústavní procedury byly při výměně vlády respektovány, i když debaty nad  zmíněnými speciálními prostředky převzetí moci by neměly být rozhodně tabu...

V dnešním výročí nejde jen o samotný Únor 1948, ale také o to, co přišlo potom. Co se z tohoto vykročení k socialismu osvědčilo a co by se už nikdy nemělo opakovat. Následovala totiž cesta, která přinesla jak významnou sociální emancipaci, tak naprosto nepřijatelné represe, kdy se režim snažil udržet dobyté pozice nikoliv v demokratické soutěži s politickou opozicí, ale pouhou silou. Ztrácel tak oporu mezi lidmi a pošramotil ideu samotnou.

V roce 1998 ve stanovisku k 50. výročí Února proto KSČM připomněla: »Mnohá očekávání naplněna nebyla. Došlo i ke zneužívání moci. Systém existující od roku 1948 ochudil původní pojetí socialismu.«

KSČM se dnes hlásí k socialistické myšlence, jako se k ní hlásily generace před námi. Tato idea má ovšem naději na lepší budoucnost, bude-li schopna se kriticky poučit z vlastní minulosti.

Jiří DOLEJŠ, poslanec a místopředseda ÚV KSČM


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.3, celkem 335 hlasů.

Jiří DOLEJŠ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


halonoviny
2014-02-27 18:03
Vanguarde, opět nemáte pravdu, když tvrdíte, že (prakticky) vše, co
tu zapata citoval od Rudolfa Husáka z Ledče nad Sázavou coby
vymoženosti minulého režimu, bylo běžné a zvládnuté i na Západě.
Opravdu v Německu, Rakousku nebo Francii bylo bezplatné školství a
zdravotnictví na všech úrovních? Práce pro všechny? Opravdu tam také
stavěli rekreační zařízení s následnými rekreacemi na zotavenou
zdarma pro pracující? Opravdu tam měli slevy na dopravu pro studenty a
pracující či nevratné půjčky rodinám na koupi zařízení a stavbu
rodinných domů, resp. nevratné novomanželské půjčky? Fabriky v
každém městě? Zemědělská družstva ve většině vesnic? Věci pro
děti za směšně nízké ceny? Opravdu tam nebyli bezdomovci? ...
Polemizovat se dá jen s tím umožněním bydlení mladých rodin v
levných nájemních bytech - dodnes si pamatujeme pořadníky na byty,
které byly i mnohaleté... a i to spojení do každé vesnice od rána do
noci je diskutabilní. Leckde je dnes (v místech s integrovanou dopravou)
na vyšší úrovni. Ale to nemění nic na faktu, že celkově má pan R.
Husák pravdu, zatímco vy nikoli!
znovacek
2014-02-27 14:28
Takovou bombastickou oslavu jsem již dlouho neviděl. Nebýt záběrů
některých TV, tak tomu člověk uvěří o masové podpoře. Tyto
výkřiky mají však opačný účinek což se projeví v nejbližších
preferencích celkovým znechucení politikou a nebezpečím nástupu
zhnědnutí společnosti. Oligarchové se perou a může to skončit jako
na Ukrajině. Je zde příliš mnoho mezinárodních zájmů.
yucon.fox
2014-02-26 23:24
j.besorna: Hoďte si slovo "vanguard" do překladače. Budete se
divit, já jen doufám, že tím dotyčný nemyslí, že je vanguardem
těch fašistických bojůvek z Kyjeva u nás doma.
fronda
2014-02-26 20:04
vanguarde, většina kapitalistických zemí se bez šibenic a mučení
neobešla (Francie, Británie, Nizozemsko, USA...), zejména ve svých
koloniálních impériích. Pak sice kolonialismus zanikl (byl nahrazen
neokolonialismem), ale v té době se ani u nás už dávno nemučilo a
nepopravovalo. Německo jako poražená země nesmělo vést války a mít
kolonie, ale předtím také provádělo v koloniích genocidu.
Gebauer55
2014-02-26 18:52
Ferdo Vogle, ale vydrželo vám to jen pár let. Kde jste udělali soudruzi
chybu? Asi jste popravili málo českých občanů.
fronda
2014-02-26 18:43
Pravice dovede akorát řečnit o demokracii, ale kdykoliv je připravena
ji zničit. Tak to bylo ve 30. letech, tak je to i dnes. Samozřejmě že
komunisté po osvobození nevrátili moc svým včerejším katům a
nenechali se znovu nahnat do koncentráků. Návrat zkrachovalé první
republiky nechtěli ani občané. Ale nebyli to komunisti, kdo
(buržoazní) demokracii odstranil. Ani v této zemi, ani jinde na světě.
ferdaholub
2014-02-26 18:08
zapato 07:Zavzpomínal jsi velmi dobře, ani by mně to vše nenapadlo.
Patří Ti velký dík! Oni totiž ti zmetci nejsou schopni pochopit,že
těch režimů bylo od roku 1945 více,že lidé postupně inklinovali ke
komunistům, vdyť nás bylo v jeden čas téměř 1,5 milionu v
Československu, že nás nikdo z venčí nefinancoval, naopak stavěli
proti naší vůli "Železnou oponu",vraždili nás, naše
představitele,zapalovali objekty, narušovali probíhající budovatelský
pohyb, ale jako vždy v dějinách vše špatné co provedli včetně
vražd se snažili svádět na komunisty.Byli,jsou a budou to stále
PREVVITI !!!
Gebauer55
2014-02-26 13:14
Soudruhu lopato007 . Doporučuji Endiaron. Ten prý celkem na slovní
průjem pomáhá.
proximafb
2014-02-26 13:10
Pane Doxanete, buďte rád, že se toho ujal rozumný renegát Dolejš.
Stalinistický fanatik Kojzar by tomu zase jako obvykle nasadil korunu.
fabryova.jana
2014-02-26 01:05
Pan Dolejš nenapsal co by nebyla historická pravda. Po nynějších
zkušenostech obyvatel po 25 letech, nelze pochybovat, že všichni ti ,
co tak hystericky vykřikují o zločinném režimu před rokem 89,nemá
praktického významu. Mnoho obyvatel všechny postoje k tomuto režimu
dřív či později přehodnotí. Současný režim není o nic méně
zločinný. Je jen otázka z kterého břehu se na to díváme. A tak, se
nebudeme za čas divit, když každými novými volbami bude síla KSČM
větší. Čím větší sobectví a lhostejnost.
suda.jan
2014-02-25 23:26
Zatím to vše Bůh Pán Ježíš Kristus dopouští, aby se
nepřátelé dobra, pravdy a spravedlnosti Boží odhalili a lidé
pochopili co jim škodí. Ale všemohoucí věčný Svatý Bůh bude mít
poslední slovo. Vyjádřím se slušně k diskutérům: Lidská
omezenost, neznalost a omylnost je nekonečná. Vždyť je to tisíce let
stále totéž, jen poněkud inovované, ale stále horší a horší.
Proč? Protože vzniklý negativní stav odloučený od absolutního,
pozitivního, dobrotivého, spravedlivého Boha Nejvyššího Pána, nyní
Pána Ježíše Krista je trvale negativně horší a horší, jeho krize
se prohlubuje a spěje ke katastrofě. A lidé věří raději lhářům,
podvodníkům, zlodějům a agresorům, než Bohu Pánu Ježíši Kristu,
který nabízí pomoc na základě: obrácení svého myšlení, vůle a
rozhodování, přijetí možnosti konverze (obrácení, přestup), spásy
a nového Božího, pozitivního života. Dává nám jako největší
demokrat svobodu k rozhodnutí a s ní ale i odpovědnost za život.
Nenutí, čeká na naše rozhodnutí, ale zhoršující situace a
zatvrzelost lidí si vynutí konečný zákrok. Nebude to však
planetární katastrofa, jak pekelníci na konci roku 2012 lidi
vystrašili. Záleží na každém z nás jak se rozhodne.
felgro
2014-02-25 21:39
Docela zajímavá diskuse zajímalo by mně kdy už konečně přestanete
strašit KSCM a předvedete že to umíte lépe 25 let po puči vedeném
kavárenským povalečem je občanům živícím se prací hůř než před
pravicovím převratem.
pelcman.vaclav
2014-02-25 18:52
Správné hodnocení!!! Je třeba nezapomínat na to, že "puč",
a další blbá označení, byly pro lid, chcete-li pro
"proletáře", a proto i správně diktatura proletariátu!!!
Proč by měla být tato diktatura horší než diktatura kapitálu? Na to
nemůže, žádný slušný člověk, namítat nic podstatného! Lumpové
novináři, ti jsou horší než ti největší kapitalisté, neboť to
jsou slouhové a paraziti, kteří se živí odpadky kapitalistů.
F.Zeleny
2014-02-25 16:33
Pro martin.harfa:Bojíte se faktů, proto opakujete výkřiky z ČT a
pravice. Stačí porovnat zadlužení státu a obyvatel, počet
nezaměstnanývh,bezdomovců a žebráků. Dokonce i vězňů a policistů
máme víc na počet obyvatel než v bývalé ČSSR.
miragamin
2014-02-25 13:59
hezké komentáře,je vidět jak vám vítězný únor leží hluboko v
žaludku.O co jste přišli?My o poměry ,které jste nastolily dnes a
nelitujem toho.Má to jednu chybu pro vás :Byla nás většina a je dobré
, že se to většina pamětníků nebojí připustit a to vás rozčiluje
bobr49seznamcz
2014-02-25 13:10
Co znamená slova"kriticky se poučit z vlastních chyb"podle
pana Dolejše?Jen prázdné tlachání,nic více,nic méně!To,že se
chytá vyjádření P.Tigrida,to je opravdu úsměvné.Jenže panu
Dolejšímu uniklo,nebo záměrně to neuvedl,že P.Tigrit citoval
historika Beldy z r.1968.Sám P.Tigrit se o únoru 48 vyjádřil
takto:Únor byl náš polo-puč,malý,ale s obrovskými
důsledky. Nedělejme si žádnou iluzi o poučených
komunistech;komunisti jsou npoučitelní a čím dále více si
dovolují.Byli jsme/resp.Havel a spol/velice tolerantní,nyní sklízíme
ovoce.
Prokopic.Karel
2014-02-25 10:34
Já bych svoje hodnocení článku pana Dolejše rozdělil na dvě části.
A může být, že s žádnou z nich nebude vysloven souhlas. Pan
Dolejš MÁ PRAVDU v tom, že celá tam Velká ÚNOROVÁ Změna nebyla
provedena protizákonně ani protiústavně. Podle mne se ti
"odstupující hoši" mezi sebou dost nemuseli, někteří z nich
byli frustrováni malým výsledkem ve volbách (např. soc.dem.). Faktem
fatálním bylo to, že STAČIL JEDEN JEDINÝ HLAS, jediné odstoupení
navíc. Samostatnou poznámkou je moje domněnka, že Jan Masaryk si
myslel, že bude prezidentem a také zde působilo to, že jeho otec mu
neustále kladl na srdce, aby byl s Benešem. To co by následovalo, by
ty "revoltující" neuspokojilo, protože komunisté by
zaktivovali lidi v ulicích. Protože si lidi pamatovali Mnichovskou zradu
a pamatovali si osvobození (byť tam byly excesy ze strany rudoarmějců).
Velmi dobře si pamatovali dodávky obilí ze zdevastovaného SSSR. Takže
k nějakému „pádu komunistů“ by nedošlo. Ale nedopadlo by to pro
ty revoltující tak, jak to dopadlo. Tady učiním to, co málokdy:
odmítám V TOMTO PŘÍPADĚ námitku, že kdyby jsou chyby. Pan Dolejš
má pravdu v tom, že po takzvané sametové revoluci tady došlo k
nějakému pokroku. Tato země směřuje do pr-yč. VE VELKÉ ZKRATCE:
Pan Dolejš pochopitelně NEMÁ PRAVDU v tom, že následující vývoj byl
demokratický. Ani náhodou! Připomíná mi to současnou
„demokratičnost na Majdanu v Kyjevě“.... KAŽDÁ TOTALITA je
špatná, komunistická i totalita strany Zelených (pokud by k ní
došlo). Opakuji, že jsem to velmi zkrátil, bylo by to na román.
F.Zeleny
2014-02-25 09:33
Pan Dolejš by možná udělal lépe, kdyby se k výročí Února
nevyjadřoval. "V dnešním výročí nejde jen o samotný Únor 1948,
ale také o to, co přišlo potom. Co se z tohoto vykročení k socialismu
osvědčilo a co by se už nikdy nemělo opakovat" píše v textu.Od
místopředsedy KSČM bych očekával, že rozebere především pozitiva
období socializmu v Československu a porovná je s "pozitivy"
současného kapitalistického režimu. Nebo toho, při svém vzdělání,
není schopen?
proximafb
2014-02-25 08:49
Pan Dolejš nezklamal. Je vidět, že mezi starými radikálně levicovými
fanatiky jsou i velmi rozumní mladí lidé.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.