Ilustrační foto. FOTO - archiv

Také Semafor musí stále více šetřit

S ekonomickými problémy se letos v souvislosti s nekoncepční činností současného ministerstva kultury potýkala většina divadel v celé republice. Na kritický stav například opakovaně upozorňuje šéf činohry pražského Národního divadla Michal Dočekal. Uherskohradišťskému Slováckému divadlo dokonce hrozilo reálné nebezpečí ukončení jeho činnosti. Neuvěřitelné potíže ovšem letos provázely většinu scén.

Přestože pražské Divadlo Semafor patří přes půlstoletí k našim nejvyhledávanějším a díky působení všestranného umělce Jiřího Suchého (na snímku) se již dávno stalo scénou zcela výlučnou a neopakovatelnou, ani tomuto divadlu malých forem se problémy financování dlouhodobě nevyhýbají – dokonce naopak!

»Sedm dosavadních semaforských inscenací jsme z repertoáru museli stáhnout nejen kvůli jejich delší frekvenci uvádění, ale také kvůli vážnému nedostatku financí,« komentoval neradostnou situaci někdejší spoluzakladatel scény Suchý. »Některé hry totiž byly velmi nákladné a na jejich provozování prostě nemáme v současné situaci peníze. Přestože jsme obdrželi grant, který nám pomáhá přežít, na optimální provoz to pochopitelně zdaleka nestačí. Museli jsme proto z ekonomických důvodů stáhnout například divácky stále oblíbené tituly Kytice nebo Lysistrata. Byly pro nás totiž velmi ztrátové, i když zájem publika byl stále mimořádný.«


Své rozhodnutí dlouholetý principál souboru (současně také tvůrce i režisér v jedné osobě) Jiří Suchý odůvodnil věcně: »Tyto důvody jsou pochopitelné: Některé z těchto her totiž měly na jevišti i přes dvě desítky představitelů, takže měsíčně jsme potřebovali na všechny platby hodně přes milion korun. Kdybychom nasadili vstupné v potřebné výši, bylo by oproti té současné několikanásobné. Naše vstupenky by stály téměř tisíc korun, a to by si samozřejmě v současné problémové době většina našich návštěvníků nemohla dovolit,« upřesnil Suchý

Ekonomické problémy provázejí Semafor, podobně jako ostatní divadla, dlouhodobě. »Naše divadlo proto již nemá stálý soubor, ovšem mnozí s námi spolupracují současně s dalšími pracovními úvazky jinde, aby se mohli uživit. Tvrdí, že je to těší!« uvedl Suchý. Podle něho však diváci omezeními v repertoáru ochuzeni prý nebudou. Osm dosud uváděných titulů, jež byly staženy, do konce roku nahradilo pět Suchého novinek – ovšem ve výrazně komornější podobě, tedy i s menšími finančními nároky.

Kam se poděla Valerie?

Například hned první z letošních premiér Kam se poděla Valerie? opět tematicky, literárně i hudebně vychází z dlouholetých osvědčených semaforských tradic lehce vybroušené komičnosti. Přestože jí nechybí břitké satirické šlehy s aktuálními náměty, ani tentokrát nezachází za meze únosné solidní decentnosti.

»Tato poněkud bláznivá komedie má kromě své zápletkové nadsázky současně hlubší myšlenkový přesah. Alegorickou mnohotematičností tak může připomínat chaos současné doby. Děj se odehrává v ústavu pro hyperaktivní jedince, kam jevištní manželé Couvalovi odložili svou dceru. Když si pro ni po dlouhých dvaceti letech přicházejí, dotyčná není k nalezení. Postupně proto přijímají několik chovankyň, než konečně objeví tu pravou,« uvedl k novince Jiří Suchý, jenž na jevišti opět vystupuje společně s dalšími představiteli po boku své dlouholeté jevištní partnerky Jitky Molavcové.


Sled »špílcově« vnímaných dialogů je střídán nápaditě pojatými souborovými scénami, v nichž se výrazně uplatňují zejména mladí talentovaní herci. Patří k nim také pohybově i hlasově velmi talentovaná studentka pražské Konzervatoře Jaroslava Ježka Karolina Gudasová. Její talent i patrná tvůrčí prožitková účastnost se projevují velmi zřetelně. »Je to sice teprve začínající herečka, ale u nás již dříve účinkovala. Považuji ji za velký příslib,« uvedl Suchý. Velkou příležitost v novince nalezla coby lékařka MUDr. Karla Šímová již na mnoha scénách i v nesrovnatelně větších rolích osvědčená Jolana Smyčková zejména svým zřetelně kultivovaným hlasovým projevem. Příjemné zpestření nabízejí rovněž výkony úspěšného klavíristy a skladatele Václava Kopty, jenž patří svým třicetiletým hudebním působením na semaforské scéně k jeho nejdůležitějším oporám. Koptovo herectví není vyumělkované, naopak nese stopy sympatického spontánního amatérismu, což je pro jeho roli ředitele ústavu velmi příznačné.

V říjnu byla uvedena premiéra obnovené inscenace úspěšného textapealu Včera večer poštou ranní, v němž se Suchý probírá svou korespondencí například s Milošem Formanem, Miroslavem Horníčkem, Milošem Kopeckým, Jiřím Šlitrem, Jiřím Voskovcem, Janem Werichem a dalšími.

(the)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.2, celkem 15 hlasů.

the

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.