Reklama

Bitva pro Budvar, válka pokračuje

Budějovický Budvar, národní podnik, minulý týden definitivně uhájil svá práva k ochranné značce Budweiser ve Velké Británii, která je klíčovým a dlouhodobým exportním teritoriem pivovaru. Dlouhodobé spory s největším konkurentem ohledně ochranných známek tím ale zdaleka nekončí.

Nejvyšší soud Spojeného království 8. ledna s konečnou platností zamítl dovolání společnosti Anheuser-Busch Inbev (ABI), který požadoval výmaz známky, jejímž vlastníkem je Budějovický Budvar (BB). Kauza je ukončena, neexistuje už způsob, jak výsledek sporu zvrátit. ABI, který používá stejnou značku, musí Budvaru uhradit vzniklé náklady. Informovala o tom právnička Budvaru Helena Lejtnarová.

»Tato žádost byla mimořádným pokusem ABI o zvrácení výsledků klíčového sporu o značku Budweiser, který byl dle britského práva definitivně ukončen rozsudkem britského odvolacího soudu loni v červenci plně ve prospěch Budějovického Budvaru,« vysvětlila Lejtnarová. Ve sporu požadoval ABI výmaz ochranné známky číslo 1,389680 BUDWEISER, jejímž vlastníkem je Budějovický Budvar.


Podle ředitele podniku Jiřího Bočka tento pokus o změnu definitivního rozhodnutí soudu svědčí o dlouhodobém intenzivním zájmu společnosti ABI získat exkluzivitu k ochranné známce Budweiser za každou cenu, a to nejen ve Spojeném království, ale i globálně.

Britský soud už v roce 1984 přiznal souběžné užívání značky a v roce 2000 dokonce povolil registraci známky Budweiser oběma subjektům. O tomto britském modelu se představitelé ABI několikrát vyjádřili jako o možnosti, která by mohla být aplikována i v jiných teritoriích.

»Tento spor v praxi jednoznačně ukázal skutečné strategické cíle našeho konkurenta. Koexistenci značek v jakékoliv zemi musíme chápat jako vážnou a trvalou hrozbu pro naše duševní vlastnictví a tím i pro naše dlouhodobé přežití,« dodal Boček.

BB kontra AB a ABI

Budvar vede s americkým pivovarem Anheuser-Busch (AB), který v roce 2008 převzala belgická skupina InBev (nyní se skupina jmenuje Anheuser-Busch Inbev), spory o ochranné známky »Budweiser«, »Bud« a další prakticky po celou dobu své existence. V současnosti Budvar vede po celém světě zhruba dvě desítky soudních sporů ve 14 zemích.

Duševní vlastnictví Budvaru tvoří ochranné známky, ochranná označení původu, zeměpisná označení a obchodní jméno jako jsou Budweiser Budvar, Budweiser, Budvar, Bud a Budějovický Budvar. Pivovar jich má celkem registrováno na 380 ve více než 100 zemích celého světa.

Američané argumentují, že Budweiser se jako první značkové pivo v USA vaří v St. Louis už od roku 1876, zatímco pivovar Budvar byl založen až v roce 1895. Češi ovšem namítají, že právo várečné udělil jihočeské metropoli král Přemysl Otakar II. už při založení města v roce 1265, tedy tradice českého Budweiseru (od německého názvu pro Budějovice - Budweis) jsou o nějakých 800 let starší.


V Evropě se v posledních letech dařilo spory postupně urovnávat, podle odborníků i díky posílení právních pozic Budvaru, protože zeměpisná označení Budějovické pivo a Českobudějovické pivo získala v rámci EU ochranu, a to přímo ve Smlouvě o přistoupení ČR k EU.

V letech 2000 až 2011 bylo definitivně ukončeno 124 soudních sporů a správních řízení, z nichž Budvar vyhrál 88 případů a osm sporů skončilo smírem nebo remízou. Pod značkou Budweiser nesmí pivovar pivo prodávat třeba v USA, ležák tam proto vozí pod značkou Czechvar. Američané například uspěli na podzim 2011 v Rakousku, když jim rakouský nejvyšší soud umožnil prodávat pivo pod značkami Bud a American Bud.

Důležité milníky sporu

19. století - AB začal užívat značku Budweiser a její varianty. Prosadil to údajně jeden ze zakladatelů pivovaru v americkém St. Louis, když hledal v Evropě vhodný název pro pivo, které by přistěhovalcům z Evropy připomnělo starou vlast. Firma AB si Budweiser i zkrácenou obdobu Bud nechala zaregistrovat pro území USA, již v 19. století se ale na severoamerickém trhu prodával i Budweiser z Budějovic.

Zástupci AB se tedy po desetiletí snažili práva ke známkám budějovického piva získat, nejdříve jen pro území USA, což se jim těsně před začátkem druhé světové války podařilo.


1911 - První vlnu vzájemných střetů urovnala smlouva, ve které si dva budějovické pivovary ponechaly právo používat označení Budweiser s přívlastkem Original pro celý svět, AB pak ochrannou známku mohl používat všude kromě Evropy.

1939 - Ve druhé známkoprávní smlouvě se Budějovičtí vzdali označení Bud, Budweis a Budweiser v oblasti od Panamy na sever.

60. léta - Další jednání skončila bez výsledku, stejně tak jako v následujících dvou desetiletích. AB zatím se svým pivem do Evropy pronikl pod značkou Bud a na britský trh po soudním sporu i se značkou Budweiser. V 70. letech začal Budvar registrovat název Bud jako svou značku.

1986 - Začalo další jednání mezi Budvarem a americkým koncernem. AB usiloval o to, aby Budvar, který si na značku zajistil exkluzivitu ve většině evropských zemí, za určité odškodnění oklestil možnost svého působení o další země.

Počátek 90. let - AB se pokusil spor vyřešit vlastnickým proniknutím do českého pivovaru. Návrh ale česká strana nakonec nepřijala. Podle odborníků Američané usilovali stejně jen o převzetí kontroly nad značkou.

90. léta - Uskutečnila se jednání o několika návrzích na smír. Český návrh na odprodej evropských práv na značku »Bud« ztroskotal na ceně, k uzavření dohody nedospěl ani projekt prosazovaný českými chmelaři, kteří navrhovali uzavření smlouvy o převodu známky Bud na Američany za závazek, že AB bude nakupovat žatecký chmel.

Podzim 1996 - AB oznámil, že se stahuje z jednání s českou vládou, protože se údajně ukázalo, že názvy Budweiser a Bud se mohou v Evropě dále prosazovat i bez známkoprávní dohody s Budvarem.

1. května 2004 - ČR vstoupila do Evropské unie, podle Smlouvy o přistoupení mezi ČR a EU požívá označení Budějovické pivo a Českobudějovické pivo ochrany zeměpisného označení.

29. července 2010 - Soudní dvůr EU rozhodl, že Anheuser-Busch si nemůže zaregistrovat výraz »Budweiser« jako ochrannou známku pro EU.

8. ledna 2013 - Budějovický Budvar uhájil svá práva k ochranné značce Budweiser ve Velké Británii.

(ici)


Na této straně 6 (Z EKONOMIKY) si ještě můžete dnes přečíst:

  • Světovou ekonomiku zachraňují rozvojové země
  • Doprava zboží po železnici se ztenčila
  • Mírně větší přísnost na ratingové agentury

To vše buď v tištěné podobě Haló novin (k zakoupení na stáncích), nebo v elektronické podobě na internetových stránkách www.publero.com.



Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.6, celkem 17 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama