ILUSTRAČNÍ FOTO - archiv
HALÓ RADY

Na správnou stravu dětí myslete už od jejich nejútlejšího věku

Děti jsou tím největším pokladem, který máme. Jsou zárukou naší budoucnosti. A nejen pro to každý rodič řeší, jak se o to své dítko co nejlépe postarat.

Ovšem po stránce výživy naše starání se není bohužel vždy ideální. Často platí »jaký rodič, takové dítě«, proto když ani rodiče nepřemýšlí nad svojí výživou, neřeší příliš ani výživu svých dětí. Jenže výživa v nejranějších letech vývoje hraje nesmírně důležitou roli.

Zeptali jsme se proto nutriční terapeutky Věry Boháčové z Fóra zdravé výživy (www.fzv.cz), jakou přesně hraje v nejútlejším věku výživa roli a jak správně malé děti krmit.

»Stejně jako každé věkové období, i dětství má svá výživová specifika. Zapomeňte na to, že dětská porce jídla je jen poloviční porcí dospělého. Děti rostou a vyvíjí se, a jejich výživové nároky jsou proto velmi specifické. Nevhodná strava se může odrazit nejen na zdravotním stavu dětí, ale svou roli sehrává i v dospělosti,« řekla Haló novinám Boháčová.

* * *

Již v batolecím věku se utváří stravovací návyky dětí, které významně ovlivní stravování v budoucnu. A správné stravování je základem prevence řady onemocnění, které v současnosti trápí velké procento Čechů – zvýšená hladina cholesterolu (téměř 70 % české dospělé populace), cukrovka (více než 760 000 registrovaných diabetiků), nadváha a obezita (zhruba polovina dospělých Čechů), vysoký krevní tlak aj.

Těmto nemocem, které se řadí mezi tzv. civilizační onemocnění, se věnovaly i nejedny vědecké a lékařské studie. Ty ukazují, že zcela zásadní úlohu při jejich vzniku sehrává naše životospráva, tedy zejména pohybová (ne)aktivita a stravování.

Mezi důležité zásady patří, mimo jiné, pestrá strava bohatá na libové maso, přiměřeně tučné mléčné výrobky, kvalitní tuky rostlinného původu, celozrnné výrobky, na ovoce a zeleninu. A právě zelenina je často »kamenem úrazu« v našich jídelníčcích, a to už od nejútlejšího věku.

ILUSTRAČNÍ FOTO - archiv
Je zelenina opravdu tak důležitá?

Dostatečná konzumace zeleniny není pouze tradičním výživovým doporučením bez hlubšího opodstatnění. Fakta jsou zcela neúprosná:

Podle Světové zdravotnické organizace lze k nízké konzumaci zeleniny a ovoce vztáhnout ročně cca 1,7 milionů úmrtí, způsobených především gastrointestinálními nádory, ischemickou chorobou srdeční a mozkovou příhodou. Nízká konzumace ovoce a zeleniny se tak řadí mezi šest nejčastějších faktorů úmrtí.

Zelenina má ze zdravotního hlediska nezastupitelný význam. »Je zdrojem energie (ale energie neobsahuje příliš), vlákniny, minerálů a vitaminů. Hraje velmi důležitou roli především v prevenci nádorů a kardiovaskulárních onemocnění.

Společně s celozrnnými výrobky, luštěninami a ovocem je zelenina jedním z hlavních zdrojů vlákniny, která příznivě ovlivňuje především gastrointestinální trakt: žaludek, pankreas, střeva a metabolizmus sacharidů, lipidů a minerálních látek.

* * *

Dietní vláknina je z praktického hlediska definována jako jedlá část rostlinných materiálů, kterou nemohou pankreatické a gastrointestinální enzymy rozložit. Dělíme ji na vlákninu rozpustnou a nerozpustnou ve vodě.

Hlavním nutričním významem ve vodě rozpustné vlákniny je, že slouží jako substrát pro fermentaci v tlustém střevě a významným způsobem ovlivňuje mikrobiální flóru tlustého střeva ve smyslu zvýšení počtu probiotických kmenů. Nerozpustná vláknina nemůže být metabolizována bakteriemi tlustého střeva, je z hlediska nutričního nevyužitelná a zvyšuje objem stolice. Některé součásti vlákniny (fytáty, saponiny, taniny) jsou inhibitory enzymů.

»O tom, jestli bude dítě ve svém pozdějším a posléze dospělém věku konzumovat dostatečné množství zeleniny, rozhodují z velké části rodiče v prvních letech jeho života, kdy se pokládají základy stravovacím návykům a chuťovým preferencím. Proto je velmi důležité začít se správnou výživou už od narození,« vysvětluje nutriční terapeutka.

* * *

Zajímají-li vás další připravené rady: Od narození k prvním příkrmům - Jak je to s alergeny? - Máme doma batole - Do jeslí a do školky, přečtěte si o tom na straně 9 buď v tištěné podobě Haló novin (k zakoupení na stáncích), nebo v elektronické podobě na internetových stránkách www.publero.com.

Připravila Helena KOČOVÁ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.1, celkem 7 hlasů.

Helena KOČOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.