Jak se bránit nespavosti?

Vyspat se takříkajíc do růžova, to je v dnešní hektické době plné stresu a nepohody pocit k nezaplacení. Vždyť spánek je pro lidský organismus stejně důležitý jako voda nebo potrava. Když spíme, tak tělo regeneruje, a proto bychom měli dbát na dostatečnou kvalitu i délku spánku. Zkrátka neokrádat organismus o cenné chvíle odpočinku.

Možná to nevíte, ale je zjištěno, že téměř 15 % populace trápí nespavost, která může být způsobena nejenom stresem, ale i psychickými problémy nebo například neurologickým onemocněním.

Následky nespavosti

Jsou závažné a zahrnují vyčerpanost, podráždění, neschopnost se soustředit, ale i úzkostné poruchy, deprese a závislosti na silných lécích. Nepodceňujme tedy problémy se spánkem - dříve nebo později se projeví na našem zdravotním stavu a psychické pohodě. Ale jak to udělat, abychom se konečně vyspali takříkajíc do růžova?

Očista tělesná i duševní

Pokud se vám špatně a dlouhou dobu usíná, často se probouzíte, převalujete se v posteli, a když vstanete, zjistíte, že spánek vás ani v nejmenším neposílil, naopak, že jste rozmrzelí a nesoustředíte se na běžné věci, zkuste se začít řídit jednoduchými pravidly a ty se snažit postupem doby zautomatizovat.

Relaxujte v přírodě.

Psychologové v této situaci radí, že základem je upravení spánkové hygieny, úprava režimu během dne i usínání. Uložit se ke spánku bychom měli, dle názorů odborníků, okolo deváté až desáté hodiny večerní, kdy bývá spánek prý nejzdravější. Před ním se můžeme zklidnit vykoupáním se. Zmíněná koupel nám poskytne nejen příjemnou očistu před spánkem, ale přidáním koupelového oleje, vůní či bylin dosáhneme toho, že se zbavíme případného stresu a prostě se uvolníme.

Bylinky v žádném případě nezklamou

Tradiční a opravdu spolehlivou bylinkou je třeba mateřídouška, ale také levandule. Tyto bylinky můžeme použít i ve formě pytlíčků a dýchat jejich vůni přímo z polštáře, pokud budete vynalézaví. Odborníci doporučují také pít bylinkové čaje, třeba z meduňky nebo třezalky. Zklidní vás a také naladí na krásné snění.

Čistý vzduch tam, kde spíme

Místnost, ve které spíme, by měla být v každém případě vyvětraná, čistá a chladná více, než ostatní prostory. Doporučená teplota vaší ložnice je zhruba okolo 17 stupňů. Spánek negativně ovlivňuje především suchý, lidově napsáno vydýchaný vzduch, takže v létě odborníci radí rozvěsit před spaním v ložnici mokrá prostěradla, ručníky, nebo si pořídit zvlhčovač vzduchu.

V čem spát? Matrace je nejdůležitější!

Důležitým krokem ke zdravému spaní je výběr správné matrace. Zdravotní matrace se postarají o správnou polohu vašeho těla, ideální termoregulaci a také o prodyšnost. Každopádně zásadní je i výběr ložního prádla, v kterém se chystáme jít spát, totiž pyžama. Materiál by měl být především pohodlný, ideální je bavlna či hedvábí. Vynikat by měl výjimečnou měkkostí a také jemností, kterou lze pocítit na dotek. Existují také antibakteriální a antimykotické vlastnosti ložního prádla, které se používají zejména v nemocnicích, ale ocení jej také lidé s citlivou pokožkou, suchou pletí, či různými kožními alergiemi.

Hitem jsou bambusová vlákna

Zmíněná vlákna z bambusu mají výborné termoregulační vlastnosti, jsou zcela prodyšná a skvěle odvádějí vlhkost. Odborníci jednoznačně potvrzují, že bambusové vlákno má dokonce větší trvanlivost než například klasická bavlna. Překvapením pro nikoho ze čtenářů asi nebude, že nejlépe se spí v čerstvě vypraném povlečení, ložnímu prádlu a spánku prospěje i časté slunění a větrání prádla.

Také barvy ložnice hrají svou roli

I barva povlečení či celkové barevné ladění vaší ložnice je důležité pro průběh vašeho spánku. Obecně se dá napsat, že například červená barva je ke spánku zcela nevhodná. Je to barva aktivní, plná vášně a sexu, takže červené povlečení se hodí spíše na chvíle romantiky s vaším partnerem. Naopak uklidňující je barva světle modré a také zelené, ale i tmavější fialová je zcela zklidňující. Kategoricky bychom se měli vyhýbat divokým vzorům a poněkud křiklavým barvám, ty jsou vhodné k jiným příležitostem.

Osobní rituál

Konečně je tedy vše hotovo a připravené k pohodlnému a zdravému spánku, který vás posílí. Je dobré mít blízko postele třeba sklenici s vodou, ale některým lidem pomáhá vypít si na noc teplé mléko s medem či kakao, říkají odborníci na zdravý spánek.

Další podpůrnou činností může být i jakýsi osobní rituál před spaním. Můžete si například při rozsvícené lampičce přečíst pár kapitol z vaší oblíbené knížky či časopisu, nebo si příjemný pocit navodit poslechem vaší oblíbené písně. Určitě nic nezkazíte, pokud si před spaním pustíte pár uklidňujících písní třeba vážné hudby. Dostanete se do jiného světa a budete se cítit klidněji, než pokud před spaním shlédnete detektivní film, nebo třeba horor. To odborníci rozhodně nedoporučují!

Odstraňte špatné návyky a spánek se dostaví

Problémy s tím, že člověk ne a ne usnout způsobuje mnoho dalších problémů a také může zřetelně ovlivnit celkovou kvalitu vašeho života. Když však odstraníme špatné návyky a osvojíme si správnou spánkovou hygienu, velice to prospěje. Může to trvat několik dní i týdnů, než se dostaví kýžený výsledek, avšak zdravý spánek a sladké sny za trochu námahy určitě stojí.

Radovan RYBÁK
FOTO - archiv


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6, celkem 31 hlasů.

Radovan RYBÁK

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama