Zdravou svačinu nejen do školy

Se začátkem školního roku začaly nejen pro děti, ale i pro mnohé rodiče nové povinnosti. Připravit děti do školy znamená nejen podepsat úkoly a zkontrolovat tašku a učení, ale také připravit jim každý den něco ke svačině. Něco dobrého, každý den jiného a ideálně i co možná nejzdravějšího. To ale může být časem docela oříškem, zvláště v naší republice, kde i mnozí dospělí na svačiny nedají, a často ani nesnídají. Přitom vyvážená snídaně a poté svačina zaručují dostatek energie pro zvládnutí náročného dopoledne, kdy dětské hlavičky musejí vstřebat tolik informací a nových dojmů.

Mnozí rodiče si neuvědomují, že zdravá svačina je pro školáky důležitá i proto, aby nenosili ze školy špatné známky. Školák, který dopoledne hladoví, je utlumený, nedokáže se dostatečně soustředit, má zhoršenou schopnost vnímání výkladu, často ho bolí hlava a jeho školní výsledky se zhoršují. Protože si dětský organizmus vytváří zásoby energie jen velmi omezeně, její nedostatek se projevuje téměř okamžitě. »Svačina slouží k doplnění energie a zachování vyrovnané hladiny krevního cukru. Pokud děti pravidelně svačí, jsou méně unavené, dokáží se více soustředit a dosahují lepších výsledků ve škole i při sportovních aktivitách,« vysvětluje nutriční terapeutka Jitka Tomešová z Poradenského centra Výživa dětí.

Na svačinu s rozumem

Školní svačiny dětí jsou tématem v poslední době velmi aktuálním. Podle nedávného průzkumu bylo zjištěno, že 23 % dětí v šestých třídách základních škol vůbec nesvačí! Když děti svačí, jsou jejich favority bílé pečivo, salám nebo sladkosti. Ovoce je na tom daleko hůře, pouze u 22 % dětí je pravidelnou součástí jejich svačiny.

Pokud byste nechali svačinu na dětech, byly by jistě nejnadšenější ze sušenky, nebo balíčku bonbonů. Ono by to bylo jednoduché i pro rodiče. Dětem by ale taková svačina nijak nepomohla. Cukr dodá energii jen na chvilku, a pokud ji děti ihned nevydají, což ve školních lavicích udělají těžko, ukládá se ve formě tuků.

Co tedy dětem nachystat? Ideální svačina by proto měla obsahovat bílkoviny, sacharidy i tuky. Bílkoviny jsou obsažené například v mléku, jogurtu, sýru, tvarohu, vejcích, šunce, pomazánkách z luštěnin nebo ryb, sacharidy v pečivu, müsli, cereáliích, ovoci a zelenině, tuky v margarínu, másle, oleji, tučných sýrech a smetanových jogurtech. »K dopolední svačině je ideální porce mléčného výrobku (jogurt, tvaroh, ochucené mléko nebo zakysaný mléčný výrobek) a kus ovoce. K odpolední svačině je vhodný kousek pečiva namazaný kvalitním rostlinným tukem, obložený šunkou nebo sýrem a k tomu zelenina. Součástí svačiny může být i malá sladkost, ale nesmí být příliš energetická. Tipy na další svačiny najdete na webových stránkách Poradenského centra Výživa dětí,« radí nutriční terapeutka Michala Boukalová.

Nezapomínejte na pití!

Nejen jídlo je zárukou zdraví a dobrého výkonu. Ještě důležitější je jistě dostatek tekutin. Některé děti jsou na tom pak o to hůře, že je rodiče nevybaví ani pitím, které by mělo být automatickou součástí svačiny. Součástí svačinového balíčku by měla být i láhev na pití, do níž si bude moci ve škole natočit vodu, aby ji nemuselo tahat plnou z domova. Nechce vaše dítko pouze vodu? Dejte mu doma do láhve trochu sirupu, ve škole tak získá vodu se šťávou. Podobně poslouží i šumivé tablety, nebo nápoje v prášku.

Mimochodem, právě hezká láhev na pití, kterou si dítě samo vybere, podobně jako krabička na svačinu odpovídající jeho vkusu, mohou potomka smířit s představou, že ve škole má jíst – některé děti jsou totiž proti a jídlo zabalené jen do sáčku nebo nudné plastikové krabice jejich nadšení jinak nezmění. Vezměte dítě s sebou, až pojedete na nákup do nějakého supermarketu, a nechte ho, aby si samo vybralo, co se mu líbí.

Začněte u sebe!

Jak dítě naučit pravidelně jíst, není li třeba právě ve škole? Jděte mu příkladem! Pravidelný příjem jídla v menších, vyvážených dávkách není nutný jen pro správný vývoj dítěte. Stejně důležitý je i pro udržení zdraví nás dospělých. Když už si tedy musíte najít čas na přípravu svačiny pro svého školáka, zkuste si balíček s něčím dobrým a výživným přichystat i pro sebe. Hodí se nejen na výlety o víkendu. Tuto tradici si zaveďte i ve všedních dnech. Když dítko uvidí, že máte svačinovou krabičku i vy a že ji nosíte z práce prázdnou, bude ochotněji svačit i ono. Navíc vás to vyjde levněji, než když si koupíte něco na zub cestou do práce. A mnohem zdravěji, odbýváte-li se v práci pouze kávou. Určitě si sami všimnete, že budete mít více energie i lepší náladu během celého dne.

Pravidlo pěti jídel denně by mělo platit pro každého, v každém věku. Neméně důležité je ale také těchto pět jídel – snídani, svačinu, oběd, svačinu a večeři sestavovat s rozumem, ideálně v souladu se zdravou výživou a s přihlédnutím ke svému věku, zdravotnímu stavu a dennímu energetickému výdeji. Pro začátek stačí dodržovat pravidelné intervaly mezi jednotlivými jídly, dostatečně pít a přitom důsledně vynechávat sladké a kolové nápoje. Zcela nekompromisně zredukujte uzeniny a smažené pokrmy, dávejte přednost rostlinným tukům a olejům před živočišnými. Omezte sladkosti a konzumaci bílého pečiva a zvyšte spotřebu ovoce, zeleniny a cereálií.

Do ideální svačiny patří:

* Chléb nebo pečivo s rostlinným tukem nebo máslem, šunka a/nebo tvrdý sýr

* Chléb nebo pečivo s pomazánkou (pažitková, pórková, celerová se šunkou)

* Jogurt (pokud ovšem kelímek přežije nešetrné zacházení s taškou)

* Tvarohový dezert nebo ovocná přesnídávka

* Zelenina a/nebo ovoce (celý kus, salát, jako součást obložení sendviče.)

* Sušené ovoce, domácí müsli, směs ořechů

* Občas něco sladkého, nejlépe připravené doma (Baňunkový koláč, Pomerančový chlebíček, Rýžové lívanečky)

Do svačiny naopak nepatří:

* Pečivo nebo chléb s máslem a s trvanlivým salámem

* Pečivo nebo chléb se sádlem

* Hamburger, Cheesburger

* Párek v rohlíku, grilovaná klobása

* Bageta se smaženými nugetami nebo majonézovým dresinkem

* Sladké pečivo (koblihy, croissanty, koláčky)

* Čokoládové tyčinky, sušenky a oplatky

Na svačinu chytře

V dnešní uspěchané době na vytváření zajímavých svačin již rodičům často nezbývá čas. Navíc starší děti již nechtějí chodit do školy s krabičkami a raději si něco dobrého koupí. Tomu vycházejí vstříc i školy, ve kterých najdete i mnohé potravinové automaty. Ne všechny ale nabízejí to pravé na svačinu. Přeslazený kolový nápoj, nebo sušenky nejsou zrovna to nejlepší.

To naštěstí na mnohých školách ale už neplatí. Rodiče si nemusí tolik lámat hlavu nad svačinou svých dětí, pokud děti navštěvují školu,

kde je umístěn školní automat na zdravou svačinu Happysnack. »Automaty Happysnack jsou na 480 základních a středních školách po téměř celé České republice. Celkový počet žáků na těchto školách je 201 303. Z toho aktivně odebírajících je celá třetina, přičemž 80% tvoří žáci 1. stupně ZŠ. Nejoblíbenější skupinou výrobků je mléko a mléčné výrobky, z doplňkového prodeje zdravých svačinek cereální výrobky,« upřesňuje Petra Kubínková ze společnosti COME vending, provozující školní automaty Happysnack, »Rodiče pak pozitivně hodnotí fakt, že mají přehled o výběrech zboží z automatu, který funguje výhradně bezhotovostně.« Dítě dostane začátkem roku ve škole »kreditní kartu« kterou rodiče nabíjejí přes telefon a zpětně dostávají informace, co si jejich dítko koupilo dobrého.

Chladicí výdejní automaty Happysnack nabízí výrobky garantované odborníky z Poradenského centra Výživa dětí. Svým nutričním složením a množstvím jsou vhodné na dopolední svačinu pro děti školního věku. Happysnack sdružuje pod svou hlavičkou dotační projekty Mléko pro evropské školy a Ovoce a zelenina do škol.

Helena KOČOVÁ
FOTO - autorka


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.2, celkem 5 hlasů.

Helena KOČOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama