Ještě k asociační dohodě mezi EU a Ukrajinou

Pokládám za potřebné připojit k už zveřejněným informacím a komentářům o asociační dohodě mezi EU a Ukrajinou, která byla podepsána před několika dny, následující řádky. Podepsání onoho dokumentu probíhalo paralelně na obou smluvních stranách. Kyjevský parlament k dohodě připojil jednostranné prohlášení, že Ukrajina má morální právo na členství v EU. Inu - prohlášení je prohlášení a dohoda tím, čím skutečně je: neznamená totiž ani žádné »malé« ani »částečné« členství v EU, a volání nových ukrajinských mocipánů po »morálním právu« není ničím jiným než pouhým verbálním pokusem získat od EU (a NATO) ještě větší podporu, hlavně finanční.

EU se v asociační dohodě zavázala vůči Ukrajině v podstatě jen k tomu, že umožní bezcelní dovoz zboží z Ukrajiny do EU. Jenže jak může Ukrajina se svou zdevastovanou ekonomikou konkurovat nesrovnatelně výkonnějším ekonomikám členských států EU? Snad jen tím, co ukrajinští oligarchové dosud běžně využívali v obchodu se zeměmi EU: tedy enormně nízkými mzdami a směšnými ekologickými standardy. To, že Ukrajina smí podle dohody ještě jeden rok uvalovat clo na zboží z EU, nemá s ohledem na stav ukrajinské ekonomiky žádnou váhu. Jakkoli ukrajinští nacionalisté označují za »zradu« to, že účinnost asociační dohody byla odložena na 1. leden 2016, jde ve skutečnosti o snahu zmírnit alespoň prozatím tíživý dopad prostého faktu: největšího obchodního partnera Ukrajiny a největšího odběratele ukrajinského zboží, které je na Západě neprodejné, představuje - Rusko. Co má pro Ukrajinu větší význam - dosud spolehlivý odběr zboží Ruskem, nebo vágní a značně nejistý volný obchod s EU? A to v době, kdy průmyslová produkce na Ukrajině se stále více propadá, Ukrajina nemá finanční rezervy a nastávající zima budí u běžných Ukrajinců hrůzu...

Na druhé straně se Ukrajina zavázala k převratu ve své legislativě. Aniž by měla sebemenší vliv na rozhodovací procesy v EU, bude muset přejímat její právní akty. Ukrajina se rovněž zavázala k tomu, že svou zahraniční a bezpečnostní politiku bude směrovat podle intencí Bruselu. Její vztahy s Ruskem tak budou závislé na vůli EU.

Ukrajinští oligarchové chtějí peníze od EU a její podporu proti Rusku. Zda dostanou to první, je otázkou, a možná bude za čas problémem i ono druhé očekávání.

Jiří MAŠTÁLKA, poslanec Evropského parlamentu za KSČM


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6, celkem 110 hlasů.

Jiří MAŠTÁLKA

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


rtomandl
2014-09-26 13:10
o jaká čísla konkrétně máte zájem?
s.a.hosek
2014-09-26 12:20
Místo obecných, emocemi motivovaných výkřiků poskytněte laskavě
ucelená čísla – obě nediskutující, leč hádající se strany.
rtomandl
2014-09-26 11:07
to je argument jak "prase", před tím tam byla díra a lidi
jedli kořínky, před tím jsme se mohli chlubit našim peřím, nyní jen
cizím.
proximafb
2014-09-26 10:30
Tak vypadá "montovna aut", když ji vedou zlí kapitalisté a
její výrobky se prodávají na světových trzích za "valuty",
nikoliv za "převoditelné
rubly" http://www.leteckafotografie.com/album_panorama/MB/MB_text.htm
l
rtomandl
2014-09-25 16:57
samostatný stát zatím Ukrajina je, ale vládu má nelegitimní, dosedla
po ozbrojeném krvavém puči i následné volby, manipulované a přesto
nedostatečné pro odvolání legálně zvoleného prezidenta. výrobků
bylo dost a kvalitních i na "Západ" prodávájících se,
např. od Zbrojovky, Zetoru, SONP Kladno, Vítkovické železárny,
Královopolská Brno, Chepos, Chemont, Tatra, Let Kunovice, Škoda Plzeň,
co námořní flotila, atd. jen ideologické předpojatosti a chamtivost
kapitalismu neumožnila mírovou spolupráci na vyšší úrovni. dnes je
to vidět, co usáci a eurohujeři udělají pro zisk a ovládnutí Světa,
rozbombardují Jugoslávii, Lybii, Irák, teď Ukrajinu, Syrii, vyzbrojí
islamisty a pak proti nim bojují. s Gorbačovem a rozpadem SSSR to je
trochu jinak, dobré podívat se na Století Amerika od Olivera Stona.
Hospodářské výsledky USa a spojenců byla trochu fikce, podvod už od
upuštění podložení dolaru zlatem.
radek.militky
2014-09-24 19:40
Malorusko končilo Dněprem.Ten velekus západního Ruska daroval Ukrajině
po revoluci Lenin.Takže ať to Kyjevští banderovskofašisti koukají
Rusku hezky rychle vrátit.Mimochdem Krym historicky k Ukrajině taktéž
nepatří.Suvorov a Potěmkin by k tomu jistě měli co říci.Nazdar
proximafb
2014-09-24 15:46
melechb: To nejsou kecy - to je holý fakt. Těch pár tramvají a
trolejbusů, co se prodalo na Západ, naši ekonomiku nezachránilo.
Pořád to byl jenom zlomek toho, co se většinově obchodovalo v rámci
RVHP. Myslíte si, že by mladoboleslavská Škodovka tak dobře
prosperovala bez zahraničního kapitálu ? Také by zanikla jako 90 %
našich podniků zaměřených na trhy RVHP. Dnešní zboží, které jde
většinou na světové trhy, je převážně vyráběno v podnicích s
většinových podílem zahraniční účasti. To se neobešlo bez
rekonstrukce zastaralých továren a hlavně dodáním výrobních
zařízení na světové úrovni. Sami bychom si ani neškrtli. Nebo si
opravdu myslíte, že my, jako vývozní stát, vyrábíme většinou ryze
české zboží ? Takový snílek určitě nejste.
melechb
2014-09-24 15:12
proximafb jen keci.... naše tramvaje a trolejbusy kupovali např. i v USA.
Ale nezodpověděl jste mi na otázku: Kolik páni kapitalisté postavili
nových továren na exluzivní a prodejné zboží na západě? Nemyslím
otrocké montovny.....
paul-55
2014-09-24 14:11
proxi.... když nám před převratem ujel vlak, tak jsem moc rád, že
jsme ho po pětadvaceti letech budování kapitalismu dohlali !
proximafb
2014-09-24 13:39
Melechb: Nepopírám, že veškeré zboží našich podniků bylo
neprodejné na světových trzích, ale to byl jen zlomek produkce našich
podniků. Naprostá většina výrobků šla na trh RVHP, a jak RVHP
skončila, skončily i tyto podniky. Píšete naše laciná a výkonná
mašinka Tatra, ano, dobrá zase jen trhy RVHP, zejména do sibiřských
podmínek v SSSR, kde se nehledělo na spotřebu. Z našich dopravců si ji
dnes nikdo nekoupí, raději sáhne po dražším, ale elektronicky
vybavenějším a úsporném nákladním autě. A tak je to se všemi
našimi výrobky, prostě nám v minulosti ujel světový vlak, protože
jsme se soustředili na trhy RVHP popřípadě zaostalé země třetího
světa.
melechb
2014-09-24 13:11
proximafb- chtěl bych vám připomenou Poldi s jejich AK materialy...
prodána germánům za cenu šroti i s recepturami a značkou. Naše tatra
lacinější a výkonná mašinka... prodána američanům a
zlikvidována.. a co naše škodovka ( v Plzni) prodávající investiční
celky.. zlikvidována a kolik dalších případů ... cukrovary, chmel,
porcelán, bižuterie atd. Kolik páni kapitalisté postavili nových
továren na exluzivní a prodejné zboží na západě? Nemyslím otrocké
montovny. A Tamara.. kdo nám ji zakázal prodávat, výrobek "tkz.
totality.....
jirichmelarcik
2014-09-24 12:13
Tak chytří pánové a tolik zbytečných emocí.
proximafb
2014-09-24 12:00
Pane Paule-55, naprostá většina výrobků našich podniků se
obchodovala na trhu RVHP bartrovými obchody za "převoditelné
ruble". Jakmile RVHP během pár měsíců zaniklo, zanikly i tyto
podniky, jejichž výrobky nebyly konkurenčně schopné zobchodovat se na
světových trzích a proto také většina těchto podniků nejen u nás,
ale i v celé Východní Evropě zanikla. Na západní světové trhy šla
jen malá část naší produkce, proto byl takový hlad po valutách.
Jestli se nepovažujete za "primitiva", jak jste mě nepřímo
označil, dohledejte, kolik procent naší produkce šlo na západní trhy,
samotného by mě to zajímalo.
paul-55
2014-09-24 11:20
proxi.... kolik výrobků ? Lehce dohledatelné, pouze primitiv se ptá na
takový nesmysl.
proximafb
2014-09-24 09:42
Ukrajina je samostatný stát a proto má morální právo se rozhodnout
pro členství v EU. Že výrobky ukrajinských podniků nejsou prodejné
na světových trzích ? A kolik výrobků českých podniků bylo
prodejných na světových trzích po rozpadu RVHP ? Pane Maštálko, vy,
jako europoslanec, se snažíte udělat z Ukrajiny nesvéprávný satelit
Ruska.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.