Ještě vandaly nepoškozená socha maršála Koněva. FOTO - commons.wikimedia.org

Komu vadí osvoboditel Prahy maršál Koněv?

Jen slova pobouření nalézaly námi oslovené osobnosti veřejného života, když se dozvěděly, že neznámý vandal nabarvil sochu maršála Ivana Stěpanoviče Koněva v Praze od pasu dolů růžovou barvou. Vnímají to jako urážku čestného občana hlavního města.

»Jsem pobouřena, že se stále mohou objevovat lidé, kteří dokážou znesvětit pomník osvoboditele Prahy. Je to další ukázka zvrácené morálky, ke které přispěli v posledním pětadvacetiletí některá média a falzifikátoři dějin,« komentovala poslankyně a pražská zastupitelka Marta Semelová (KSČM). »Pravdou je, že se u nás v poslední době stalo překrucování historických skutečností moderní,« souhlasí předseda ČSBS Jaroslav Vodička. Členové ČSBS však takové praktiky důrazně odmítají a trvají na tom, že si musíme připomínat všechny, kdož bojovali proti hitlerovskému Německu. Tedy i maršála Koněva, jehož pomník by měl nepoškozený zůstat tam, kde je, sdělil naší redakci rezolutně.

Informaci o potřísnění sochy předal ČTK mluvčí radnice Prahy 6 Adam Halmoši. Městská část již během čtvrtečního dopoledne nátěr ze sochy odstranila. »Nyní budeme zjišťovat, kolik nás odstranění barvy bude stát a jak budeme dál postupovat,« řekl včera ráno mluvčí. V minulosti se prý na soše, jež stojí na náměstí Interbrigády v Praze-Bubenči, graffiti objevovalo. »Nikdy ale v takovém rozsahu,« dodal.

Antifašisté nečiní rozdíly

Na náměstí Interbrigády, přímo u sochy, jež zpodobňuje sovětského maršála v nadživotní velikosti, se každoročně v květnových dnech konají vzpomínková setkání. Protifašističtí bojovníci o své účasti na těchto akcích nejednou slyšeli výtky »jedovatých jazyků«. »Víme, že jsou v naší společnosti tací, kteří by tuto sochu nejraději někam odklidili. S tím jako ČSBS rozhodně nesouhlasíme. Ostatně, nebylo by to ani uctivé vůči čestnému občanu Prahy, jímž se Koněv stal 6. června roku 1945. My totiž nečiníme rozdíly mezi bojovníky z Východu a Západu, protože všichni se o naši svobodu zasloužili pod jednotným praporem spojeneckých protihitlerovských sil,« zopakoval Vodička s poukazem na to, že kdo tuto skutečnost odmítá přijmout a poškozuje pomníky osvoboditelů, »sotva pochopí, co Hitlerovo Německo představovalo, co byl fašismus a nacismus; těžko také porozumí varování před sílícím neonacismem a neofašismem, xenofobií či rasismem«.

Letos v květnu »u Koněva« promluvila také senátorka Miluše Horská (nez.), místopředsedkyně horní komory parlamentu, která zdůraznila, že maršálu Koněvovi nikdy nezůstaneme dost vděčni za to, že on a jeho spolubojovníci přinesli do Československa mír.

Ivan Stěpanovič Koněv (1897-1973) byl sovětský vojevůdce. Podílel se na osvobození části Polska, Slezska, Saska, na konci druhé světové války osvobozoval severní, střední a východní Čechy. Jeho vojska dobývala Berlín a jako první se dostala v květnu 1945 do Prahy.

(mh)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.5, celkem 157 hlasů.

(mh)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


v9x
2014-11-24 23:37
VAŠEK ►Vanguarde, číst opravdu neumím, a paměť, darmo mluvit, ta mi
taky schází. Na rozdíl od tebe, ty zvládáš kdeco, historickou paměť
obzvláště. ) Rád Ti odpovím na Tvá slova, ale, z výše uvedených
důvodů jsem zapomněl na ten odkaz, ve kterém jsou důkazy, že maršál
Koněv se podílel na operaci Dunaj. Zkus mi ten odkaz doručit. A Harfa
mě nezajímá, ty jsi Vanguard, s tebou právě řeším problém. Tak ho
vyřeš a nekecej.◄
v9x
2014-11-24 21:57
VAŠEK ►Vanguarde, maršál Koněv před odchodem do důchodu byl
vrchním velitelem Skupiny sovětských vojsk v Německu, a sice v letech
1961─1962, v době Berlínské krize. Operaci Dunaj proto neřídil. Tu
řídil, pokud Vás to vůbec zajímá, armádní generál I.G. Pavlovskij,
vrchní velitel Pozemních vojsk SSSR a zástupce ministra obrany SSSR v
letech 1967─1980. ___ P.S. Naprosto nechápu, Vanguarde, jak jste na
takovou pitomost vůbec přišel?◄
halonoviny
2014-11-24 14:42
Vašku, jedna naše čtenářka Ivanka H. je nadšena Vašimi příspěvky
zde v diskusi a ráda by se s Vámi spojila. Napište prosím (máte-li
zájem) na internet@halonoviny.cz svůj nejlepší mailový kontakt a s
paní Ivankou Vás takto propojíme. Díky
halonoviny
2014-11-24 12:14
Vašku, o Maďarsku jsem nenapsal ani slovo, zato Vy byste se mohl krotit.
Nemůžete hned každého, kdo má jiný názor než Vy, označovat za
fašistu. Svět naštěstí fakt není černobílý! RJ
aya
2014-11-21 21:49
Hanobitele symbolu osvoboditelu jsou na stejne moralni urovni jako
vykradaci hrobu. Ten ubozak, ktery zvanadalizoval sochu marsala Koneva je
jenom bidny imitator. Zodpovednost za ten cin musime videt v nedavne
minulosti kdyz poslanec Stanislav Devaty s partou gauneru pomalovali tank
osvoboditelu na ruzovo. Vedelo se kdo to udelal a nikdo nebyl potrestan.
Proste potom, co komunisti odevzdali moc v Ceskoslovensku, presla moc do
rukou moralni spiny. Ani pozdeji, kdyz dalsi gauner David Cerny pomaloval
tank osvoboditelu nebyl potrestan. Kdyby se v teto zemi jeste rodili muzi,
namisto podmuzu jako slimejs Havel, musel by takovy lotr jako Cerny dostat
radne pres hubu.
vvmichal
2014-11-21 16:58
Řeknu to jinak. Hanobit nebo bourat to, co vytvořili naši předkové v
dobré víře a s velkým úsilím, může jenom barbarský národ.
Historii samu nelze změnit. Národ by se měl z historie poučit a na
velikány své doby pohlížet s úctou. Není a nebyl člověk ten, aby se
zavděčil lidem všem. Jestliže pomník postavili naši předkové, nikdo
nemá právo při úctě našich předků, jejich dílo ničit!
wIadin
2014-11-21 15:55
martin.harfa Ano, souhlas.
Vykydal.Vaclav
2014-11-21 14:13
Jeden z důkazů, že u nás má neonacizmus zelenou.
v9x
2014-11-21 12:39
VAŠEK ►Pane Harfa, jakmile oponent začíná operovat zdravým rozumem,
tak to je již opravdu na hraně. To bylo úvodem, tedy s úsměvem. )
Dále. K tomu, že jste nenapsal jedinou dějinnou nepravdu. Ale ovšem,
pane Harfa. Já Vám přece o té nepravdě dějin v podání Vašeho pera
nenapsal vůbec nic. Nebo snad ano? Naučte se vnímat text. Já Vám
oponoval proto, že jste z maršála Koněva učinil sprostého agresora.
Předložil jsem Vám dokument o maďarských událostech z podzimu 1956 k
nahlédnutí, Vy jste se k tomu vůbec nevyjádřil. A pokud mě
považujete za „neostalinistického exota mého typu“ jen proto, že
zde hájím PRAVDU, hm, prosím, pak se k tomu hrdě hlásím, tedy, že
jsem neostalinistický exot. Pořád lepší, než profašistický
Čecháček Harfa. Takže asi tak. ___ P.S. Pokud nevěříte mým
historickým pramenům, pak já nevěřím ani za mák tomu, že
„pravidelně volíte KSČM“. ) A mimochodem, k tomu Stalinovi. Dokonce
ač zběsilý antikomunista, W. Churchill se k němu choval mnohem
uctivěji než Vy, pane Harfa. Cituji jeho slova z 21. prosince 1959 ve
Sněmovně lordů při příležitosti nedožitých 80. narozenin Josefa
Stalina: „Velkým štěstím pro Rusko bylo to, že v letech těžkých
zkoušek v jeho čele stanul génius a neotřesitelný vojevůdce J.V.
Stalin.“ Konec cit. Přeberte si tuto historickou pravdu jak chcete, pane
Harfa. Za sebe Vám povím, že Churchill měl tehdy pravdu. Jinak bychom
se my dva zde již nebavili, to by vládli zcela jiní páni... ___ P.P.S.
ANEB K POSLEDNÍMU VÝROKU REDAKTORA JANOUCHA ___ Pane redaktore,
nepřekvapil jste mě. Však jste za minulého režimu byl antikomunista.
Sám jste se k tomu hrdě přihlásil. Ale jinak Vám děkuji za
upřímnost, tedy, že Maďarsko podzimu 1956 hodnotíte v souladu s p.
Harfou i p. Putinem stejně.◄
halonoviny
2014-11-21 11:57
Tentokrát se výjimečně musím postavit spíš na stranu M. Harfy. Což
ovšem neznamená, že s tím odporným růžovým divadlem souhlasím. Ani
omylem - je to stejné svinstvo jako vajíčka na prezidenta! R. Janouch
v9x
2014-11-21 00:13
VAŠEK ►Pane Harfa, ing. Hoření nechte, laskavě, na pokoji. Nesaháte
jí ani po ty pověstné kotníky. To zaprvé. 2) K tomu, že maršál
Koněv velel „sovětské agresi proti Maďarsku v roce 1956“. Nemám
ani trochu náladu se s Vámi hádat, kdo tehdy byl agresor a kdo naopak
nikoli. Tím méně tak, protože jste proukrajinský, tedy profašistický
provokatér na stránkách Haló novin. Nicméně. Nehodlám se na
stránkách levicových HN sklonit před názor. profašisty, jako jste Vy,
pane Harfa. Bylo to v tom r. 1956 v Maďarsku přesně naopak oproti tomu,
co píšete Vy, jakož také, bohužel, i prezident Ruské federace
Vladimír Putin. SSSR do poslední chvíle odmítal voj. zásah v
Maďarsku, ačkoli byl o to nejednou požádán. Jakmile ale začalo
fašistické běsnění nabírat na síle, jakmile vypukla v Maďarsku
naprosto natvrdo obč. válka se vším všudy, pane Harfa, tedy i
věšením komunistů, teprve pak SSSR zasáhl. Bylo to však na poslední
chvíli, přesněji pět minut po dvanácté. Dokonce i západní
komentátoři tehdy psali, že takovou hrůzu, jakou maďarští fašisté
prováděli s levicovými spoluobčany, ještě nikdy neviděli. Oni jim
párali zaživa břicha a lili jim tam tekuté olovo, pane Harfa. Že je to
blbost? Ani náhodou, tady Vám, pane Harfa, předkládám dobové
materiály zakomponované do dokumentu pod názvem „Венгерский
капкан 1956 г.“, tedy „Maďarská past r. 1956“. Varuji Vás
ale, jste-li trochu člověk, dívejte se na ty záběry raději hladový,
abyste se nepozvracel. Podívejte se:
https://www.youtube.com/watch?v=A9WZFFhhOlo ___ POSTSKRIPTUM: Ten dokument
nestvořili komunisté, to abychom si rozuměli, pane Harfa. Máte tam i
amer. dokumenty, to abyste příště nedřístal nesmysly jako pan Putin,
který, když hodnotí historii, do vlastní huby si nevidí, poněvadž
tvrdí to samé, co Vy. A ještě, pane Harfa. Ten dokument byl zveřejněn
se záběry důkazních materiálů, včetně amerických, teprve předloni
na jaře. Mj. se dozvíte, že USA ústy prezidenta Eisenhowera v souladu
se SSSR odsoudily maďarský fašistický puč z r. 1956.◄
jirichmelarcik
2014-11-20 20:01
Pražská kavárna chce přepsat dějiny, aby vyhovovaly ideologii
nacistických pohrobků a jejich ochráncům z USA.
halonoviny
2014-11-20 19:39
To radši ani nechtějme vědět. Mo včerejších Mejstříkových
neofašistických blábolech v Událostech komentářích už bych se
nedivil ničemu... R. Janouch
pleningeri
2014-11-20 19:01
ČT slaví 25 let "sametové revoluce". Úmyslně mobilizuje
pražskou kavárnu k akci. Zeman a červené karty, Koněv na růžovo jsou
další projevy ... Kam až zajde veřejnoprávní ministerstvo propagandy?
krob.josef
2014-11-20 17:49
Komu vadí maršál Koněv? To je ale CENZUROVÁNO otázka! Někomu
z těch červených karbaníků, kteří se nám předvedli v pondělí
na Národní a na Albertově. Ostuda pokračuje…
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.