Herci (zleva) Igor Orozovič, Jan Kříž, Martina Šnytová a Hana Holišová během vyhlašování nominací na Ceny Thálie 2012. FOTO - archiv
Úspěšné interprety nalezneme také v oblastních divadlech

Muzikály nejsou jen pro »hvězdy«

V pražském Národním divadle budou 23. března v přímém televizním přenosu předány Ceny Thálie za rok 2012. Společně s činoherci, operními pěvci a představiteli baletního a tanečního mistrovství je převezmou též interpreti z kategorie »Opereta - muzikál«.

V posledních letech se vlivem frekvence uváděných představení více nominovaných v této kategorii objevilo v muzikálové sféře než oblasti operetní. Pochopitelně to odráží konkrétní situaci v českém divadelnictví. Ovšem i oblastní divadla jsou schopna – dokonce bez přítomnosti osvědčených a populárních hvězd - nabízet nejen kvalitní tituly, ale také hodnotné výkony. Vypovídají o tom také letošní nominace. Poprvé jsou v tomto žánru navrženi v obou kategoriích (samostatně muži a ženy) vždy tři favorité, zatímco dříve byli pouze dva nominovaní.

ŽENY

Plzeňské Divadlo Josefa Kajetána Tyla v této kategorii reprezentuje jeho sólistka Soňa Hanzlíčková Borková. Zaujala titulní rolí Evity Peronové ve slavném muzikálu Evita skladatele Andrewa Lloyda Webbera. Jeden z vrcholných skvostů světového repertoáru, založený na výrazně sociální motivaci, vznikl na libreto a písňové texty Tima Ricea. Plzeňské nastudování je uváděno v českém přebásnění Michaela Prostějovského pod režijním vedením Romana Meluzína.

Soňa Hanzlíčková Borková. FOTO - archiv

Bravurní pěvecký projev i herecký výkon představitelky mimořádně náročné a komplexní muzikálové role na plzeňské scéně představitelka pojímá se smyslem pro spojení dramatického podtextu a současně s lehkostí, spjatou s citově niternými proměnami vnitřního života hlavní hrdinky. Výkon je srovnatelný i s dřívějším špičkovým nastudováním na scéně Městského divadla Brno.

Současná plzeňská představitelka titulní role se snaží vnímat rozpornost situačních scén, zobrazujících někdejší oblíbenou argentinskou prezidentku, hájící své spoluobčany v jejich nezadatelném právu o sociálně lepší a spravedlivější budoucnost, současně prožívající i osobní, leckdy až rozpolcený život.


V brněnské inscenaci tematicky zajímavého muzikálu Papežka od skladatele Dennise Martina se jako hlavní postava, tedy papežka Jana, své role působivě zhostila Hana Holišová. V psychologicky náročné a dramaticky vypjaté postavě díky choreografické spolupráci Julie Pouletové a zejména v precizně vypracované režii autora českého překladu libreta Stanislava Moši dominuje Holišové výkon nejen bezchybnou hereckou interpretací, ale zejména neokázale jistým pěveckým výkonem.

To činí z této leckdy až atypické role mimořádný divácký zážitek v rámci celkově velmi zajímavé inscenace. Děj připomíná historickou legendu o dívce, jež díky pozoruhodným okolnostem a fascinujícím schopnostem měla v polovině 9. století usednout na papežský stolec, jak o tom líčí román Donny W. Crossové, jenž se stal podkladem k tomuto scénickému dílu.


Ostravské Národní divadlo moravskoslezské loni uvedlo v režii Gabriely Petrákové a v hudebním nastudování Karola Kevického Nedbalovu slavnou operetu Polská krev. Původní německy psané libreto Leo Steina kdysi úspěšně přeložil dlouholetý sólista pražského Hudebního divadla Karlín Jindřich Janda (též dlouholetý čelný představitel Výboru národní kultury).

Na úpravě nynější ostravské verze se společně s režisérkou Petrákovou podíleli Daniel Jäger a Luboš Šterc. Nynější podoba skýtá mimořádnou příležitost rovněž jedné z výrazných oper této scény, Martině Šnytové. Přestože patří teprve k nastupující generaci hudebního divadla, přes své mládí je tato výrazná sólistka skutečnou oporou ostravského souboru operety a muzikálu.

V obou žánrech - muzikálu i operetě – nalezla zaujetí i smysl pro výrazové zákonitosti. Svou respektovatelnou pozici Šnytová potvrdila také v roli Heleny Zarembové ve zmíněné Nedbalově stále populární operetě. Zpěvaččin nezaměnitelně suverénní pěvecký výkon, jímž postavu obdařila, je ukázkou živé a moderní interpretace operetní klasiky. Výrazné hlasové dispozice se současně snoubí s jejím přirozeným hereckým projevem.


Podle rozhodnutí oborové poroty, vedené Zdeňkem Bartákem, do širší nominace ještě postoupily Lucie Bergerová (Kněžna v inscenaci Lucerna - Těšínské Divadlo - Česká scéna, Český Těšín), Kateřina Brožová (Hedy La Rue v inscenaci Jak udělat kariéru snadno a rychle - Divadlo Na Vinohradech, Praha), Iva Hošpesová (Hraběnka Karolína z Dubna v inscenaci Casanova - Divadlo Pikl, Hluboká nad Vltavou), Iva Marešová (Lucrezia Borgia ve stejnojmenné inscenaci - Divadlo Hybernia, Praha) a Lucie Novotná (Beggar Woman v inscenaci Sweeney Todd - Divadlo Na Prádle, Praha)

 MUŽI

Také v mužské kategorii desetičlenná oborová porota, v níž zasedli také Eduard Krečmar, Lumír Olšovský, Gustav Oplustil či Michael Prostějovský, letos poprvé určila namísto dosavadních dvou jmen tři nominované interprety. V inscenaci známého muzikálu Pomáda, kterou v režii a choreografii Jána Ďurovčíka uvádí pražské Divadlo Kalich, vystupuje jako Danny Zuko jedna z nejvšestrannějších mladých osobností české muzikálové scény Jan Kříž.

Svou roli obdařil interpretační jistotou, pozoruhodnou lehkostí i talentem, v neposlední řadě také přirozeným humorem, který u diváků trvale sklízí zasloužený úspěch. Své interpretační přednosti umělec využívá i v řadě dalších inscenací na mnoha českých jevištích.


V režii a choreografii Radka Balaše je na jevišti pražského Divadla na Vinohradech uváděna v žánru broadwayského komediálního muzikálu inscenace Jak udělat kariéru snadno a rychle. Skladatel Frank Loesser kompozici vytvořil podle námětu knihy Shepherda Meada. Navzdory svému názvu patří k realizačně obtížným titulům.

Jde o příběh umývače oken J. P. Finche, stoupajícího po kariérním žebříčku coby milý, přesto však ambiciózní manažer, toužící po úspěchu ve světě velkých firem. Jeho interpret Michal Novotný ho představuje s výrazným citem pro jemný temporytmus humorné nadsázky a vykreslení drobných point tak přesvědčivě, že mu role přinesla i nominaci na možnost udělení Ceny Thálie. Porotci si totiž uvědomili, že výkon je skvělým motorem celé inscenace.


Dalším nadějným adeptem v mužské kategorii je Igor Orozovič. Svou sice nevelkou, ale i na omezené ploše hráčského prostoru zřetelně profilovanou rolí Faraona v muzikálu Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť na jevišti téměř kraluje. Dokáže svou postavu vyklenout díky pohybové pružnosti a hluboce prožitkovému projevu jako jeden z vrcholných okamžiků celé inscenace.

Skladatel Andrew Lloyd Webber své dílo na libreto Tima Ricea (do češtiny přebásnil Michael Prostějovský) sice koncipoval jako realizačně a především interpretačně náročný titul, ostravská podoba v režii Gabriely Petrákové však díky Orozovičovi i dalším interpretům jeden z nejhranějších světových titulů ozvláštňuje živelným temperamentem a intenzitou projevu. Již dříve dílo uvedlo také Městské divadlo Brno.


V širších nominacích se dále uplatnili Zbyněk Fric (Cesare Borgia v inscenaci Lucrezia Borgia - Divadlo Hybernia, Praha). Karel Korsa (Tobias v inscenaci Sweeney Todd - Divadlo Na Prádle, Praha), Tomáš Novotný (titulní role v inscenaci Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť - Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava), Roman Říčař (Che v inscenaci Evita - Divadlo J. K. Tyla, Plzeň) a Tomáš Savka (Kennyckie v inscenaci Pomáda - Divadlo Kalich, Praha).

Výkony nominovaných finalistů, jak je určila desetičlenná odborná jury, nyní samostatně hodnotí Kolegium pro udělování Cen Thálie pod vedením profesora Jiřího Hlaváče.

Tomáš HEJZLAR

FOTO –  archiv 


Na této straně 4 si z kultury ještě můžete přečíst:

  • Nespokojenost stále roste - Stále větší znepokojení a obavy nad další existencí kvalitních kulturních projektů vyjadřují četní představitelé různých uměleckých odvětví
  • »Cikáni« se vracejí... Strhující muzikál »Cikáni jdou do nebe«, jehož popularitu kdysi podpořila i sovětská filmová podoba, se nyní vrací do Slováckého divadla

To vše buď v tištěné podobě Haló novin (k zakoupení na stáncích), nebo v elektronické podobě na internetových stránkách www.publero.com.


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.5, celkem 2 hlasy.

Tomáš HEJZLAR

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.