ILUSTRAČNÍ FOTO – Haló noviny/Vlastimil HLOUPÝ

Hrozí přesun desítek milionů tun zboží z dráhy na silnici

ČD Cargo možná skončí s převážením jednotlivých vozových zásilek. Zrušení tohoto druhu dopravy zvažuje vedení společnosti v restrukturalizačním plánu.

Rozhodnutí podle odborářů znamená přesun zhruba 30 milionů tun zboží na kamiony. O připravovaném kroku informoval místopředseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Radek Nekola. Odboráři proto dopisem vyzvali ministra dopravy Pavla Dobeše, aby situaci pomohl urychleně vyřešit.

* * *

»Jednotlivé vozové zásilky mají největší dopad do zaměstnanosti,« uvedl Nekola s tím, že redukci pracovních míst vedení Carga naznačovalo už v minulosti. Tento druh dopravy v celkovém portfoliu služeb ČD Cargo tvoří zhruba 45 procent přepravených objemů, zbytek připadá na přepravu ucelenými vlaky, přepravu speciálních zásilek a kombinovanou dopravu.

ČD Cargo je v České republice jediným síťovým dopravcem, který se tímto druhem přepravy zabývá, ostatní společnosti působí buď v rámci jednotlivých komodit, nebo jen na konkrétních trasách.

Zrušení nebo omezení jednotlivých zásilek je jednou z variant, kterými se vedení Carga v restrukturalizačním plánu zabývá, potvrdil mluvčí společnosti Jakub Ptačinský. Je to podle něj obor, který je dlouhodobě ztrátový.

ČD Cargo má přitom jako národní dopravce povinnost tuto přepravu provozovat. »Za současné ekonomické situace je nutné provést revizi tohoto druhu dopravy,« dodal Ptačinský s odkazem na to, že podnik je ve ztrátě a jeho zadlužení přesahuje 3,2 miliardy korun.

Řešení by bylo, chybí ale odbornost

Řešením by podle Nekoly byla změna poplatku za dopravní cestu. Alespoň v případě dlouhodobě ztrátových druhů přepravy by bylo vhodné, kdyby se ceny snížily, jak se to v minulosti stalo na Slovensku, dodal.

Neřešení situace podle OSŽ povede ke stávce. Tu by odbory svolaly v průběhu června a nákladní železniční dopravu by zastavila na 24 hodin.

Situaci na ČD Cargo vidí jako kritickou i předseda Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromír Dušek. »Je tady (na železnici) absolutní absence odbornosti v čele firem,« uvedl s tím, že vysoké posty je zvykem obsazovat lidmi podle politického klíče a nikoliv těmi, kteří by železniční dopravě rozuměli.

(ici, čtk)

******************

Na této straně 6 (Z EKONOMIKY) si ještě můžete přečíst:

  • Pražský okruh je dalším velkým tunelem
  • MHD v metropoli zřejmě znovu podraží
  • Česká pošta míří na Slovensko

To vše buď v tištěné podobě Haló novin (k zakoupení na stáncích), nebo v elektronické podobě na internetových stránkách www.publero.com.

******************


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6, celkem 25 hlasů.

(ici, čtk)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


borivojG
2012-05-15 19:20
Přesunout železniční dopravu na silnice je naprostý nesmysl již
vzhledem k ekologickým důsledkům nehledě na důsledky finamční. Již
teď se stát není schopen vyrovnat s náklady na silnice i když v tom
hraje obrouvskou úlohu korupce!
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.