Hlavní nádraží v Pekingu, cestující nastupují do rychlovlaku.

Poznávání Číny letecky i rychlovlakem

V Číně existují stejné typy dopravy, tak jako kdekoliv jinde na světě. Jenže vzhledem k její obrovské rozloze, a tedy i přepravním vzdálenostem, je nejrychlejší využít dopravu leteckou, které však nyní hodně konkurují rychlovlaky, jež jsou zároveň i levnější. Čína je krásná země, je užitečné poznat tu co nejvíce míst, a k tomu je kombinace letadla a vlaku nejlepší volbou.

Na cestách letadlem

Při překonávání obrovských vzdáleností, které v Číně jsou, je vnitrostátní letecká přeprava vhodným a velmi pohodlným způsobem dopravy. V Číně v současnosti existuje téměř 60 leteckých společností, které se od sebe samozřejmě liší jak velikostí, tak i oblastí své působnosti, ale uplatní se všechny. Pokud se rozhodnete pro letadlo, je třeba rezervovat si letenky včas, protože vnitrostátní linky bývají v Číně opravdu nebývale vytížené, zvlášť před novoročními svátky.

Jak bez problémů cestovat na domácích linkách? Na letiště je lepší vzhledem k častým dopravním problémům se vydat s dostatečným časovým předstihem. Když se z důvodů, které letecká společnost uzná jako relevantní, nedostavíte k odletu, vrací se cestujícímu polovina částky z ceny letenky. V Číně můžete bezplatně přepravovat zavazadlo do dvaceti kilogramů váhy, na palubu si můžete vzít zavazadlo maximálně do pěti kilogramů. Cestující má zákaz převážet na palubě letounu alkoholické nápoje - ty mohou být převáženy pouze v zavazadlovém prostoru. Toto opatření se však nevztahuje na alkohol zakoupený v bezcelních obchodech letiště, který je obchodem speciálně zabalen.

Cestování vnitrostátními leteckými linkami mohu doporučit. Mám vlastní zkušenost. Nedávno jsem letěl z čínského Nanjingu do Lanzhou v provincii Gansu a poté ještě z Lanzhou do Pekingu. Usměvavé a ochotné čínské letušky se staraly o příjemnou atmosféru po celý čas letů. Nezažil jsem ani žádné časové prodlevy na letišti, ať už před nástupem do letadla, nebo po příletu. Oba lety byly bezproblémové.

Za zážitky vlakem

Cestování vlakem má v Číně dlouhou tradici. První železniční úseky byly postaveny již v 19. století, dnešní síť je poměrně hustá a zabíhá do všech obydlených oblastí, vždyť její celková délka je neuvěřitelných 70 000 kilometrů. V současnosti jsou do modernizace a dalšího rozvoje železnic vkládány ohromné peníze. Výsledkem je zkrácení jízdních dob, zvyšování pohodlí cestujících i bezpečnosti při cestování vlakem. Zajímavostí je mimo jiné i nedávno postavená vysokohorská trať do Lhasy, která propojuje Tibet s ostatními oblastmi Číny.

I do vlaku, v případě, že se rozhodnete využít služeb železnice, si musíte obstarat jízdenky s dostatečným předstihem. Vlakové spoje v Číně bývají obvykle velmi vytížené. Výjimku tvoří pouze osobní, místní vlaky, na které stačí zakoupit jízdenku bezprostředně před odjezdem vlaku. V Číně obecně se rozlišují tři typy vlaků. Prvním z nich jsou expresní vlaky, které jsou značeny písmenem T (tekuai). Ty se vyznačují tím, že zastavují jen ve velkých metropolích. Rychlíky jsou na nádražích označeny písmenem K (kuai) a obyčejné, osobní vlaky jsou označeny už jen číslem spoje.

Čtyři třídy

V čínských vlacích si můžete vybrat ze čtyř tříd. Nejlepší a nejdražší z nich je soft sleeper (ruanwo), která nabízí plný komfort a je nejčastěji využívána cizinci. Zhruba o třetinu levnější je třída hard sleeper (yingwo), nejvíce preferovaná čínskou vyšší střední třídou. Na kratší vzdálenosti, čili pokud cesta trvá méně než den, není zapotřebí lůžkových vozů a můžete si zvolit mezi lepší třídou soft seat (ruanzou) a jen o trošku méně pohodlnou hard seat (yingzou).

Když si konečně vyberete z velké nabídky a vstoupíte do nádražní haly, můžete jít na menších nádražích hned na nástupiště a počkat přímo tam na svůj spoj, stejně, jako je tomu v Evropě. Rozdíl nastává na velkých nádražích, třeba v Pekingu, kde nesmíte vstoupit na nástupiště, dokud k tomu nejste rozhlasem vyzváni. Každý vlak má svůj gate (vstup), u kterého čekáte, stejně jako to známe z letišť. Před vstupem do rychlovlaků musí cestující navíc projít železným rámem, stejně tak, jako před vstupem do letadla.

Myslím, že rychlovlaky překvapí každého svou moderností. I když v nich i dlouhá cesta ubíhá rychle a je zážitkem, v soupravě je zařazen jídelní vůz a některá jídla vám donese průvodčí přímo do kupé. Rychlovlaky jsou samozřejmě nekuřácké. Jedním jsem cestoval z Pekingu do Suzhou v provincii Jiangsu. Celá cesta byla nadmíru pohodlná a rychlovlak pádil rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu. Čína má nejdelší trať pro rychlovlaky na světě. Zbývá uvést jediné. Po osobní zkušenosti s cestováním po Číně, mohu doporučit oba uvedené druhy přepravy. Jsou velmi pohodlné, bezpečné a především šetří čas, který se dá využít k poznávání bohaté historie i bouřlivě se rozvíjející čínské současnosti.

Úspěšná firma Home Credit International

Do Číny se dnes nehrnou jen turisté. Ale na tento trh vstupují a podnikají tady firmy, které jsou moderní a mají přehled. Jednou z těch hodně úspěšných na čínském trhu je známá česká firma Home Credit International a. s. Nabízí služby především v oblasti spotřebitelských úvěrů, půjček a pojišťovnictví. Působí i ve sféře elektronického bankovnictví. Licenci na poskytování spotřebitelských úvěrů v Číně získala společnost v roce 2010 jako první zahraniční subjekt. V této dynamické zemi ale působí už od roku 2008. Nynější ekonomický vývoj v Číně vytváří významný prostor pro finanční operace, jimiž se firma zabývá. Životní úroveň obyvatel Číny neuvěřitelně rychle stoupá. Chtějí se pochopitelně obklopit co nejdříve vším dostupným moderním pohodlím a k tomu jim pomáhá právě Home Credit International a. s. Společnost expanduje i v dalších zemích - například ve Vietnamu, v Rusku nebo v Kazachstánu.

Radovan RYBÁK

FOTO - autor

popisky k foto:

1 - V rozlehlé Číně šetří letecká doprava čas.

2 -

3 - Interiér rychlovlaku

4 - Šéf rychlovlakové soupravy odpovídá na otázky novinářů z Evropské unie.

5 - Nádražní velehala v Pekingu

 


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5, celkem 23 hlasů.

Radovan RYBÁK

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.