ILUSTRAČNÍ FOTO - wallpaperlepi.com

Na kole bezpečně!

S příchodem teplých dnů začíná i mnohými dlouho očekávaná cyklistická sezona. Ta vrcholí o prázdninách, kdy na kolo usednou i ti, kteří jezdí jen svátečně na chatách či chalupách. A často právě venku v přírodě a na venkově mnoho cyklistů neřeší to, co by jim mohlo případně zachránit i život. Totiž bezpečnostní vybavení - helmu, osvětlení, ale také například správné seřízení kola. Ba co víc, mnoho svátečních cyklistů během jízdy rádo zastaví v malebných vesnických hospůdkách, aby se zde občerstvilo i napilo něčeho ostřejšího. Nedbají na to, že jako účastníci silničního provozu mohou být za jízdu pod vlivem alkoholu potrestáni stejně jako řidiči motorových vozidel. Nevěříte? Statistiky vydávají jasný varovný signál!

Podle evidence dopravní policie jen za loňský rok zemřelo 57 cyklistů a dalších 3 690 bylo zraněno, o 7 % víc než v roce 2013. Jde však pouze o statistiky dopravní policie. Skutečný počet může jít do násobků, upozorňuje ERV Evropská pojišťovna. »Policie eviduje pouze ty případy, které byly šetřené jako dopravní nehoda. Především v cyklisty oblíbených horských oblastech policie k úrazům kolařů často nevyjíždí, protože se o nehodě vůbec nedoví,« říká Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny. Dopravní policie řeší nehody cyklistů pouze na silnicích I. až III. třídy a na účelových komunikacích. Řada cyklistů vyhledá lékařskou péči sama. Takové případy se také do statistik nezapočítávají.

 

Helma není vše

Při podrobném zkoumání statistik zjistíme, že 46 zemřelých cyklistů nemělo v době nehody přilbu. To samé platí pro 2 582 zraněných. Ačkoliv v České republice je helma povinná pro děti do 18 let věku, měla by být samozřejmostí pro každého bez ohledu na zákon. »Nošení přilby má své opodstatnění a pomáhá chránit to nejcennější, co máme, tedy náš život. Není však všespásná,« upozorňuje Vlastimil Divoký. Naráží tak na daleko větší nebezpečí, kterým je pro cyklistu on sám a jeho chování na kole. Mnoho lidí nepřiměřeně riskuje v domnění, že s helmou se nemůže nic stát.

Jak již bylo řečeno, v České republice je zákonem daná povinnost pro cyklisty mladší 18 let používat ochrannou přilbu. Dospělí tuto povinnost nemají. Nejvyšší soud však již v roce 2010 konstatoval, že je nepochybné, že použití ochranné přilby cyklistou v silničním provozu je žádoucím a způsobilým prostředkem zmírnění následků škody na zdraví v případě dopravní nehody. Nepoužití přilby může být porušením prevenční povinnosti. V uvedeném případě byla cyklistovi přiznána spoluvina za závažnost jeho zranění, protože by dle posudků přilba zmírnila jejich rozsah, i když nehodu zavinil řidič osobního vozu. »Ačkoliv helma pro dospělé není ve většině států Evropské unie povinná, pojišťovny skutečně můžou krátit pojistné plnění, pokud by se prokázalo, že by přilba bývala zmírnila rozsah zranění,« doplňuje Vlastimil Divoký.

 

Alkohol metlou cyklistů

Ještě více riskují lidé, kteří bez váhání sednou za řídítka pod vlivem alkoholu, který posiluje jejich sebevědomí, ať už jde o »seriózní« cyklisty nebo pantáty, kteří na neosvětlených kolech jezdí z hospody domů. To potvrzuje také doc. František Vorel, primář oddělení soudního lékařství v Českých Budějovicích: »V průměru 40 % zemřelých cyklistů v České republice má alkohol v krvi, u zraněných je to přibližně každý pátý.« Cyklisté si rádi dopřejí nějaké to pivo při svých výletech, ale jde o hazard s vlastním zdravím i peněženkou. »Takovému cyklistovi hrozí pokuta ve výši až 50 tisíc korun a dokonce i odnětí svobody,« upřesňuje Vlastimil Divoký. Pozor, zákaz alkoholu se vztahuje i na cyklostezky!

Zdravý pohyb s rozumem

 

Tímto článkem každopádně nechceme od cyklistiky odradit. »Pokud dodržujeme základní zásady bezpečnosti a nepřeceňujeme své schopnosti, má cyklistika pozitivní efekt na naše i veřejné zdraví,« shrnuje Vlastimil Divoký z ERV Evropské. Jízda na kole snižuje například rizika spojená s nemocemi srdce a krevního oběhu. Ve městech, kde cyklisté tvoří velkou část účastníků silničního provozu, jako např. v Nizozemsku, navíc dochází k menšímu počtu vážných dopravních nehod v porovnání s městy s malým zastoupením cyklistů v dopravě.

Navíc každý pohyb je lepší než například vysedávání v kanceláři. Kolo může být velmi efektivním začátkem v cestě ke zdravějšímu životnímu stylu. Při správné volbě kola a počátečních tras se snedno do cyklojízdy zamilujete. Díky kolu můžete absolvovat mnohem delší výlety a vidět mnoho zajímavého za vydání stejné energie jako při pěší chůzi. Kolo navíc nezatěžuje velké klouby.

Jak začít?

Správné kolo může podstatně přispět k plynulému a pohodlnému začátku. Pro začátečníky jsou nejvhodnější lehčí horská kola se základní výbavou s pneumatikami vhodnými jak do terénu, tak na silnici. Teprve když si utříbíte vkus, můžete investovat do speciálně vybaveného kola vhodného pro vámi oblíbený terén.

Oblečení může také ovlivnit pocit z jízdy. Není ale nutné hned se soukat do cyklistických dresů. Na první kilometry vám dobře poslouží obyčejné tričko a upnutější kalhoty. Až s najetými kilometry budete dobře vědět, jaké máte požadavky na oblečení.

Začněte pomalu. Pokud budete chtít hned se vyrovnat profesionálům, jediný efekt bude, že vás tato námaha odradí. Rychle se zadýcháte, nic nevydržíte, jste rychle vyčerpaní. Vyzkoušejte pomalou jízdu. Tělo si musí nejdřív zvyknout na změnu a pohyb. I tak vás bude bolet tělo, zvláště sedací partie a ruce. Váš výkon by se měl rovnat 30-50 % maximálnímu výkonu, který je tělo schopno vykonat. V podstatě musíte cítit, že něco děláte, ale nesmíte u toho mít vyplazený jazyk a lapat po dechu.

Nehoňte kilometry. Na to bude spousty času, až získáte fyzickou kondici. Na začátku koukejte hlavně na dobu jízdy. Šlapejte zvolna a to minimálně 60 minut. Klidně zařaďte lehký převod, nikam se nehoňte, užívejte si a vnímejte chování těla.

Pokud na sebe budete ohleduplní a zároveň budete ohleduplní i na své okolí, může se brzy stát cyklistika vaším nejoblíbenějším koníčkem.

 

*-*-*

 

Cyklistické desatero

1. Dbejte na stav kola a jeho výbavu

Používejte odpovídající velikost kola, mějte kolo funkční a seřízené s důrazem na brzdy, reflexní prvky, přední bílé a zadní červené odrazky a světla (blikačky), zvonek, vhodné je mít nářadí a rezervní duši. Zejména v provozu a při rychlejší jízdě používejte přilbu (do 18 let věku je povinná vždy) a ochranné brýle (proti slunci a hmyzu). Nezapomínejte na vhodný pitný režim.

2. Snažte se vidět a být viděni

Vizuální kontakt výrazně snižuje riziko kolize – proto mějte na sobě a na kole reflexní prvky a přinejmenším za snížené viditelnosti buďte vždy osvětlení vpředu i vzadu.

3. Vyhněte se alkoholu a omamným látkám

Alkohol a omamné látky neužívejte před jízdou, ale ani během ní. Jízdou pod vlivem alkoholu či omamných látek ohrožujete sebe i ostatní. V případě postihu je na vás pohlíženo stejně jako na řidiče motorového vozidla.

4. Vydejte se jen na cestu, kterou zvládnete

Trasu, na kterou se vydáváte, volte podle svých zkušeností a možností. Snažte se vyhnout komunikacím silně zatíženým automobily, na provoz si zvykejte postupně. Nezapomínejte, že chodník je pouze pro chodce – s výjimkou dětských cyklistů ve věku do deseti let. V maximální míře využívejte vyznačené cyklopruhy, koridory a stezky.

5. Buďte ohleduplní a předvídaví

Chovejte se k ostatním tak, jak chcete, aby se chovali ostatní k vám. Nespoléhejte se však na své okolí a předpokládejte, že všichni kolem vás mohou kdykoli chybovat. A také, že cesta před vámi nemusí být volně průjezdná – nevjíždějte proto bezhlavě tam, kam nevidíte. Dejte si pozor na přijíždějící a předjíždějící vozidla.

6. Komunikujte s okolím

V případě jakékoliv změny směru dávejte včas znamení paží, obzvlášť při odbočování vlevo a ujistěte se, že jej ostatní zaregistrovali, teprve potom proveďte potřebnou změnu. Sledujte stav vozovky, koleje, příčné prahy či mříže kanálů a případě potřeby se jim včas vyhýbejte, vždy však s ohledem na bezpečnost vlastní i ostatních. Používejte všechny smysly – vyvarujte se poslechu hlasité hudby či telefonování a psaní SMS za jízdy, protože výrazně omezují vaši soustředěnost a kontakt s okolím.

7. Jezděte při pravém okraji a s rozestupy

Ve vozovce i na stezce jezděte vpravo, přitom ale dodržujte bezpečný odstup od překážek, zejména od parkujících automobilů. Dejte si pozor na vozidla, která zastavila nebo zastavují, především na vystupující - otevřené dveře. Při jízdě ve skupině jezděte za sebou s dostatečnými rozestupy a ve velké skupině se rozdělte na několik menších.

8. Dávejte pozor na mrtvé úhly

Především řidič rozměrnějšího vozidla (autobus, nákladní vozidlo), které začíná odbočovat nebo třeba vyjíždět ze zastávky, kvůli mrtvému úhlu ve zpětném zrcátku prakticky nemá šanci cyklistu vedle svého vozidla vidět. Proto nepodjíždějte odbočující vozidla a neobjíždějte zleva vozidlo, které signalizuje, že se rozjede. Nezapomínejte také, že rozměrnější vozidla při zatáčení vybočují do stran.

9. Kolo zamykejte s rozmyslem

Bytelným zámkem připoutejte kolo k pevnému objektu a na dobře viditelném místě, a to současně za rám a alespoň přední kolo (zadní se hůře demontuje).

10. Kolizi se zraněním nahlaste

Pokud dojde ke kolizi se zraněním nebo podezřením na zranění, okamžitě ji telefonicky nahlaste. Přivolejte na místo Policii ČR (tel. 158), v případě závažnějšího zranění také záchrannou službu (tel. 155), kde v případě potřeby dostanete také instrukce pro nejnutnější pomoc zraněným.

(besip)

Helena KOČOVÁ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5, celkem 9 hlasů.

Helena KOČOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama