Berte život s nadhledem. ILUSTRAČNÍ FOTO - autor

Jak předejít depresím

»Živote zpomal, nestíhám,« říká si mnohý z nás třeba uprostřed pracovního týdne, kdy se na nás valí jedna povinnost za druhou a my nevíme, které dát vůbec přednost. Jak se dostat z pracovního kolotoče, který člověka drtí, když se dlouhodobý stres pomalu, ale jistě taví v depresi? Pokuste se proti zaběhané rutině jednoduše vzbouřit.

Obecně:

Stresům, kterým jsme denně vystaveni, se vyhnout zkrátka nelze. Můžeme ale mnohé udělat pro to, aby nás nepřeválcovaly a nepřerostly právě v depresi.

Záleží samozřejmě na tom, v jakém rozpoložení se člověk nachází. Pokud jde jen o lehkou nervozitu, že se vám něco nepovedlo, je dobré zhodnotit, zda tato událost má skutečně takový význam, jaký se jí připisuje. Mnohdy pomůže i chladná analýza. Vezměte si tužku a papír, na jednu polovinu napište klady problému, který vás momentálně deprimuje, a na druhou stranu zápory. A pak uvážlivě bilancujte, zda to skutečně stojí na neprospané noci a noční můry.

Naučte sejak smutku předcházet

Být asertivní, to znamená vyjadřovat a prosazovat své pocity a názory, aniž někomu jinému ubližujeme, je dneska důležitá vlastnost, která pomáhá udržet dobré mezilidské vztahy, a to kdekoliv. Zvládnout tento druh komunikace ale vyžaduje také trochu studia a praxe. Každý z nás se může přihlásit do kurzu, kde si tuto dovednost prakticky nacvičí, pod dohledem odborníků.

Umění říkat NE!

Zvykli si ostatní zbavovat se svých povinností tím, že je převedou na vás? Naučte se prostě říkat NE, cítíte-li, že je toho na vás mnoho. Také to stojí určité úsilí a souvisí s uměním výše zmíněné asertivní komunikace. Ušetříte si tak ale mnoho problémů z přepracování, potlačovaného vzteku a nakonec paradoxně získáte více času pro sebe.

Žijte pestrý život

Kromě každodenní práce si najděte čas na rodinu, setkání se zajímavými přáteli, na ušlechtilé koníčky. Lidé žijící ve spokojeném manželství mají podle odborníků prý až pětadvacetkrát nižší sklon k depresím. S tím souvisí samozřejmě i spokojený sexuální život.

Udělejte občas něco jen tak pro radost

Třeba si zajděte na kávu, kupte si nějakou drobnost jen proto, že se vám líbí, nebo si sedněte a přečtěte kousek ze své oblíbené knihy, i když se na vás úkoly hrnou ze všech stran. Vyhraďte si chvilku jen pro sebe a naučte se ji labužnicky vychutnávat, vždyť žijeme jenom jednou.

Vyražte do společnosti

I když máte zrovna depresi, nestahujte se do ústraní, ale naopak vyrazte mezi lidi. I kdybyste se měli jen procházet v obchodním domě a okukovat výlohy, je to zřejmě lepší, než se uzavírat do své ulity. Vždycky totiž máte určitou šanci, že potkáte třeba dobrého známého, prohodíte pár slov a hned vám bude lépe a pohlédnete na svět okolo vás jinýma očima. Proberte své momentální duševní rozpoložení s dobrými přáteli, mnohdy zjistíte, že i oni mají podobné zkušenosti. Vždyť život je boj a dobří lidé si pomáhají. Alespoň tím, že si předávají vzájemně zkušenosti.

Buďte kreativní

Pomůže vám to alespoň na chvíli přesměrovat tok smutných myšlenek. Pište si třeba deník, i když přiznávám, že zrovna tohle je v dnešní době poněkud nebezpečná záležitost. Ale na druhou stranu mnoha lidem pomáhá, když se z problémů takzvaně vypíší. Někomu jinému pomůže třeba to, že namaluje obraz. Tvořivosti se meze nekladou.

Strava má velký vliv na psychiku

Někdo své deprese prožívá tak, že nemá na jídlo chuť, ani pomyšlení, jiný se naopak ze smutku přejídá. Tělo výživu samozřejmě potřebuje, proto, ani když vám není nejlépe, na pravidelnou a pestrou stravu nezapomínejte.

Zvyšte příjem vitamínů skupiny B a hořčíku

Hořčík je minerál, který pomáhá při mnoha potížích. Kromě toho, že pomáhá při depresích, příznivě působí také při lehké nervozitě, podrážděnosti, křečích svalstva, migrénách, menstruacích a je dobrou prevencí proti infarktu. Je univerzálním lékem na spoustu věcí. Podle lékařů je třeba jej však brát v kombinaci s kalciem, protože při dlouhodobém užívání může způsobit vyplavování vápníku z kostí. Týká se to zejména žen v menopauze. Nejlepší kombinací jsou prý dva díly vápníku, díl hořčíku a nakonec zinek.

Na žal nepijte alkohol

Zapomeňte na alkohol, je to cesta do slepé uličky. Nevěřte ani pověrám, že náladu zlepší něco sladkého.

Hýbejte se

A to především na čerstvém vzduchu. Kromě toho, že si protáhnete tělo, zlepšíte metabolismus a podpoříte vylučování hormonů, které přispívají k lepší náladě. Budete překvapeni, jak to funguje!

Zkuste bylinky

Kozlík lékařský, meduňka, nebo třeba chmel mají silné uklidňující účinky. V lékárnách také dostanete namíchané speciální čajové směsi, kapky nebo pilulky z nich připravené. Pokud máte problémy se spaním, nesahejte hned po silných prášcích na předpis! Vyzkoušejte napřed bylinné přípravky na uklidnění či zlepšení spánku, které koupíte bez předpisu v lékárně. Po prášcích sáhněte až v krajním případě!

Sviťte!

Zejména v zimním období jsou starší lidé zvyklí žít v přítmí celé měsíce. Světlo má větší vliv na náladu, než si myslíte. Dokonce i léčí, neboť existuje celá řada světelných terapií. Nebojte se tedy doma pořádně rozsvítit. Zapálit si můžete obyčejné nebo vonné svíčky – zjistíte totiž, že i vůně uklidňuje.

Pokud jste vyčerpali veškeré dostupné možnosti a cítíte se stále takříkajíc pod psa, neostýchejte se vyhledat lékaře. Zajděte ke svému doktorovi, který vám doporučí odborníka. K psychiatrovi, který vám může pomoci deprese léčit, se můžete dokonce vydat i bez předchozí návštěvy u obvodního lékaře. Když už odborníka vyhledáte, důvěřujte mu a dbejte jeho pokynů. Nevzdávejte léčbu, když se úspěchy hned nedostaví. Léčba deprese není záležitost spolknutí jedné růžové pilulky štěstí, ale většinou běh na hodně dlouhou trať, plnou překážek, pomyslných příkopů i neviditelných léček.

Radovan RYBÁK


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.2, celkem 21 hlasů.

Radovan RYBÁK

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


1958Jirka
2015-07-10 20:32
Je mně 58 let a nikdy jsem depresi neměl a zcela určitě ji míti
nebudu! Žiji a užívám si života. Vždyť na světě je tak nádherně!
Reklama
Reklama

Reklama