Zlepšování zákona, nebo nemístné lobbování?

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (nestr. za ANO) spočítala, že k novému zákonu o zadávání veřejných zakázek poslanci podali 363 pozměňovacích návrhů. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj k nim před třetím čtením jako garanční výbor stanovuje doporučení pro hlasování. Zaujala mě proto úvodní slova ministryně k tomuto tématu v nedělním televizním pořadu Partie na stanici Prima, že je za pozměňovací návrhy ráda. K čemu by podle ní byl parlament, kdyby se nesnažil předložené návrhy zákonů zlepšovat? Jenže když se další diskutující, místopředseda ODS Martin Kupka pustil do kritiky, že norma šla už do vlády se šedesáti rozpory, ministryně obrátila. Stěžovala si, že dvě stě pozměňovacích návrhů se »vrací«. Jde o některé z těch, které ministerstvo už v připomínkovém řízení vypořádalo s negativním stanoviskem. Naznačila, že někteří poslanci zřejmě podlehli lobbistickým skupinám. Tak jak to vlastně je?

Novému zákonu a připomínkám k němu se věnuji už řadu měsíců. A nemyslím si, že lze šmahem zavrhnout pozměňovací návrhy, které si ministerstvo nepřálo zapracovat, jen kvůli jeho původnímu postoji. Ostatně samo MMR iniciovalo řadu pozměňovacích návrhů, takže s podobou textu předloženého do sněmovny zřejmě taky nebylo zcela spokojeno. Pokud Karla Šlechtová v pořadu upozornila, že největšími »chybovateli« byly v uplynulém období obce, tak těmto veřejným zadavatelům by se mělo vyjít co nejvíce vstříc, aby jim nehrozily například při čerpání dotací korekce, čili vracení části nebo všech peněz.

Jedním z příkladů, o nichž se v Partii diskutovalo, byla možnost vyloučit ze zadávacího řízení toho, kdo se o zakázku uchází s nápadně nízkou cenou. Ministryně napřed jako jednu ze zásadních změn uvedla, že zákon bude obsahovat vzorec, podle kterého půjde uchazeče s podseknutou cenou rozpoznat a vyloučit. Podivila jsem se, protože právě tento návrh Hospodářské komory ČR ministerstvo odmítlo. Až v další debatě upřesnila, že možné vzorce nebude obsahovat žádný paragraf, ale metodický materiál. Tento zmatek v jejích vyjádřeních mě překvapil. Bude se opakovat i u jiných pozměňovacích návrhů před závěrečným rozhodováním sněmovny?

Za hlavní stále považuji, že zákon o zadávání veřejných zakázek má být jasnou a srozumitelnou normou, podle níž mohou zadavatelé i dodavatelé postupovat bez obezliček metodik, které se mohou kdykoli měnit. MMR by mělo obcím radit, ale nikoli zákon »vylepšovat« dodatečnými tzv. metodickými pokyny. To by jistotu, po níž představitelé obcí a měst volají, nepřineslo. Pokud se tedy nějaký pozměňovací návrh »vrací«, ačkoli ho na ministerstvu nepodpořili, nemusí to zrovna znamenat, že poslanec se stal pouhou prodlouženou rukou nějakého nemístného lobbování.

Milada HALÍKOVÁ, předsedkyně sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj (za KSČM)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.7, celkem 10 hlasů.

Milada HALÍKOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Gartouzek
2016-02-09 14:05
Vážená ministryně zřejmě silně podléhá vlivu skupinového
myšlení, nejspíše nedovede si vytvářet pevné vlastní názory.
Vedení ANO zřejmě takové lidi potřebuje. Proto ten zmatek v jejím
vyjadřovaní.
Reklama
Reklama

Reklama