FOTO - pixabay

Jak zatočit s jarní únavou

Její diagnóza sice neexistuje, přesto většina z nás moc dobře ví, jak ji pojmenovat. Jarní únava totiž každoročně postihuje až tři čtvrtiny populace, ženy čtyřikrát víc než muže. Náš organismus se po zimě jen pomalu vzpamatovává z menšího přísunu vitamínů, přirozeného tepla, slunečních paprsků, nedostatku pohybu i z překonaných nachlazení, chřipek či viróz.

Probuzení z jarní únavy nám chvíli trvá. Je třeba se postavit čelem špatné náladě, nedostatku slunce, nedostatku vitamínů a vyčerpanosti.

Proti špatné náladě je nejlépe bojovat aktivitou - sportem v přírodě – stačí i delší svižné procházky, ale také třeba knihou, pletením, návštěvou divadla, kina nebo přátel. Další příjemné doporučení - vyhledávejme činnosti, které nám udělají radost. Člověk by neměl propadat depresím, měl by být co nejčinorodější, a to pak vyvážit odpočinkem i dostatečným spánkem.

Pokud jde o nedostatek vitamínů, zásadní vliv na překonání únavy má vitamín C. Nezabývejme se teď pilulkami. Citrusových plodů, karotky, červené řepy, rajčat, papriky, ale i salátů a také kysaného zelí, je v obchodech dostatek celý rok. Velká část zeleniny má však kvůli urychlování ve sklenících, dlouhodobému skladování a následnému tepelnému zpracování méně vitamínů než čerstvá ze zahrádky či z pole.

A nedostatek slunce? Jistěže je nejlepší vyrazit na jarní víkend na hory, ale to nemůže každý, něco to stojí. Stačí při sluníčkovém počasí párkrát vyrazit do přírody na vycházku kdekoli, nebo si třeba i posedět zachumlaný v dece na balkóně a načerpat tak potřebné »déčko«. Důležitou roli tu také hraje látka, které se říká hormon dobré nálady – serotonin. Jeho nedostatek způsobuje změny nálad, může vyvolávat pocit deprese, bývá příčinou nervozity a agresivity, způsobuje nespavost. Lze ho však doplnit vhodnou stravou – masem, listovou zeleninou, mléčnými výrobky, celozrnným pečivem.

Boj s únavou těla i mysli pomohou překonat rovněž ovocné čaje – přírodní, nikoli ty »umělé«. Skvělý je šípkový, šípek kombinovaný s ibiškem, zelený čaj nebo čaj maté. Doslova za životabudič je pak označován ženšen.

Jak se vyhnout jarní únavě

*Nepodléhat špatné náladě ze tmy a zimy, najít si alternativu pohybu.

*Posilovat imunitu po celý rok. Vhodné je celoroční otužování, cvičení, návštěva sauny.

*Dostatečný spánek a odpočinek

*Změnit jídelníček, volit lehčí stravu, více ovoce a zeleniny

*Odpoutat se od všedních starostí

*A což si udělat jaro doma - kupte si petrklíč, tulipán, narcisku…, zapalte svíčku s jarní vůní.

A když nás přece jen přepadne - jak jí čelit?

*Každé ráno je dobré začít sklenicí vody s citronem

*V průběhu dne je důležité jíst - teplé pokrmy a pít teplé nápoje

*Do jídelníčku zařaďte špenát, brokolici, ryby, krůtí maso, meruňky, banány, celer, mrkev, zázvor, cibuli, sezamová semínka, vlašské ořechy, vejce, olivový olej

*Omezte kávu, ale i černý a zelený čaj

*Pijte hlavně vodu a bylinné nápoje

*Spěte nejméně osm hodin

*Nebojte se bylinek - ginko biloba dodá energii a zlepší prokrvení,

ženšen povzbudí náladu a posílí, čaj z pampelišky podpoří játra a ledviny

*Zajděte si na masáž - odvede škodlivé látky z těla

*Zvyšte příjem vitamínů A, B, C, stopové prvky jako selen, zinek, lecitin, koenzym Q10

Pomůže také detox

Proti jarní únavě se osvědčuje i detoxikace organismu, kterou bychom si občas měli dopřát bez ohledu na roční období. Pročisťovacích kůr je mnoho. K nejosvědčenějším patří ovocný nebo zeleninový půst v určitý den v přírodní formě. Uleví našemu zažívání, tělo si odpočine a zbaví se toxinů. Škodlivin se lze zbavit i v sauně (nedoporučuje se lidem se srdečně-cévními onemocněními, chorobami ledvin, epilepsií, zánětem žil, s chřipkou, nachlazením nebo těhotným ženám). Dostatečný pohyb pak povzbudí krevní oběh a tělo zbaví nejen škodlivin, ale i stresu, úzkosti a špatné nálady. Pozitivně působí i otužování, ke kterému je však třeba přistupovat pomalu, postupně. Nejlepší způsob je sprchování, začínáme od teplé vody, přes vlažnou a končíme studenou sprchou. Důležitý je i příjem tekutin - dva až tři litry denně.

Pokud ovšem únava trvá několik týdnů až měsíců, může signalizovat závažnější onemocnění jako např. depresi, chudokrevnost, onemocnění štítné žlázy, choroby srdce aj. Zde je už dobré kontaktovat lékaře.

Odborníci uvádějí, že biologické jaro začíná pro náš organismus od 14. února, příroda seč však probouzí o měsíc později. I náš organismus se řídí podle ročního období, posílit je třeba v tomto období především játra a žlučník. Do našeho jídelníčku je žádoucí zařazovat potraviny s osvěžujícím účinkem pro detoxikaci jater a krvetvorbu - listové saláty a zelenou zeleninu, naklíčené obilniny a luštěniny. Z ovoce jsou to bobulové plody, granátové jablko, ananas nebo citrusy. Z obilnin je nejvhodnější špalda, zelené zrno nebo produkty z celozrnné pšenice jako bulgur a kuskus. Vhodným masem je v tuto roční dobu drůbež. Obecně platí, že všechny potraviny s kyselou chutí osvěžují a regenerují játra a pomáhají odstraňovat energetické blokády.

Vhodné jsou čaje

Velmi vhodný je kopřivový čaj, který účinně čistí krev. Mezi čaje se silným čistícím účinkem patří také lapacho. Pomohou i potravinové doplňky - sladkovodní řasy (chlorella, spirelina), zelený kaktus Aloe Aera, silným čistícím účinkem je známý i Ostropestřec. Doslova divy umí houba hlíva ústřičná.

Malý »kulinářský« tip proti únavě

2 lžíce gelu Aloe Vera, 1 banán, hrstka čerstvého ananasu, 2 lžíce bobulí Kustovnice čínské, 1 lžíce špaldových vloček, 3 dcl BIO sojového mléka, špetka kardamomu, 3 cm namočené řasy Wakame s vodou, ve které se 10 min. namáčí. Vše rozmixovat a konzumovat.

Třídenní detoxikační kúra

První den

Dopoledne vypijeme 1,5 l neperlivé vody a sníme 2 jablka. Totéž opakujeme odpoledne, jen přidáme dvě 2 mrkve.

Druhý den

Dopoledne vypijeme 1,5 l neperlivé vody, sníme 2 banány a 2 jablka. Odpoledne vypijeme 1,5 l neperlivé vody, sníme 2 jablka, 2 mrkve a krajíček tmavého chleba.

Třetí den

Dopoledne vypijeme 1,5 l neperlivé vody a sníme talíř zeleninové polévky - brambora, mrkev, hrášek, cibule, celer. Odpoledne vypijeme 1,5 l neperlivé vody, sníme 2 jablka a talíř dopolední polévky.

Další dny postupně zařazujeme dušené kuřecí maso s rýží, dušenou zeleninu s rýží (těstovinami), špenát... Vynechejme smažené a pečené pokrmy.

Pár očistných receptů

Jablečná očistná kúra

Čtyři dny po sobě jíme pouze 1,5 kg jablek (u kupovaných bez slupky kvůli chemickému ošetření) denně a vypijeme 2 l neperlivé vody. Tělo se zbaví toxinů a budeme se po ní cítit skvěle.

Očistný zeleninový vývar

Uvaříme si polévku ze sedmi druhů zeleniny, kmínu, soli. Jíme ji 3x denně hluboký talíř po sedm dní. Denně vypijeme 2 l neperlivé vody. Večer můžeme přidát krajíček tmavého chleba.

Kopřivová detoxikace

Tři hrsti kopřivových špiček rozmixujeme v půl litru vody, necháme 4 hodiny odstát a potom přecedíme přes plastové sítko a pijeme - sedm dní. Doplníme si tímto spoustu minerálů v těle, hlavně železo.

Na jaře jsou výborným prostředkem mladé výhonky bylin. Skrývají v sobě obrovské množství minerálů, vitamínů, enzymů, které nás organismus po zimě potřebuje. Jde o kopřivové výhonky, pampeliškové lístky, pupeny břízy, květ podběle, jitrocelové lístky, pažitka, řeřicha. Můžeme si z nich udělat čaj nebo si nakrájet si je do salátů, polévek, pomazánek. Důležité je nezapomínat na pitný režim. Ledviny potřebují pořádně proplachovat, jinak se v nich usazuje hlen, ze kterého jsou později kameny a různé nádory. Dva litry čisté neperlivé vody by měli být naší normou. Do pitného režimu nezařazujeme kávu, černý čaj, alkohol. Moc vhodné nejsou ani slazené limonády a džusy.

Marie KUDRNOVSKÁ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.3, celkem 19 hlasů.

Marie KUDRNOVSKÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama