Ingrid Račanská z Kroměříže, majitelka a učitelka autoškoly, je přesvědčena, že

Auto je dobrý sluha, ale špatný pán

Jsou ženy stejně dobré v řízení vozidel jako muži?

Můj názor podložený zkušenostmi z provozu je ten, že pohlaví nemá na způsob řízení žádný vliv. Lékařka vám nedá na křižovatce přednost, stejně jako vás kamioňák nepustí na nájezd na dálnici. U profesionálních řidičů se dá jejich agresivita spíše přičíst systému, který s nimi zachází tak, jak zachází, a z toho plyne jejich nervozita. Prostě ženy i muži mohou být za volantem výborní, stejně tak obě pohlaví mohou za volantem dělat chyby.

Říká se, že řidičky jsou zodpovědnější, spolehlivější, méně riskují, ale zato ne každá dokáže podélně zaparkovat či některé řidičky mají problémy s couváním. Prý to souvisí s mozkovými hemisférami, které jsou u mužů a u žen jiné…

Podívejte, já to vidím tak: za horší odhad vzdáleností u žen, například při couvání, jsou plně zodpovědní muži, protože jim tvrdí, že »toto je dvacet centimetrů«(smích)

Nebojíte se, když sedíte vedle žáka či žákyně v autoškole, že se někde vybouráte?

Pokud bych se bála, že se nabouráme, tak bych tuto práci nemohla dělat. Cítím respekt k síle a schopnostem vozidel a učím žáky si toto uvědomit a ovládat. Je to jako s ohněm. Auto je dobrý sluha, ale špatný pán.

Jak se daří v současné době autoškolám? Kolik je vlastně u nás autoškol?

Autoškol je spousta. Každá má však jinou úroveň výuky a výcviku. Některé fungují jako manufaktury, kde doslova »proženou« žáka jako kus masa mlýnkem. My jsme vsadili na lidský a trpělivý přístup. Proto připravuji na automobilový provoz jak studenty či studentky, tak i dělám kondiční jízdy pětašedesátileté paní, která už dvacet let neřídila. Také proškoluji řidiče a řidičky referenčních vozidel.

Jak jste se k této vaší práci dostala?

Autoškolu vlastnil můj nebohý manžel. Nejdříve jsem mu pomáhala v učebně a postupem času se ukázalo, že zvládám i výcvik v provozu.

Jaké předpoklady musí mít člověk, který chce být učitelem v autoškole?

Učitel autoškoly je pedagog jako každý jiný. Jenom musí vědět, kdy má vypnout. To říká můj přítel, když mě někam veze (smích).

Jak sama sebe charakterizujete coby řidičku? Riskujete například někdy za volantem?

Ne. Ze zkušeností v provozu vím, že není třeba riskovat. Vídám často, že mě závodník riskantně předjede v zatáčce, a potom ho dojedu na semaforu. Je také dost smutné, když vás někdo ohrozí agresivním předjížděním, a vy mu musíte po čtyřech kilometrech volat sanitku a poskytovat první pomoc.

Kromě toho, že je vaší profesí autoškola »na plný úvazek«, jste také veřejně angažována. Jak?

Kromě školy mám především radost ze své rodiny, a zvláště z dospívající dcery, které věnuji zvýšenou pozornost. Nemůžu ale nemyslet na děti bez rodičů, a proto se jako členka Levicového klubu žen angažuji mimo jiné i v práci pro dětský domov. Měla jsem výčitky, že děti z domova začínám kvůli vlastní dceři zanedbávat, ale máme mladé, aktivní členky, které mě začínají plnohodnotně zastupovat, což je potěšující.

Počátek listopadu znamená pro majitele a majitelky vozidel povinnost přezout letní obutí na zimní. Jakou radu máte, co se týče údržby vozů, případně zacházení s nimi v tomto podzimním období?

Co se týče přechodu na zimní provoz, slyšíme o údržbě vozidel ze všech stran. Hlavní je ale přepnout myšlení. Špatně očištěná okna, ranní přímrazek, a náš miláček je na odpis. Velkou výstrahu bych ale chtěla zaslat řidičům ve městech, kterým bylo v předvolební kampani slíbeno zrušení dálničního poplatku v místech, kde bude dálnice sloužit jako obchvat, což se týká i naší Kroměříže. Ze zkušenosti vím, že nájezdy a sjezdy dálnic jsou po ošetření mokré, třebaže dálnice už je suchá nebo vymrzlá. Řidič, který začne brzdit až na sjezdu nebo přepálí nájezd, nemusí vždy tento úkon dokončit. Protože ale vím, jak se u nás plní předvolební sliby, tak se tohoto problému zatím příliš nebojím… Ale co kdyby?

Závěrem bych chtěla všem čtenářům a čtenářkám popřát šťastně najeté kilometry!

(mh)

FOTO – Haló noviny/Monika HOŘENÍ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.2, celkem 15 hlasů.

(mh)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


kafrmi
2016-11-10 12:17
Titulek by měl spíš znít: "auto je dobrý sluha, ale musí ho
ovládat normální člověk".
Reklama
Reklama

Reklama