Jak zvládnout vánoční přejídání?

Vánoce jsou nejen svátky pohody a klidu, ale také přejídání. Jde o zlozvyk, který ke konci roku prostě patří. Držet o Vánocích nějaký dietní režim, je pro většinu z nás nemožné. Nakonec Vánoce jsou jednou do roka, tak proč si trochu »nevyhodit z kopýtka«. Lékaři před tímto neduhem opakovaně varují, bohužel marně.

Podle průzkumů většina populace přibere o vánočních svátcích 2–4 kg. Na vině je samozřejmě přejídání, ale také nevhodná skladba jídelníčku, méně pohybu a větší konzumace alkoholu. Podle lékařů je právě takové pojetí svátků, navíc bez aktivního pohybu, nejhorší možnou variantou. »Je to takové hromadné, dobrovolné ubližování na zdraví,« uvedla lékařka diabetologického centra pražské polikliniky Medicon Budějovická Michala Pelikánová. »V případě našich pacientů to sice může být i velmi nebezpečné, ale právě o Vánocích si rizika chce připustit málokdo. Ten tlak okolí na přípitek, na ochutnání cukroví, salátu a podobně, je prostě velký,« dodala.

Mimořádný přísun tuků, cukru a alkoholu přitom dokáže zamávat i s relativně zdravým jedincem. Řadě lidí se právě o Vánocích laicky řečeno rozjede cukrovka, respektive přijdou na to, že mají problém. Léčení pacienti pak vědomě riskují podstatné zhoršení zdravotního stavu. Podle Pelikánové je to paradoxně vidět v lednu na prázdných čekárnách. »To už je povánoční tradice. Nikdo nechce přijít na kontrolu, protože laboratorní výsledky poměrně přesvědčivě ukážou, jak jste se drželi o Vánocích zkrátka. I pacienti objednaní na první, druhý lednový týden volají, že se jim to nehodí,« popisuje praxi Pelikánová.

Vyhladovění vede k následnému přejedení

Vánoce spojené s nabídkou cukroví a dobrého jídla však mohou ve zdraví zvládnout i diabetici. Stačí, když budou dodržovat svůj obvyklý jídelní režim. Cukroví si mohou dopřát výjimečně a jen pár kousků. Zásadní je, aby si sestavili jídelní plán a dodržovali ho, radí odborníci na webových stránkách Deník diabetika.

Plán má diabetikům pomoci v tom, aby bez rozmyslu nesnědli vše, co se objeví na stole. V plánu by mělo být zapsané i maximální množství alkoholu, jež diabetik hodlá vypít. Při stanovení jeho množství musí počítat s tím, že alkoholické nápoje mívají vysokou energetickou hodnotu. Stravovací plán by si diabetik měl tvořit v době, kdy je sytý, hlad může negativně ovlivnit úsudek. O plánu by měla vědět rodina, aby diabetika v jeho dodržování podpořila.

Lékaři varují diabetiky před hladověním o Vánocích, právě tehdy je paradoxně riziko hladovění velké. Chystá se náročnější menu, jehož příprava se může protáhnout. Doba jídla se odsouvá i kvůli čekání, až se sejde celá rodina. Vyhladovění vede k následnému přejedení, přičemž oba extrémy diabetika ohrožují. Měl by si vyžádat na dobu čekání syrovou zeleninu či pár kousků masa.

Jíst pomalu a pravidelně

Před přejídáním chrání podle lékařů také zavodnění. Kdo před jídlem vypije sklenici vody, sní toho pak méně. Tekutina zčásti zaplní žaludek a také zajistí bobtnání snědeného pokrmu. Jíst se má pomalu. Rychlí jedlíci si u společného stolu nakládají další talíř, když vidí, že ostatní ještě nedojedli. Porce by měly být menší, velký podíl by měla tvořit zelenina.

Důležité podle lékařů je jíst o svátcích pravidelně, jak je člověk zvyklý po celý rok. Pokud se zrovna nepodává společné jídlo, nemělo by na stole nic být. Dá se tak vyhnout přejídání mezi jídelními chody.

Diabetici by také neměli zapomenout na pohyb. Ten mimo jiné pomáhá zahnat chuť na mlsání. I o svátcích si diabetici musejí glukometrem měřit hladinu cukru, a to co nejčastěji - podle výsledků by měli upravit léčbu.

S alkoholem opatrně

Velkým nebezpečím zejména pro diabetiky je nárazové pití alkoholu těsně před a během Vánoc. Večírky v práci a atmosféra svátků svádí k tomu zapomenout na nemoc. Obecně se ve společnosti při podobných příležitostech zdravotní potíže neberou jako překážka a lidé si možná rizika sami pro sebe bagatelizují. »On je to do značné míry spíše psychologický problém, ale jeho důsledky mohou být opravdu vážné. Diabetik, který to nárazově přežene s alkoholem, riskuje prudký pokles cukru v krvi, tedy hypoglykémii. To je stav, který může člověka přímo ohrozit na životě,« varovala Pelikánová.

Zdaleka ovšem nejde jen o cukrovkáře. Vánoce, jako fenomén nadměrné konzumace, spojuje hned několik medicínských oborů od zmíněné diabetologie, přes gastroenterologické specialisty, kde hraje prim žlučník až po třeba kardiovaskulární záležitosti. Takzvaný moderní životní styl klade na lidský organismus poměrně vysoké nároky a výrazný výkyv ve stravovacích návycích může časovanou bombu zdravotních problémů spolehlivě odpálit. »Máme za poslední léta viditelný nárůst mladých lidí okolo čtyřiceti let, kteří přicházejí s infarktem. To dříve nebývalo. Nesmírně důležité jsou proto preventivní vyšetření, která možná rizika odhalí v počáteční fázi a pak se s tím dá pracovat tak, že ani Vánoce nemusí být takovým zdravotním strašákem,« dodala Pelikánová s tím, že do prevence se rozhodně počítá i jakékoli zvýšení pohybové aktivity. V rámci novoročního předsevzetí větší pohyb třeba s dětmi či vnoučaty je to nejlepší, co pro sebe může člověk udělat.

Všeho s mírou a ve správný čas

Jednoznačný trend v lékařské praxi je dnes doporučovat, ale nezakazovat. A pokud se člověk alespoň částečně snaží dobře míněnými radami řídit, lze si Vánoce užít téměř naplno. Základní rada tedy zní, dejte si, na co máte chuť, ale v omezené míře a ve správný čas.

»Cukroví ideálně během dopoledne. Nejhorší je vlastně takovéto uzobávání po celý den, a ještě pár kousků na dobrou noc. Z nutričního hlediska nejde ani tak o cukr. Pokud ho proti receptu trochu ubereme, tak je to samozřejmě jen lepší, ale jde hlavně o tuky. To je ta kalorická bomba, která pak ve spojení s dalšími tučnými jídly organismus nejvíce zatěžuje,« uvedla terapeutka z Nutriční poradny InCare Jana Šulcová.

Člověk by měl umět vychutnávat svou porci a u jídla nespěchat. Platí, že požitek z jídla neroste s jeho množstvím. Odborníci na výživu také radí, nenechávat vánoční dobroty stále na očích. Je dobře pamatovat také na to, že na návštěvě není nutno sníst vše, co je nabídnuto.

Rovněž je potřeba zachovat pravidelnost v jídle, tedy rozložit přísun potravy na celý den a nezapomínat na zeleninu, klidně i mraženou, jako přílohu k tradičně hodně kalorické sváteční tabuli. Zelenina by neměla chybět ani u obligátních obložených mís a jednohubek, které jsou oblíbené navečer k televizi. Všechna jídla by se také měla konzumovat v rozumném množství.

Nezapomínat na kalorie v alkoholu

»Nejhorší je kombinace alkohol a přemíra jídla, a to i těsně před spaním. On si to málokdo uvědomuje, ale alkohol je sám o sobě nesmírně kalorický. Dvě dvanáctky vydají za porci vepřového s knedlíkem,« upozornila Šulcová.

Porušení životosprávy se přesto dá naštěstí do značné míry napravit, odborně řečeno kompenzovat. Ovšem chce to také trochu silné vůle, a tak trochu porušení vánočních zvyklostí. Zařadit do programu vedle jídla, pití a televize i dostatek pohybu. »Je to jednoduché. Když na jedné straně zvýšíte příjem energie, můžete to na druhé straně kompenzovat jejím zvýšeným výdejem. Stačí opravdu vyrazit každý den na delší procházku a sami poznáte, že se budete cítit i po kaloricky náročných Vánocích mnohem lépe než obvykle,« dodala Šulcová.

I po Vánocích s rozumem

Pokud se i přes veškerá doporučení specialistů Vánoce takzvaně vymknou z ruky, zapomeňte na drastické diety a hladovění. Jde o ještě nebezpečnější extrém než samotné přejídání a zvýšená konzumace během svátků. U nemocných lidí to může způsobit i vážné komplikace. »Všechny ty hurá akce razantního zhubnutí jsou v podstatě založeny na rychlém úbytku vody, na dehydrataci, což je samo o sobě špatně. Sice docílíte rychlého úbytku na váze, ale pokud se nebudete hýbat a nebudete mít dostatečný příjem všech živin, může dojít i k nežádoucímu úbytku svalové hmoty. Navíc se po nějaké době tělo nízkému příjmu potravy přizpůsobí, sníží metabolismus a hubnutí se samo zastaví. Jakmile se pak vrátíte k normální stravě, nastane jojo efekt a váhu naberete stejně rychle zpátky s dalšími důsledky na zdraví,« varovala před zbrklým hubnutím Šulcová.

Přemýšlet nad tím, co jíme

Přejídání, nepravidelná strava, nízká výživová hodnota stravy a málo pohybu jsou podle výživové poradkyně a odborné garantky společnosti Zdravé stravování Kateřiny Šimkové nejčastější chyby, kterých se lidé o svátcích dopouštějí. Návrat do práce po Novém roce je podle ní jedinečnou příležitostí, jak nastavit stravování znovu pevný řád.

»Pokud budeme jíst pravidelně a kvalitně, předejdeme pojídání nezdravých rychlovek, jen abychom zahnali hlad, a různých maličkostí, které nám dodají rychlou energii. Vyhneme se tomu, abychom po celodenním hladovění vybílili ledničku,« řekla ČTK.

Také ona varovala před hladovkami, které jsou podle ní to nejhorší, co může člověk usilující o zhubnutí udělat. Zásadní je najít si čas na jídlo a rozplánovat si ho v pravidelných intervalech na celý den. Začíná se snídaní, přičemž rodiče by měli posedět chvilku u jídla s dětmi. V práci by si měli udělat lidé čas na svačinu a nevynechávat oběd.

Důležité podle odbornice je mít ve stravě dostatek kvalitních surovin. Znamená to přemýšlet nad tím, co člověk jí. Pokud jídlo bude obsahovat kvalitní bílkoviny a sacharidy a zdravé tuky, nebude člověk trpět hlady, ani pokud se snaží shodit přebytečné kilogramy. »Pokud vaše tělo dostane dostatek živin během celého dne, nebudou vás přepadat náhlé chutě na sladké nebo slané pochutiny,« připomněla odbornice.

Ke každému pokrmu by měla být podána porce zeleniny nebo ovoce, jídlo tak více zasytí. Při redukční dietě je výhodnější zelenina. Rozdělením do dávek člověk lehce splní doporučené množství 500 gramů zeleniny a ovoce za den.

Na jeden kg hmotnosti 40 ml tekutin

Pro správné zažívání je důležité dostatečně pít. Každý člověk má jinou potřebu tekutin. Hodně záleží i na skladbě jídelníčku. Orientační množství tekutin lze vypočítat - na jeden kilogram hmotnosti 40 mililitrů tekutin. Kdo má nadváhu, počítá si příjem tekutin na svoji ideální hmotnost.

»Pokud se nestravujete zdravě, vaše strava obsahuje spoustu nasycených tuků a málo vlákniny, mohou přechod ke zdravému stravování provázet potíže se zácpou. Pitný režim je v tomto případě důležitý. Jakmile tělo přivykne novým stravovacím návykům, obtíže odezní,« shrnula odbornice.

Diety se v posledních letech staly téměř módní záležitostí, která je spojena s prodejem nejrůznějších koktejlů a »speciálních« balíčků jídel. Není nutné některé přípravky přímo zatracovat, ale v zájmu vlastního zdraví je daleko jistější návštěva vysokoškolsky vzdělaných nutričních terapeutů, kteří jsou schopni posoudit celkový zdravotní stav a vybrat nejvhodnější metodu postupného a trvalého snížení tělesné hmotnosti.

Jana DUBNIČKOVÁ

FOTO – Pixabay


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.2, celkem 12 hlasů.

Jana DUBNIČKOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.