Bomby nad Prahou

Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; Květoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech. Jezero hladké v křovích stinných zvučelo temně tajný bol, břeh je objímal… Ne, moment, asi jsem se nějak zasnil, chtěl jsem psát o 14. únoru a nevím proč, všude na mne vyskakovaly srdíčka a plyšáčci, tak jsem si asi popletl datum a myslel jsem, že je první máj, svátek to zamilovaných…

Ono totiž 14. února je velice zajímavé datum. V roce 1859 se Oregon připojil jako 33. stát k USA, Alexander Graham Bell si v roce 1876 nechal patentovat telefon, v Anglii byly v roce 1946 znárodněny banky, no a v roce 2005 byl dokonce spuštěn YouTube! Každopádně jsem si ale především o tom dni plném srdíček vzpomněl, že je výročí jednoho z nejmasivnějších bombardování Prahy americkým letectvem z roku 1945. Bombardéry svrhly celkem přes padesát tun bomb na obydlené části Prahy, což stálo životy 701 lidí a bez přístřeší zůstalo 11 000 Pražanů. Strategický význam veškerý žádný…

Stejně jako mi unikl význam svržených bomb, uniká mi nadále i význam oněch srdíček, ale to i mnoha dalších věcí, co k nám přišly z USA. Nechápu především, proč máme přejímat »svátek« ze země, která má o tolik kratší historii, než máme my sami. Navíc vůbec není od věci podívat se, jak vlastně vznikl. Vždyť svatý Valentýn je komerční výplod amerického podnikatele Waltera Scotta.

Scott, výrobce pohlednic, se na počátku minulého století ocitl na pokraji bankrotu, jelikož jeho produkty nikdo nekupoval. V hodině nejvyšší nouze však ve starém církevním kalendáři narazil na legendu o knězi Valentýnovi, který ve starém Římě tajně oddával zamilované páry, za což byl 14. února popraven. A hle, Scotta osvítil geniální nápad. Zkusil ze svatého Valentýna učinit patrona všech zamilovaných a natiskl pohlednice s portrétem světce a velikým srdcem. Následně vyhlásil, že nejlepším způsobem, jak si mohou páry potvrdit lásku, je výměna těchto pohlednic. Nový svátek měl obrovský úspěch a Scott rychle zbohatl.

Ne, skutečně mu úspěch nezazlívám, vynalézavost by měla být odměněna. Ale nechápu stále, proč tento čistě komerční svátek máme přejímat i my, když 14. února je mnoho důležitějších událostí, které by se daly připomínat. Svátek máme navíc svůj vlastní, a i když sice zdaleka nejsem romantik, při Máchových slovech přeci jenom měknu víc než při pohledu na nějakého předraženého plyšáčka se srdcem. Byl pozdní večer…

Tomáš CINKA


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.2, celkem 85 hlasů.

Tomáš CINKA

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


yucon.fox
2017-02-20 13:11
Zajímavé shody. První bombardování se uskutečnilo poté, co byla v
Londýně stanovena demarkační čára. Bombardování 14. února bylo
zase pouhé tři dny po Jaltě, kde se mocnosti dohodly, že vojenské
operace na opačné straně demarkační čáry podléhají konzulataci a
schválení protistranou. Ani já nevěřím v nějaký navigační omyl,
kterými US Army oplývá do současné doby. Objednaný úder na
železniční uzel v Drážďanech si "demokraté" vysvětlili
jako vymazání Drážďan z mapy.
kafrmi
2017-02-19 21:53
martin.harfa, to je Váš výklad, znám i jiné, ale nebyl jsem u toho, a
tak jak to bylo opravdu, ví asi jen piloti nebo ten, kdo to nařídil, ale
ono je to dneska jedno, fakt i dnes je , že Amíci mají těch omylů i v
poslední době dost a to mě děsí, že Vás ne, mě nepřekvapuje.
martin.harfa
2017-02-19 00:43
Pro Kafrmi: První skutečný nálet na Prahu se konal 15. listopadu
1944, šlo o velmi přesný útok na vojensky důležitý objekt
Holešovickou elektrárnu , zaútočily tehdy dva letouny B-17. V čem
máte problém?
kafrmi
2017-02-18 23:04
martin.harfa, to je Váš názor, já si za svým stojím, oni se totiž
vždycky jenom "spletou". Jinak těch náletů bylo trochu víc,
např. 1944 na elektrárnu.
martin.harfa
2017-02-18 20:55
Kafrmi pletete si nálet na Prahu 14.2.1945, při kterém na Prahu onou
navigační chybou zabloudilo pár perutí, které měly útočit na
Drážďany, s trochu jiným. Mimochodem útok na tento železniční uzel
si vyžádalo vedení Rudé armády, a to jako podporu operací vedených
přes Odru na Berlín. Nálet na Vysočany a "Kolbenku" se
uskutečnil až 25. BŘEZNA 1945, což my měl vědět každý hlupák.
Pokud tomu tak není neměl by se do historie konce války na území
Protektorátu montovat...
o.motl
2017-02-18 13:22
Ve škole, Kořínku.
kafrmi
2017-02-18 12:48
o.motl, s těmi davy máte pravdu, většina jich tam chodila dobrovolně a
ráda, jelikož se mohli předvést, či se sdružit a někteří chodily z
přesvědčení nebo z naivity , že na tom budou lépe, než my co jsme
nechodili. I mě někteří přesvědčovali, že bych měl chodit.
joska.korinek
2017-02-18 12:14
Motle, prozraďte nám, kdo vás tam nutil chodit. Já tam nechodil a
nikomu to nevadilo.
yucon.fox
2017-02-18 10:44
Sorry, už jsem to našel, bylo to stářím v kombinaci s nízkým IQ.
Děkuji za případnou ochotu.
o.motl
2017-02-18 10:19
Takže ty davy s idiotskými transparenty, které defilovaly před Husákem
na Letné, tam byly ty dobrovolně, frondo.
joska.korinek
2017-02-18 09:58
S americkým „osvobozovacím“ bombardováním mám osobní zkušenosti,
takže nějaké harfoo.motlovské kecy …
yucon.fox
2017-02-17 23:03
Vím, že to sem nepatří, ale poprosím pana Harfu, zda neví, kam zmizel
článek s našimi příspěvky o RFE/RL? Nějak ho nemohu nalézt,
doléhá na mě stáří?
fronda
2017-02-17 22:22
Svátek práce taky nikdo nebyl nucen slavit. Když ovšem usiloval o
kariéru nebo byl v Národní frontě, tak se to očekávalo.
kafrmi
2017-02-17 20:41
o.motl, máte pravdu, omlouvám se asi jsem to četl opravdu velmi rychle a
potichu. Tam jsem dokud jsem neměl děti pro změnu nechodil a když
dorostly tak tak ne. Tam nešlo ani tak o osídlení jako o ty fabriky, ale
to Vy určitě víte a jen mě zkoušíte.
o.motl
2017-02-17 17:57
Kde jsem psal o MDŽ, kafrmi? Přečtěte si moji poznámku ještě jednou
pomalu a nahlas. Co se týká náletu v únoru 45, proč by Amíci
úmyslně vyprázdnili pumovnice na obydlenou zástavbu Prahy?
kafrmi
2017-02-17 17:47
o.motl on Vás někdo nutil slavit MDŽ? Já ho slavil dobrovolně a rád a
nic mě to nestálo. Valentýn je jen tržním svátkem, ale kdo ho chce
slavit nechť ho slaví, oslav není nikdy dost.
kafrmi
2017-02-17 17:44
martin.harfa, Vy to do nás dnes ale hustíte "tragická
navigační", tomu nevěří ani ten největší hlupák. Tragická
sice byla, ale nebyla spíše záměrná.
martin.harfa
2017-02-17 15:13
Kombinace Valentýna a náletu na Prahu z pětačtyřicateho se mi jeví
poněkud "rozmarým" počinem. Není mi nic známo o tom, že
slavit Valentýna je povinností, ale mi známo, že onen nálet byl
tragickou navigační několika amerických perutí. Protože život
přináší často absurdity tak letovodem ve vedoucí formaci
Čechoamerican.Pokud by tato poznámka vyšla v úterý, ač slabota
budiž, dnes je to spíše trapné...
josef.hb
2017-02-17 12:07
14.2.1945 - komentováno pozdě a ještě "slabě" :-(
o.motl
2017-02-17 11:16
Nepleťte si Valentýna se Svátkem práce za bolševika, Cinko. Nikdo vás
ho nenutí slavit.
Reklama
Reklama

Reklama