Když tělu chybí hořčík

Cítíte se unaveně a podrážděně? Trpíte občasnými křečemi, nebo rychlým prochladnutím končetin? Občas zapomínáte? A víte, že za tím vším může být nedostatek hořčíku ve vašem těle? Věřte, že tento deficit není nijak ojedinělý. Podle lékařských výzkumů trpí nedostatkem hořčíku každý třetí Čech. Jeho velký a dlouhodobý nedostatek ale nejen že způsobuje výše popsané. Ve výsledku může ohrozit naše zdraví mnohem fatálněji. Počínaje diabetem, osteoporózou a konče závažnými srdečně cévními onemocněními. Lék je přitom velmi jednoduchý…

Víte, že hořčík neboli magnezium je jeden z nejrozšířenějších a nejdůležitějších prvků na naší planetě? Byl objeven i u primitivních forem života. Je tedy stejně velmi důležitý i pro naše těla. Přibližně 50–60 % je ho obsaženo v kostře. Stejně důležitou úlohu, jakou má při budování našeho základního opěrného systému ale má hořčík i u dalších více než 300 enzymatických reakcích v lidském organizmu. Je partnerem mnoha enzymů podílejících se na metabolismu energie, syntézy proteinů a DNA. Je také nepostradatelný pro metabolismus vápníku a draslíku. Magnesium pomáhá udržovat normální funkčnost svalů a nervů, udržuje stabilní srdeční rytmus, zdravý imunitní systém a v neposlední řadě také zdravé kosti a zuby. Dochází-li tedy v těle k jeho nedostatku, rozehrává to širokou škálou různých negativních projevů, které spolu na první pohled nemusejí souviset, ač mají stejného jmenovatele.

Hrozba se zvyšuje s věkem

Nedostatkem hořčíku může trpět prakticky kdokoli. Od malých dětí po seniory. Jsou ale určité skupiny lidí, které mohou být ohroženy mnohem víc. Podle lékařských studií trpí nedostatkem hořčíku každý třetí Čech. Nedostatek hořčíku je téměř pravidelně pozorován u řady velmi rozšířených chorob, včetně civilizačních. Patří mezi ně vysoký krevní tlak léčený diuretiky, nedostatek hořčíku se vyskytuje často i u diabetiků a lidí s jaterní cirhózou. Další ohroženou skupinou jsou senioři. Jejich tělo hořčík hůře vstřebává, navíc často užívají léky, které vstřebávání hořčíku zhoršují. Rizikovou skupinou, která vyžaduje zvýšený přívod hořčíku, jsou alkoholici. A velkou ohroženou skupinou jsou ženy v menopauze, kde se s nedostatkem hořčíku potýká až 40 % z nich. »Velmi významný deficit hořčíku byl shledán u 6 % postmenopauzálních pacientek, nedostatek středního stupně dokonce u 36 % pacientek. Tyto výsledky jsou podloženy opakovanými vlastními klinickými studiemi,« sdělil profesor doktor Zdeněk Zadák z Fakultní nemocnice Hradec Králové, který se tematice dlouhodobě věnuje. »Deficit hořčíku koresponduje také s výzkumy prováděnými Státním zdravotním ústavem. V souhrnné zprávě Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ČR ve vztahu k životnímu prostředí (2009) se uvádí, že Češi přijmou zhruba o 20 % hořčíku méně, než je doporučená denní dávka,« doplnil profesor Zadák.

Nedostatek hořčíku způsobuje řadu poruch v oblasti metabolizmu svalů, kardiovaskulárního systému, kostního metabolizmu a procesu získávání energie. Epidemiologické studie dokazují vysoký výskyt kardiovaskulárních příhod a zkrácení života těchto pacientů, u premenopauzálních žen poškození kostí a rozvoj osteoporózy.

Na deficit hořčíku upozorní originální »Dotazník na stanovení rizika deficitu hořčíku«, dostupný na webu AquaLife Institute (http://www.aqualifeinstitute.cz/ke-stazeni/).

Mezi nejčastější projevy nedostatku hořčíku patří:

• rychlá únava, časté bolesti hlavy, problémy s koncentrací

• nespavost a ranní únava

• větší náchylnost ke stresu a depresím

• bušení srdce

• třes víček

• svalové křeče, třes, záškuby

• padání vlasů, lámavé nehty a vlasy

• a další

Proč nám hořčík chybí?

Nedostatečný příjem hořčíku je nejčastěji důsledkem nižšího obsahu tohoto prvku v potravinách, které konzumujeme. Změna stravovacích návyků v posledních 100 letech, změny klimatu – včetně faktoru kyselých dešťů s vyšším vyplavováním hořčíku z půdy, významné zvýšení intenzity zemědělské produkce jsou alespoň některé z mnoha příčin, které zapříčinily, že se nejenom snížilo množství přijímaného hořčíku potravou, ale složení stravy v mnoha případech ještě omezuje vstřebávání hořčíku ve střevě. Jeho obsah se z potravin navíc dostává i špatnou úpravou. Málo hořčíku v těle mají také lidé, kteří se drží nezdravého životního stylu s konzumací velkého množství tuků a cukrů, které zhoršují vstřebání a biologickou dostupnost hořčíku. K jeho deficitu v lidském organizmu přispívá také vysoký příjem kofeinu a alkoholických nápojů, které celkově organismus odvodňují. V neposlední řadě je ale také hrozbou vysoká stresová zátěž a znečištěné vnější prostředí.

Kolik hořčíku denně?

Podle výzkumů totiž Češi přijmou zhruba o 20 % hořčíku méně, než je doporučená denní dávka. V současné době odpovídá denní potřeba hořčíku pro dospělého jedince 420 mg na den pro středně těžce pracujícího muže a 320 mg na den pro ženu. V průmyslově rozvinutých zemích se udává, že průměrný příjem hořčíku u mužů odpovídá pouze 320 mg za den a u žen 228 mg za den.

Ale pozor! Z denní doporučené dávky za fyziologických okolností vstřebáme pouze jednu třetinu. V žádném případě neplatí, že čím vyšší dávka, tím vyšší vstřebávání. A už vůbec ne, že dávka podaná = dávka vstřebaná, jak se občas - mylně - uvádí. Denní příjem hořčíku by se tedy v ideálním případě měl odvíjet od vašeho zdravotního stavu, ale i životního stylu.

Jak ideálně doplňovat hořčík?

Jednou z cest, jak se chránit před projevy nedostatku hořčíku, je pravidelné každodenní pití přírodní minerální vody bohaté na hořčík. »Vyšetření v rámci studie ukázala významné zvýšení hodnoty hořčíku v krvi u skupiny osob, které pily minerální vodu bohatou na hořčík. Prokázala se také vysoká biologická dostupnost hořčíku z této minerální vody. Minerální voda se zvýšeným obsahem hořčíku je proto mimořádně vhodná pro pitný režim dospělých i dětí, zejména pak pacientů se sklonem k deficitu draslíku, kardiaků, hypertoniků a diabetiků. Vhodný typ minerální vody je charakterizován vedle zvýšeného obsahu hořčíku a draslíku také nízkým obsahem sodíku,« doporučil prof. Zadák.

Jak hořčík prospívá?

Hořčík je nepostradatelný téměř pro všechny procesy, které v lidském těle probíhají. Tím nejdůležitějším je tvorba energie. V buňkách je po draslíku nejzastoupenějším minerálem. Podílí se na transportu cukrů do buněk a zlepšuje využití kyslíku v nich. Udržuje buňky zdravé a zpomaluje jejich stárnutí a odumírání. A protože buňky jsou základními stavebními kameny lidského organismu, jejich zdraví se promítá i do celkového zdraví a kondice člověka.

Bojuje proti stresu. Řada studií prokázala, že pokud je lidské tělo ve stresu, spotřebovává více hořčíku než v klidovém stavu. Buňky se tak připravují na vyšší výdej energie, který se stresem mnohdy souvisí.

Podporuje srdeční činnost. Řada světových studií opakovaně prokázala prospěšnost hořčíku pro lidské srdce. Při dostatečném příjmu hořčíku klesá pravděpodobnost vysokého krevního tlaku a srdečních arytmií. Hořčík reguluje srdeční činnost a rozšiřuje srdeční cévy. Spolu s lecitinem se podílí na regulaci hladiny cholesterolu v krvi.

Pomáhá proti bolestem hlavy. Tím, že hořčík podporuje správný tok krve v krevním řečišti, uvolňuje stažené svaly. Tím významně pomáhá bolestem hlavy předcházet nebo je zmírňovat.

Podporuje trávení a střevní motilitu. Hořčík pomáhá zvyšovat pohyblivost střev, podporuje průchod natrávené potravy trávicím traktem a tím také umožňuje předcházení zácpě. Je významným činitelem pro vylučování žluči a tím je nepostradatelný pro efektivní trávení.

Pomáhá předcházením komplikací u diabetiků. Lidé, kteří trpí cukrovkou, mají v těle menší hladinu hořčíku než lidé zdraví. Hořčík je však pro diabetiky naprosto nepostradatelný – podílí se na regulaci energie získávané z cukrů a uplatňuje se v metabolickém působení insulinu. Je mimořádně důležitým faktorem v ochraně diabetiků před diabetickými komplikacemi.

Při i po sportu. Tím, že se hořčík podílí na správně tvorbě energie, neměl by scházet u aktivních sportovců. Zároveň jeho dostatek v těle předchází křečím svalů po sportovní únavě.

Hořčík také zlepšuje vstřebávání dalších důležitých minerálů v těle. A tím v neposlední řadě udržuje pevné kosti, zdravé zuby a nehty.

Připravila Helena KOČOVÁ

FOTO - archiv


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.4, celkem 91 hlasů.

Helena KOČOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.