Rozhovor Haló novin s cestovatelem Martinem Magnuskem

Stará čezeta mě v Africe nezklamala

Cestujete po světě na motocyklech. Do Mongolska jste před časem jel na motocyklu BMW, do Kapského Města jste ale řídil starou československou čezetu 175/470 (ČZ 175/470). To je trošku rozdíl. Chtěl jste tím dokázat, že lze cestovat na jakékoliv »mašině«?

Samozřejmě. Když jsem jel do Mongolska, předem jsem si vyřídil všechna víza, připravil motorku a vyrazil jsem v podstatě bezstarostně. Po cestě jsem si akorát uvědomil, že když bude s BMW nějaký větší problém, bude obtížné motorku dostat zpět. Nicméně jsem přišel na to, že tento druh cestování je poněkud monotónní. Tak jsem si řekl, že by to šlo udělat ještě zábavněji.

Proto jsem si vybral starou »čízu«?

Ano, měl jsem ji v garáži. Stačilo si naplánovat čas a jet. Vůči BMW váží polovinu, opravitelná je prakticky kdekoliv a není na ni potřeba dovézt žádné speciální díly. A říkal jsem si, že když už by se stalo kdekoliv něco špatného, vyndám motor a možná i rám, zabalím a vrátím se s tím domů letadlem. Takhle to samozřejmě s BMW nejde.

Jste technický typ?

Nejsem automechanik, ale rozebrat a poté složit motocykl dokážu, ale to jsem na cestách naštěstí nepotřeboval. Jediné, co jsem řešil, byla výměna svíčky a později mě začala zlobit převodovka, ale přes zmíněné problémy jsem na ní bez problémů dojel.

Jak jste byl se starou čezetou v Africe spokojen?

Víte, čezeta je 50 let stará motorka, takže klobouk dolů před vším, co za ta léta vydržela. Navíc za celou cestu do Afriky jsem ani jednou nepíchnul. Motorka měla obuté české »mitasky«, obyčejný hladký vzorek H01, což jsou pneumatiky, které se prodávaly i před těmi padesáti lety. Nikdo mi nedokázal říct, kolik kilometrů pneumatiky vydrží, a tak mi nezbylo nic jiného, než doufat a průběžně kontrolovat vzorek. Nakonec jsem v Africe ujel 24 000 kilometrů a vzorek měl ještě dostatečnou rezervu.

Na jakém povrchu jste převážně Afrikou jel?

Cesta do Kapského Města je z valné části asfalt, ale samozřejmě jsem se nevyhnul ani hodně obtížným místům. Třeba v Kongu to bylo obtížné, samé bláto a nesmírně špatné povrchy, ale všechno jsem bez nehody nebo technické závady jednoduše projel, někdy na plný plyn.

Jaká má, podle vašeho názoru, Afrika duši? A jaké máte zkušenosti s Afričany?

Afrika je obrovský kontinent a jednoduše se nedá srovnávat. Co mě ale zaujalo, byl přístup lidí. Všeobecně mě na mých cestách přitahují místa a lidé, kteří toho mají spíše méně než více, ale takoví lidé se o to málo s vámi rozdělí. Další můj poznatek z Afriky ohledně lidí je, že i jakákoliv malá činnost může být výdělečná. Ráno cestou do školy usmažím koblihy a v průběhu dne je prodám, koupím ve městě vodu a cestou ji prodám řidičům v autech stojícím v koloně. Je toho spousty. Jen málokde jsem viděl žebrající lidi.

Byl jste někdy na cestách v ohrožení života?

Naštěstí nebyl. Možná ale mám tu hranici bezpečnosti za ta léta již trochu posunutou. Když třeba jedu okolo nějakého afrického slumu a chci se tam podívat, tak se tam prostě podívám. Zvědavost prostě zvítězí. Všude jsou milí lidé, kteří třeba mají hodně málo nebo skoro nic, ale jsou spokojení, protože jim nikdo neřekl, že mají chtít víc. Jsou prostě šťastní. Ale menší problémy se na cestách vyskytly, to je jasné.

Můžete být konkrétní?

Jistě. Jednou, a to na cestě směrem do Mongolska, jsem se zúčastnil rvačky se dvěma opilými muži, které ale rychle zpacifikovala a trable ukončila místní police. V Africe jsem neměl jediný problém až do chvíle, než jsem dorazil na konec do Kapského Města. Neuvědomil jsem si, že Jihoafrická republika je už taková Evropa a je v ní hodně problémů. Nechal jsem motorku bez dozoru obalenou drahými věcmi. Vlastně jsem jim to svou chybou nabídl. Mezi ukradenými věcmi byl i GPS lokátor, takže se je poměrně snadno podařilo vypátrat.

Jinak se mi ale nic zásadního nestalo. Lidé si to ani nedovolí, jinak by jim to komunita oplatila. Oni jsou rádi, že někdo přijede, kdo jim potenciálně veze prospěch nebo peníze, a pro ně by bylo okradení turisty strašná ostuda.

Kolik kilometrů je možno, dle vašeho názoru, na motocyklu denně ujet?

Osobně zvládnu na BMW urazit tak 1000 kilometrů tři dny po sobě, ale to už je hodně vyčerpávající. Myslím si, že příjemných je takových 250 až 350 kilometrů. To je pár hodin jízdy s přestávkami a člověk se u toho neunaví. Pokud si už cestovatel dělá plány, neměl by to s nájezdem přehánět. Odpočinek je důležitý a je potřeba počítat i s dalšími problémy. Třeba hranice, protože někde na nich můžete strávit klidně i několik hodin.

Kolik toho s sebou na motocyklu vezete?

Já toho mnoho k životu nepotřebuju. Beru sebou doslova jen tři trička. Na celou Afriku jsem měl jenom jedny kalhoty s odepínacími nohavicemi. Člověk si přece může aspoň jednou za tři dny vyprat, ať už u někoho nebo v řece. Na začátku jsem si s sebou bral hodně věcí. Třeba i nepraktickou stoličku ke stanu, když budu chtít povečeřet a sednout si k tomu. Použil jsem ji párkrát a tak jsem si ji už příště nebral. Pochopil jsem, že je to zbytečný luxus. Když odjíždím, balím se poslední večer před samotnou cestou. Naházím vše podstatné do kufrů a jedu. Říkám, že by si měl každý vzít s sebou to, s čím je vnitřně spokojený. Je to koneckonců dovolená.

Jaké máte plány do budoucnosti?

Rád bych jednou dokončil okruh po Africe. Jel jsem po západním pobřeží dolů, teď pojedu po východním nahoru. Ujel jsem 24 tisíc kilometrů za čtyři a půl měsíce, teď to snad bude 17 tisíc kilometrů za půl roku. Cestování ale nemám jako sběratelství. Někoho baví si odškrtávat státy, kde byl, mně stačí ten prožitek.

A znáte dobře Českou republiku?

Chci naši zemi více procestovat. To jsem si uvědomil, když se mě lidé v dalekém Kyrgyzstánu ptali, jaké to je v Karlových Varech nebo Mariánských Lázních.

Co jste jim odpověděl?

Bohužel to, že jsem tam ještě nikdy nebyl. Ale když jsem se vrátil z cesty domů, sedl jsem na čezetu a objel celou naši krásnou zem.

Radovan RYBÁK


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.1, celkem 19 hlasů.

Radovan RYBÁK

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.