Minerální látky prospěšné zdraví

Přichází léto a s nim období větší aktivity. V létě více než kdy jindy je potřeba dbát nejen na pitný režim, ale také na správnou stravu a dobré doplnění minerálních látek, které více ztrácíme právě zvýšenou fyzickou aktivitou a pocením. Naše strava by měla být co nejpestřejší, aby obsahovala nejen všechny nezbytné živiny (bílkoviny, sacharidy, tuky), ale také další pro život nepostradatelné látky jako vlákninu, vitamíny nebo již zmíněné minerální látky. Ty nám sice v naprosté většině neposkytují energii, bez nich by ale energie ze stravy nemohla být využita, byly by narušeny metabolické pochody v organizmu. Minerální látky mají stejně jako ostatní složky stravy svoje specifické funkce a více či méně výhodné zdroje. Některé potraviny jsou na ně bohaté, jiné je neobsahují vůbec. Zásobovat jimi tělo můžeme i ve formě vhodně zvolených nápojů. Víte ale, jaké minerální látky jsou pro tělo důležité, co v těle zajišťují, jak působí a kde je najít?

Hořčík (Mg)

Má nezastupitelnou úlohu ve všech procesech probíhajících v organizmu. Působí antistresově, antitoxicky, protialergicky i protizánětlivě. Uklidňuje nervový systém, působí pozitivně na srdeční rytmus, je nutný pro tvorbu ochranných látek. Hraje obrovskou roli v procesech srážení krve, v činnosti střev, žlučníku a močového měchýře. Když hořčík chybí, projeví se to ranní únavou i po dlouhých hodinách spánku nebo nespavostí, nočním pocením, bušením srdce, náhlými závratěmi, ztrátou rovnováhy, třesem víček, padáním vlasů, lámavými nehty, křečemi, mravenčením v nohou. Člověk s deficitem hořčíku je rychle unavený, citlivý na změny počasí, často ho bolí hlava a mívá potíže s koncentrací.

Zdroje: potraviny rostlinného původu – mák, fazole, sója, lískové a další ořechy, ovesné vločky, minerální voda Magnesia

Draslík (K)

Je důležitý pro udržování rovnováhy tekutin, reguluje krevní tlak a udržuje správný srdeční rytmus. Zvýšená potřeba draslíku bývá zejména po chirurgických zákrocích, při redukčních dietách, průjmech, chronických onemocněních zažívacího traktu a nadměrném pocení. Nedostatek draslíku se projevuje poruchou činnosti svalů, srdečního rytmu, trávení a nervového systému. V některých specifických případech je třeba hlídat i jeho nadbytek.

Zdroje: bílé fazole, hrách, čočka, vlašské ořechy, mandle, rozinky, brambory, špenát, rybíz, sušené meruňky, paprika, rajčatová šťáva, minerální voda Korunní nebo Mattoni

Vápník (Ca)

Hlavní stavební materiál kostí a zubů, důležitá složka všech svalů, má významný podíl na srážlivosti krve. Když ve výživě chybí vápník, tělo si ho bere z kostí. Ty řídnou a vzniká osteoporóza. Důsledkem nedostatku vápníku může být také parodontóza, poruchy srdečního rytmu, křeče a únava.

Zdroje: zejména mléko a mléčné výrobky, dále pak některé druhy ovoce a zeleniny, minerální voda Ondrášovka

Zinek (Zn)

Je nezbytný pro formování kostí a urychlování léčení ran, vředů, zranění, pooperačních jizev a velmi nutný pro normální vývoj pohlavních orgánů nebo udržování kvality vlasů. Jeho nedostatek má vliv na celkové zdraví člověka, především na poruchy růstu a vývoje a na regeneraci organizmu.

Zdroje: semena dýní, pšeničné otruby a klíčky, většina hub, hovězí játra, ryby, ořechy, fazole, hrách, čočka, kakao, minerální voda Il Sano nebo Mattoni

Jód (I)

U nás je obecně nedostatkovým prvkem. Je nezbytný pro správnou funkci štítné žlázy, tělesný a duševní vývoj. Nedostatek se projevuje nízkou aktivitou štítné žlázy. Potřeba jódu se zvyšuje u dospívající mládeže, těhotných a kojících žen.

Zdroje: višně, třešně, treska, úhoř, makrela, sleď, vejce, citrón, špenát, žampióny, hrách a také čokoláda, minerální voda Poděbradka

Sodík (Na)

Udržuje rovnováhu tělních tekutin. Při vysokých ztrátách sodíku (nadměrné pocení), pokud nejsou vyrovnány zvýšeným příjmem, se objevují svalové křeče, bolesti hlavy a průjmy. Rovněž přebytek sodíku může vyvolat poruchy. Dlouhodobý nadměrný příjem sodíku zvyšuje u citlivých osob krevní tlak.

Zdroje: kuchyňská sůl, solené potraviny a potraviny ve slaných nálevech, uzeniny, minerální vody z přírodních léčivých zdrojů (jejich konzumaci je vhodné konzultovat s lékařem)


Voda jako prevence i lék

Voda je nejen nezbytnou součástí našich životů a tedy i nezbytnou součástí jídelníčku. Vhodné nápoje zásobují tělo i minerálními látkami, nezbytnými zejména pro metabolické pochody v organizmu. Proto nechal AquaLife Institute vypracovat unikátní studii zkoumající složení 19 minerálních vod, s cílem následné lékařské analýzy a použití v praxi.

Tato studie přinesla data důležitá pro pochopení specifických účinků jednotlivých minerálních vod na lidské zdraví. »Cílem analýzy bylo zjištění a podání informací o genezi a chemickém složení jednotlivých minerálních vod takovým způsobem, aby je mohli využít lékaři k následnému doporučování přírodních minerálních vod pro cílené zlepšení zdraví. K tomu bylo třeba vysvětlit odlišnosti chemického složení jednotlivých minerálních vod, vyplývající z kombinace nejrůznějších faktorů (typ horninového prostředí, hloubka oběhu, teplota, plyny, čas). Studie dále použila geochemické modelování speciálním hydrogeochemickým programem PHREEQC, které umožnilo stanovit stabilitu jednotlivých složek vytvářející výsledný typický chemismus minerálních vod,« vysvětluje hydrogeolog Zbyněk Hrkal, z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a člen AquaLife Institute.

Některé minerální vody mohou strávit v podzemí stovky i tisíce let, než se objeví na povrchu ve formě pramene. Za tak dlouhou dobu se mohou změnit od srážkové vody k nepoznání, přičemž každá je unikátní svým složením a chutí. Přírodní minerální voda může být různě mineralizovaná, to znamená, že může mít různý obsah minerálních látek. »Slabě a středně mineralizované vody mohou pít jako součást každodenního pitného režimu a zdravého životního stylu lidé bez rozlišení věku a zdravotního stavu. Silně mineralizované vody jsou vhodné při velké zátěži v letním období nebo při sportu, kdy je třeba tělu rychle doplnit tekutiny a minerální látky, ale neměly by být jediným zdrojem tekutin,« vysvětluje nutriční terapeutka Věra Boháčová, DiS., spolupracovnice AquaLife Institute a dodává: »Vedle přírodních minerálních vod, které mají prokazatelné blahodárné (nikoli léčebné) účinky na lidský organizmus, existují ještě přírodní léčivé vody, které pochází ze zdrojů s prokazatelnými léčivými účinky.«

Minerálky v denním režimu

Přírodní minerální voda může být různě mineralizovaná, to znamená, že může mít různý obsah minerálních látek. Složení a obsah minerálních látek včetně množství rozpuštěných pevných látek je vždy uveden na obalu. Pokud přírodní minerální voda splňuje limity kojenecké vody, je na etiketě uvedeno »vhodná pro přípravu kojenecké stravy«.

Pro každodenní pití u lidí bez rozlišení věku a zdravotního stavu, kteří nemusí svou spotřebu nijak omezovat v čase ani v množství, jsou vhodné slabě a středně mineralizované vody – mohou je pít bez omezení jako součást pravidelného pitného režimu a zdravého životního stylu. Silně mineralizované vody jsou vhodné při velké zátěži v letním období nebo při sportu, kdy je třeba rychle tělu doplnit minerální látky, aby se uhasil pocit žízně, ale neměly by být jediným zdrojem tekutin.

Vedle přírodních minerálních vod, které mají prokazatelné blahodárné (nikoli léčebné) účinky na lidský organizmus, existují ještě přírodní léčivé vody. Pochází ze zdrojů s prokazatelnými léčivými účinky, často silně mineralizovaných. Jejich konzumaci je vhodné konzultovat s lékařem, který dokáže doporučit, jaký druh nejlépe vyhovuje zdravotnímu stavu.

Připravila Helena KOČOVÁ

FOTO - aqualifeinstitute.cz a archiv


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: pro článek zatím nikdo nehlasoval

Helena KOČOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.