Ilustrační FOTO - Pixabay

Aero pracuje na stavbě nového letounu

Aero Vodochody plánuje stavbu čtyř nových letounů L-39NG, budou sloužit k testování i jako ukázkové pro možné klienty. Práce na prvním začnou v druhé polovině roku. Podle vedoucího výroby Aera Vodochody Jiřího Linky nyní Aero ověřuje technologie a provádí letové zkoušky na firemním prototypu.

Ještě letos má začít výroba skořepiny trupu a skořepiny křídla pro první letoun z chystané čtveřice, v polovině příštího roku pak začne jeho montáž. »My stavíme čtyři letouny, jeden letoun jako letový prototyp, dva letouny pro zátěžové a únavové zkoušky a ten čtvrtý už by měl být letoun, který bychom měli být schopní dodat zákazníkům,« uvedl Linka.

Aero už delší dobu jedná o prodeji nových letounů s několika zájemci, zatím ale společnost neoznámila uzavření kontraktu. Další plány výroby budou záležet na vývoji jednání.

L-159 do Iráku

Společnost také obnovuje letouny L-159 pro americkou společnost Draken International a iráckou armádu. Osm už jich Aero do Spojených států odeslalo, další dva vyšle rozebrané v kontejnerech do USA příští týden. Za nimi pak zamíří technici Aera, kteří je sestaví dohromady. Další šestice má být pro Drakem připravena na konci letošního roku.

V Iráku nyní létá devět strojů L-159, z toho na šesti se prováděla generální oprava. Desátý je ještě na vodochodském letišti, kde se na něm školí iráčtí piloti.

Servis pro letouny L-159, ale i L-39, zajišťuje společnost také Armádě ČR. První letoun L-159 Aero vyrobilo v roce 1997.

Dopravní zakázky z Brazílie a Kanady

Sériovou výrobu Aero spouští v programu vojenského dopravního letounu KC-390 brazilské společnosti Embraer, pro stroj vyrábí náběžnou hranu křídla a podílí se i na výrobě dveří, rampy a zadní části trupu. Nyní technici pracují na prvním kusu sériové výroby. »Letos bychom měli vyrobit tři sety,« řekl Tobiáš Tvrdík z tiskového oddělení společnosti. Loni přiletěl do ČR prototyp letounu, první dodávka zákazníkovi je plánovaná na příští rok. Kontrakt na dodávku podepsala Brazílie, pokračují jednání s dalšími zájemci.

Pro dopravní letouny CSeries kanadské firmy Bombardier Aero vyrábí náběžnou hranu křídla (stejně jako v případě KC-390 se podílí i na jejím vývoji). Nyní jde o desítky setů ročně, za několik let by jejich roční počet mohl překročit stovku.

Aero Vodochody Aerospace je největším leteckým výrobcem v České republice.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.9, celkem 11 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


hajek.jiri51
2017-06-19 20:49
A v Iráku zabíjejí pouze a výhradně islamistické radikály. Tak to je
opravdu skvělé!
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.