Ilustrační FOTO - Pixabay

Tak nám zbourají třicetiletý most

V Praze 13 budou bourat most. Není starý, zprovozněn byl v roce 1988. Jeho vlastník – hlavní město Praha – se o něj prostřednictvím své firmy Technická správa komunikací (TSK) po celou tu dobu nestaral, neprováděl ani základní údržbu, takže most chátral a po necelých 30 letech je na odpis.

Čtu-li materiály ministerstva dopravy o investicích do dopravní infrastruktury, silniční a železniční mosty a tunely mají projektovanou životnost 100 let. Samozřejmě za podmínky řádné údržby. Řádná údržba našich silnic a železnic je po roce 1989 ale věc takřka neznámá. Pro některé i sprosté slovo. Politici chtějí co nejrychleji postavit předimenzovanou síť dálnic a ostatní je nezajímá.

Nejde o specialitu Prahy 13. Na sídlištích tohoto obvodu, postavených převážně v 80. letech, jde o výjimečný případ. Protože most není příliš významný, málokoho to vzruší. Na rozdíl od jediného kubistického mostu v Evropě, pražského Libeňského, o který se TSK také po roce 1989 nestarala. Před nedávnem se střetl náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) s památkáři, když ho chtěl nechat zbourat a nahradit mostem kapacitnějším, aby se snad pražským Holešovicím po zprovoznění Blanky příliš od aut neulevilo.

Při kontroverzní rekonstrukci dálnice D1 se strhávají mosty – nadjezdy – a nahrazují novými. Ty původní, postavené v 70. letech 20. století, jsou prý pro hrubě zanedbanou údržbu v havarijním stavu, takže je prý levnější je zbourat a nahradit novými. Určitou roli hraje i mírné rozšíření dálnice na dvakrát tři pruhy, na kterou nestačí stávající relativně široké odstavné pruhy dálnice D1.

V žalostném technickém stavu jsou i mnohé železnice, zejména lokálky. Jel jsem nedávno lokálkou z Litomyšle do Tržku rychlostí 10-20 kilometrů v hodině. Na vyšší rychlost zdejší zchátralá lokálka zjevně neměla. Dál z Tržku do Chocně již motorák ujížděl přijatelnou rychlostí 50-60 km/hod. Co na to odpovědní? Jsou snad řádná údržba a opravy silnic a železnic přežitkem někdejšího socialismu nebo dokonce starého Rakouska?

Jan ZEMAN


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.3, celkem 31 hlasů.

Jan ZEMAN

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.