Jaká je skutečná cena OKD

Je zapotřebí nejprve zdůraznit, že KSČM byla a je zásadně proti privatizaci strategických odvětví a firem důležitých pro ekonomický a sociální stabilní vývoj nejen ČR jako celku, ale i regionů ČR. Současný premiér Sobotka a bývalý ministr financí vlády ČSSD, která prodávala menšinový podíl v OKD, tvrdí, že cena podílu, který privatizovala vláda, byla znalecky posouzena na 3,5 mld. Kč. Státní zástupce tvrdí, že se cena pohybovala okolo 10 mld. Kč, což považuji s ohledem na to, jaký podíl a co vše se v rámci podílu privatizovalo, za cenu odpovídající.

Jiná otázka je, jak se dále s OKD nakládalo a proč byl OKD v podstatě vytunelován. Noví majitelé a především pan Bakala se k firmě chovali ne jako dobří hospodáři, ale jako k firmě, kterou koupili a za každou cenu z ní potřebovali získat co největší zisk v co nejkratší době, bez ohledu na to, jestli bude OKD moci působit na trhu i za deset či dvacet let. Prostě se noví vlastníci chovali jako podnikatelé, kteří skupují firmy proto, aby je co nejvíce zpeněžili a v podstatě po zpeněžení zlikvidovali. To je bohužel krutá podstata kapitalistických žraloků, kteří upřednostňují zisk před ekonomickým a sociálním rozvojem firmy a celého regionu.

Na tomto příkladu je jednoznačně doloženo, že rozhodující odvětví nemůže stát privatizovat, aniž by nepočítal s dopady na celou společnost. Pravda je taková, že pokud by se noví majitelé chovali jako řádní hospodáři, OKD by nadále byly funkční, i když by v určité době musely překonat výkyvy trhu cen s černým uhlím. Cena do 10 mld. Kč za privatizaci menšinového podílu by byla odpovídající. V každém případě by se musely dodržet podmínky stanovené při privatizaci menšinového podílu - tj. pokud by se prodávaly byty OKD, tak pouze nájemníkům za ceny, které byly stanovené při privatizaci, ne tedy dalšímu majiteli, který dále na bytovém fondu vydělával a nabízel možný odprodej za ceny nesrovnatelně vyšší.

Pavel HOJDA


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.9, celkem 16 hlasů.

Pavel HOJDA

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.