Che Guevara a jeho následovník Chávez se stali ikonami XVIII. světového festivalu mládeže a studentstva v ekvádorském Quitu (prosinec 2013). Shodou okolností tento týden začíná v ruském Soči již XIX. SFMS.

Che Guevara - symbol boje proti kapitalismu

Před půl stoletím byl v Bolívii na příkaz »elit« z Washingtonu zavražděn fenomenální revolucionář a guerillový vůdce Ernesto »Che« Guevara, celým jménem Ernesto Rafael Guevara de la Serna. Podle jednoho ze svědectví jeho poslední slova zněla: »Vím, že jsi mě přišel zabít. Střílej, ale jediné, co zabiješ, bude člověk.«

Jaký byl člověk Che Guevara? Podle Milana Krajči, který se před 10 lety, při posledním smutném výročí, osobností argentinského lékaře a revolucionáře s kubánským pasem zabýval, byl »commandante Che« (narozený 14. června 1928 v Rosariu) bytostí zvláštního ražení. Příspělo k tomu možná to, že jako malý chlapec byl těžkým astmatikem, který vyrůstal mimo kolektiv pouze s matkou.

Revolucionářem, komunistou

Každopádně se díky svému niternému poznávání argentinské reality v nejzapadlejších vískách (a následném přechodu do Guatemaly a Mexika) stal bojovníkem proti imperialismu, revolucionářem a komunistou. Sám o sobě a jemu podobných lidech kdysi prohlásil: »Opravdový revolucionář je veden velkými city lásky. Bez této kvality je nemožné pochopit skutečného revolucionáře. Avantgardní revolucionáři musí být příkladem lásky k lidu.«

»Vůdci revoluce mají děti,« říkal dále Che, »které při prvních slůvkách se neučily jménům otců; mají manželky, které musí přinést svůj díl oběti, aby revoluce završila své poslání. Okruh jejich přátel se shoduje s revolučními soudruhy. Mimo to není života.«

»Revolucionář, ideologický motor revoluce v lůně strany, se opotřebovává při této nikdy nekončící činnosti, která končí pouze smrtí, alespoň do té doby, než se tento proces rozšíří do celého světa.« Che Guevara ztělesňoval takového revolucionáře. Vlastně si předpověděl i svůj pohnutý konec. Konec, se kterým byl předem smířený. Mohl se stát na Kubě doživotním ministrem (a možná i premiérem), v pohodě, v teplíčku užívat si slávy (oprávněné), ale místo toho šel dál bojovat a padnout - jako třeba u nás Jan Šverma blahé paměti při SNP...

Na straně utlačovaných

Ať už je to během jeho výprav z rodné Argentiny napříč Latinskou Amerikou - při obraně pokrokové vlády plukovníka Jacoba Arbenze v Guatemale, nebo s partyzánskými spolubojovníky velitele Fidela Castra v kubánském pohoří Sierra Maestra - Che vždy stál na straně vykořisťovaných a utlačovaných. To se nezměnilo, ani když se dostal do čela kubánské národní banky, zastával funkci ministra kubánské revoluční vlády či plnil diplomatické úkoly ve službách Ostrova svobody. Jak sám říkal, za nejsvětější povinnost považoval bojovat proti imperialismu, ať je kdekoliv.

Právě tato povinnost ho z Kuby odvedla do nitra černé Afriky k boji za svobodu konžského lidu. Nakonec jej však přivedla také na poslední působiště, do Bolívie, které se mu stalo osudným. Mezitím pobýval v roce 1966 v utajení po dobu pěti měsíců v Československu, ve středočeské obci Ládví (Kamenice)...

Když byl 9. října roku 1967 v bolivijské La Higueře zavražděn, zachvátil srdce obyčejných lidí po celém světě žal, žal, který se brzy přeměnil v nové revoluční odhodlání v boji za lepší svět.

Che Guevara je mrtev již 50 let, jeho odkaz však žije dál v boji národů proti imperialismu, v boji pracujících a mládeže proti kapitalistickému systému vykořisťování, útlaku a válek, v boji za socialistickou budoucnost lidstva. Tento boj pokračuje. Bude pokračovat až do úplného vítězství? Che by si to jistě přál...

(rom)

FOTO - Haló noviny/Roman JANOUCH

(vyrobeno s pomocí vystoupení Milana Krajči, tehdejšího předsedy KSM, na shromáždění ke 40. výročí zavraždění Ernesta Che Guevary, pořádaném Společností česko-kubánského přátelství a KSM).


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 3.5, celkem 128 hlasů.

(rom)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


antal
2017-10-11 12:07
Jaroslav Prchal, netušil som, že ste marxista:-). Áno, kapitalizmus je
dôsledkom výrobno-technologického pokroku, to hovorí aj marxistický
zákon súladu VV s úrovňou VS. Nové technológie a veľký priemysel
už nemohli fungovať na báze malých feudálnych hospodárstiev, miest a
dediniek. Aby mohli efektívne fungovať, potrebovali veľký národný
trh, priestor a potrebovali zlikvidovať malých remeselníkov a
roľníkov. Socialistická kolektivizácia je rajom oproti tomu, ako
akumuláciu kapitálu previedol kapitalizmus. On roľníkov neprehováral,
on ich vyhnal z domov a pasienkov, domy zbúral. Získal tým pozemky a
voľnú pracovnú silu pre priemysel. Aby ste však mohli previesť takéto
kroky, potrebujete k tomu zodpovedajúcu politickú formu a tou bol
absolutizmus. Ktorý okrem toho zbavil ekonomickej moci feudálov, posilnil
mestá a mešťanov, kupecký kapitál. Boje o moc predsa nie sú bojmi o
fazuľky, ale o majetky, ekonomickú moc. /// Podobne aj socializmus je
výsledkom pokroku výrobno-technologického spôsobu civilizácie. So
začiatkom krízy klasického kap. po r. 1848 dochádza ku koncentrácii a
centralizácii v dôsledku snahy o vyššiu efektívnosť a
konkurencieschopnosť. Lenže v prostredí monopolov klasický
kapitalistický voľný trh už nemohol fungovať, monopoly rušia voľný
trh a konkurenciu. To videl aj M. Keynes, keď v r. 1926 napísal knižku
The End of Laissez-Faires. A v praxi to potvrdila Veľká hosp. kríza
1929-1933. Táto výrobno-technologická úroveň si už vyžadovala
reguláciu, plánovanie, kvalifikovanú pracovnú silu (teda aj jej
sociálnu ochranu, vzdelanie, ap.). No a dnes výrobno-technologická
úroveň dospela do globálnej roviny, kde sa už vyžaduje globálna
regulácia, inak sa civilizácia zničí. /// Bohužiaľ, marxistické
videnie sveta dnes chýba aj komunistom, nečakal som, že ich
nahradíte:-)
jaroslavprchal
2017-10-11 10:52
antal - Kapitalismus je důsledkem revoluce, ale především průmyslové,
tedy technické. To, co máte na mysli vy, byly boje o moc. Anglická
revoluce toho příliš nezměnila, zůstalo království a parlamentní
systém, který Anglie měla už dříve. Velká francouzská revoluce sice
začala pod vznešenými ideály, ale skončila v krvi. Nakonec vynesla k
moci diktátora Napoleona, takže si Francie musela na skutečnou
demokracii ještě počkat. O VŘSR škoda slov, ruští pomatenci se
pokusili přeskočit historickou epochu a dopadlo tak, jak to dopadlo. Che
Guevara byl jejich vzorný nohsled. Jeho éra ukázala jen nesmyslnost
podobného počínání, nic víc.
antal
2017-10-10 23:40
Jaroslav Prchal, lenže aj kapitalizmus vznikal prostredníctvom
revolúcií, revolučného násilia. Anglicko aj keď by na to rado
zabudlo, prežilo dve buržoázne revolúcie, pri prvej bol popravený aj
kráľ, pri druhej ušiel do zahraničia. Francúzska buržoázna
revolúcia znamenala tiež mnoho násilia, popravu kráľa. Holandská
buržoázna revolúcia a rad ďalších./// Problém revolučného násilia
nezávisí ani tak od revolucionárov, ako od odporcov revolúcie. Vývoj,
pokrok, zmena sú nutné, inak by ste po Čechách aj dnes pobehovali s
kyjakom v ruke a naháňali "ľavičiarov". Bez revolučného
násilia by tu dnes neexistoval ani kapitalizmus. Miera odporu určuje aj
mieru revolučného násilia. Preto toľko zdôrazňujem úlohu poznania,
pretože to môže pomôcť odstrániť revolučné násilie. Je potrebné
prijať novú spoločenskú zmluvu, dohodu medzi starými a novými silami.
Vývoju sa nedá zabrániť, treba ho rešpektovať, umožniť vznik
nových spoločenských systémov. Na druhej strane by nové sily mali
rešpektovať aj právo ľudí žiť aj starým spôsobom života. Akurát
staré sily si musia uvedomiť, že bez pokroku nemôže prežiť ani
starý spôsob života. Je nutné tu nájsť kompromis, určitú
rovnováhu. Inak to v dobe vyspelých zbrojných technológií ani
nepôjde, táto civilizácia by sa zničila.
antal
2017-10-10 20:55
Che Guevara pre dejiny zostane symbolom boja utláčaných za
spravodlivejšiu spoločnosť. A tak nech to aj zostane, ľudia potrebujú
ideály. Tak ako pre nás zostanú symbolom boja dobra so zlom aj krásne
české rozprávky, ktoré si aj ja rád pozriem. Ide tu však skôr o
rovinu morálneho videnia sveta, ktoré nám pomáhalo spravovať svet pri
absencii kvalitných spoločenskovedných poznatkov. /// Lenže
spoločenský systém začína byť príliš zložitý a mravnými
kategóriami, napr. aj pomocou pojmov dobro, zlo, demokracia,
spravodlivosť sa už nedá dobre spravovať. Západ práve pod pláštikom
týchto mravných kategórií dnes uskutočňuje svoje lúpeživé
intervencie po svete. Využíva k tomu celú propagandistickú mašinériu.
Preto je dnes nutné rozvíjať spoločenskovedné poznanie, ak zemská
civilizácia nemá vymrieť. /// Z objektívneho hľadiska si myslím, že
Che Guevaru nemožno pokladať ani za komunistu ani marxistu, on bol
ľavicový revolucionár, ľavicový idealista, trochu anarchoľavičiar,
preto sa dnes k nemu hrdo hlásia najmä anarchoľavičiari, idealisti,
utopickí socialisti:-). Už zopárkrát som s údivom pozoroval, ako
idealisti dávajú najavo nenávisť voči diktatúre proletariátu,
revolučnému násiliu, klasickému socializmu, ale s obdivom prijímajú
kubánskych revolucionárov. /// Nehovorím, že idealizmus a
anarchoľavičiarstvo u Che bolo zlé, len chcem ukázať na to, že to
determinovalo aj jeho činnosť. Už minule v diskusii o cieľoch KS
Turecka som písal, že KS si nemôžu klásť nereálne ciele, ale mali by
vychádzať z objektívnej analýzy sociálno-ekonomickej situácie danej
krajiny. Podobne to bolo v čase pôsobenia Che v L. Amerike. Na jednej
strane všeobecne po r. 1928, ktorým začala socialistická epocha,
vznikli priaznivé podmienky pre socializmus. Všeobecne, nie v každej
krajine. Celkom pekný článok na túto tému dnes napísala v slovenskej
Pravde Silvia Ruppeldtová, ktorá naznačuje v podstate ešte feudálne,
niekde až prvobytné prostredie L. Ameriky, v prostredí domorodého
obyvateľstva.
antal
2017-10-10 20:51
2. Na toto v podstate naráža príspevok Jaroslava Prchala. Na druhej
strane tu vznikla potreba odboja proti americkému imperializmu. A to mala
byť hlavná náplň revolucionárov. Nie som odborník na prostredie L.
Ameriky, ani na činnosť Che Guevaru, len si myslím, že tu niekde bol
problém pôsobenia Che Guevaru. Pri dobrej a vecnej analýze
sociálno-ekonomických pomerov L. Ameriky mohol zopakovať úspešný
model leninskej cesty v Rusku, kedy malá skupina ruských revolucionárov
sa dokázala stať bunkou zrodu silného socialistického štátu – ZSSR.
Nie som znalcom života Che, len viem, že 5 rokov žil aj v ČSSR. Možno,
keby bol koordinoval svoju činnosť s diplomatickou, ekonomickou,
vojenskou činnosťou ZSSR v L. Amerike, jeho boj mohol priniesť veľké
výsledky. Možno sovietska vecná, strohá politika odporovala jeho
idealistickej dobrodružnej povahe, neviem, neštudoval som to. Aby sme sa
pochopili, aj mne ako asi väčšine ľavičiarov je sympatický
idealizmus, a teda aj Guevarov idealizmus, pre pokrok je nutný. Považujem
ale za potrebné spojiť ho aj s vecnou analýzou sociálno-ekonomických
podmienok, v ktorých revolucionár pôsobí. V tejto súvislosti mi
zišiel na um jeden vojenský sovietsky film. Kde nasadili na obranu
jedného úseku fronty študentov vojenského učilišťa. Ktorí s
piesňou na perách išli do boja, v ústrety, nekryjúc sa pred nemeckými
strelami. Efektná scéna, zanechávajúc hlboké pocity. Akurát výsledok
slabý. Na druhej strane tvrdý, premyslený odpor starých vojnových
veteránov, robotníkov, využívajúcich vojenské skúsenosti, taktiku,
analýzu situácie, ktorí museli nakoniec zastaviť nápor fašistov.
Idealizmus je krásny, ale môže byť aj neefektívny, plodiť veľa
obetí. Che Guevarovi nech navždy zostane táto podoba veľkého
idealistu a revolucionára, ale v reálnej politike, ak chceme dosiahnuť
výsledky, je potrebná vecná analýza. Toto napr. chýba aj mladým
slovenským komunistom zo Vzdoru. Zaťatá päsť nenahradí poznatky.
hajek.jiri51
2017-10-10 15:07
Ti rolníci byli tak chudí, nevzdělaní a ubozí, že ani netušili, co
činí. A odkud vůbec to tvrzení - rolníci. Nebyl to náhodou
"rolník". Čurdové se najdou všude. Není liž pravda.
jaroslavprchal
2017-10-10 13:37
Na Guevarovu stopu přivedli bolivijskou armádu rolníci, pro které
dělal revoluci. V Kongu se jeho snažení nesetkalo s žádnou odezvou...
Paul-55
2017-10-10 12:16
Děkuji za velmi pěkný článek, pro ezpn - nemusíš být smutný a
litovat malého hodnocení. Alespoň vidíš kolik ubohých pravičáčků
nás čte - a dává toto malé hodnocení. Ty mají po přečtení
článku a jemu podobných zkaženou náladu a to je moc dobře. Čest!
halonoviny
2017-10-10 12:07
Nebojte sa, o diani v Soči budeme informovať. Jeden materiál už sme
mali, ďalší bude nasledovať ešte do festivalu a aj v Soči (Milan
Krajča) aj v regiónoch (delegáti RSVK) budeme mať svojich zástupcov,
hoci Haló noviny ostanú tentoraz doma. Pozvánka od organizátorov nám
dorazila príliš neskoro... R. Janouch
ezpn
2017-10-09 22:37
Jemi ľúto, že tento kvalitný príspevok, má také slabé hodnotenie.
České a slovenské informačné prostriedky o skutočných hrdinoch
neinfiormujú!!! A tak ani o dianí SFMS, ktorých delegátov
pozdravujeme!. V článku je všetko o živote a hlavne zavraždení
tohoto človeka americkou vbládnou, zločineckou organizáciou CIA.
hajek.jiri51
2017-10-09 20:48
Lidí jako Che, byť někteří asi budou mít i jiný názor, není nikdy
dost.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.