Jak si zvýšit výkonnost

S podzimem ubývá slunce a na mnohé doléhá únava. Malátnost, nesoustředěnost, ospalost, špatná paměť, mírné bolesti končetin – to vše nemusí být ale způsobeno skutečnou únavou. Mnohdy jde spíše o příznaky, kterými nám dává tělo najevo, že mu něco chybí. A platí to nejen pro nás, dospělé, ale s dalším rozjetým školním rokem i pro děti. Zatímco my dospělí si můžeme většinou v práci zajistit, co naše tělo potřebuje, děti během vyučování mají přístup k osvěžení horší. Myslete na vše včas už doma. Stačí poměrně málo!

Bez vody to nejde

Únava, nesoustředěnost, těkavost, výpadky paměti. Víte, že za to vše může zodpovídat jen a pouze voda? Respektive nedostatečný pitný režim? Pokud na vás padne v práci únava a zhorší se soustředění, může být první pomocí pouhopouhá sklenice vody. »Voda je základní složkou našich tkání, významným prostředníkem metabolických reakcí, součástí oběhového, detoxikačního a dalších systémů našeho organizmu. Bez vody není život, přijímáme ji a opět se jí zbavujeme. Nedostatečný příjem vody způsobuje dehydrataci. Už mírná dehydratace je provázena horší výkonností,« vysvětluje Petr Tláskal, ústavní nutriční lékař FN Motol, předseda Společnosti pro výživu, člen AquaLife Institutu.

Podle lékařských průzkumů bylo zjištěno, že špatná hydratace například u školních dětí vedla k výpadkům krátkodobé paměti, horší koncentraci a snížené schopnosti reaktivity na vyučovací proces.

Žízeň je již projevem nedostatku vody v organizmu, dehydratace. Nejvíce ohroženou skupinou jsou děti a starší lidé, protože většinou nemají intenzivní pocity žízně. »Pitný režim ale není radno zanedbávat. U mírné dehydratace jsou projevy méně nápadné, Ale při závažné dehydrataci postupně dochází k suchosti sliznic, omezení tvorby potu a moče, zrychlení srdeční činnosti, snížení krevního tlaku, selhání krevního oběhu a životních funkcí,« varuje Petr Tláskal. Základem prevence je dostatečný pitný režim. Pravidelný a vhodný pitný režim významně podporuje všechny životně důležité funkce organizmu a je nezbytnou součástí prevence celé řady onemocnění včetně těch velice závažných.

Myslete na sebe i děti

Z několika studií zaměřených na dětskou populaci vyplynulo, že děti, respektive jejich rodiny, pitný režim často podceňují. Příjem tekutin se ukázal jako nedostatečný zejména u dětí školního věku (nejvíce u 10–14letých), hlavně ráno s omezením příjmu tekutin při snídani, ale dále i ve škole. Výsledky studií ukázaly u dětí ve věku kolem 10 let, že pokud ráno nepřijmou alespoň 250 ml tekutin nebo v průběhu dopoledne (včetně snídaně) konzumují méně tekutin než 400 ml, jsou ve škole často dehydratované, což může mimo jiné vést ke zhoršené schopnosti soustředit se a následně k horším školním výsledkům.

Fyziologickým potřebám organizmu by měl odpovídat i výběr nápojů k zajištění správného pitného režimu. Vhodným zdrojem tekutin je přírodní pramenitá voda, čistá a neupravená, která je velmi kvalitní a neobsahuje chemické přídatné látky. Součástí každodenního pitného režimu by měly být také přírodní minerálky, které doplňují tělu důležité minerální látky (např. hořčík, vápník, draslík a fluor). To platí všeobecně, tedy nejen pro děti, ale hlavně pro dospělé zvláště s více fyzicky náročnou prací.

PITNÝ REŽIM - DOPORUČENÍ LÉKAŘŮ

Pro dospělé:

Dbejte už od rána na dostatečný příjem tekutin. Berte si vodu s sebou na cesty, do práce, atd.

Nechávejte vodu viditelně, ať na ní nezapomínáte, pijte po menších dávkách, ale častěji.

Přemýšlejte nad tím, co pijete. Káva není nápoj, který vás zavodní. Vyhýbejte se i silným čajům a hlavně limonádám a neředěným džusům. Obsahují příliš mnoho cukru.

Pro rodiče:

Dbejte na to, aby se vaše dítě před odchodem do školy dostatečně napilo.

Připomínejte svému dítěti, že by se mělo napít nejen při obědě, ale i v průběhu dopolední a odpolední výuky, minimálně 6x denně.

Zajímejte se o výběr vhodných nápojů pro své dítě s omezováním konzumace cukrů.

Pro školy:·

Věnujte se ve výuce o zdravém životním stylu pitnému režimu a výběru konzumovaných nápojů.

Vnímejte tzv. pamlskovou vyhlášku tak, že nemá omezovat pitný režim, ale regulovat výběr nápojů, které si děti volí k pití.

V rámci školního stravování dbejte na přípravu vhodných nápojů – se zdrojem vody včetně slabě až středně mineralizovaných vod, neslazených bylinných a ovocných čajů, vodou ředěných zeleninových nebo ovocných šťáv, s případným ochucením citrónem, mátou apod.

Bez snídaně ani ránu

Další oblibou moha Čechů je nesnídat, tedy přesněji řečeno odbýt snídani jednou kávou. Káva sice člověka po ránu »nastartuje«, ale tento pocit nevydrží déle, než dvě hodiny. Káva nedodá tělu potřebné živiny, ale navíc je močopudná, takže z těla odvede i to málo vody společně s minerálními látkami, co v něm ještě využitelně zbývá. O to větší pak dopoledne přichází útlum.

Pro zdravý aktivní den by měl tedy člověk začít ráno snídaní. Ta by měla tvořit čtvrtinu příjmu kalorií na den a neměla by obsahovat zbytečně moc cukru, nebo bílkovin. Cereálie s jogurtem jsou dobrý nápad, ale pozor na některé komerčně nabízené – obsahují spousty cukru. Stejně tak je dobrá i slaná snídaně, ale nahraďte bílé pečivo celozrnným s přiměřeným množstvím bílkovin (1 vejce, plátek sýra, poctivé šunky a podobně). Naopak ovoce a zvláště zeleniny není nikdy dost.

Snídaně má i druhý efekt na naše tělo. Pokud organismus začnete zásobit hned po ránu, sníží se váš kalorický příjem během dne. Nebudete totiž mít potřebu jíst více, než tělo potřebuje a také budete mít výrazně menší hlad. Vysvětlení tohoto faktu spočívá v tom, že pokud snídani vynecháte, tělo začne přepínat na tzv. úsporný režim. Šetří takto energií v případě, že byste tělo trápili hlady dlouhodobě. V okamžiku, kdy se během dne najíte, organismus začne kalorie ukládat, protože, co kdybyste ho nechali zase o hladu? Tímto můžete začít i nekontrolovatelně nabírat, protože si tělo jednoduše schovává energii na horší časy.

Pozor na cukr

Cukr je rychlá energie – dáme-li si něco sladkého, má to na naše tělo stejný efekt, jako káva. Ale také stejně krátkodobý. Navíc zbytek nevyužitého cukru si tělo přeuloží do tuku a schová na později. Výsledkem je pak nadváha. Ale cukry nejsou jen v potravinách! Analýza jídelníčků včetně konzumace nápojů v rámci zmíněných studií prokázala, že je u dětí častá vyšší konzumace cukrů, které děti přijímají i prostřednictvím nápojů, a to zejména během školní výuky. Ze všech doma zkonzumovaných nápojů děti vypily 72 % slazených a ve škole dokonce 79 %. Celková konzumace cukrů byla ve všech věkových skupinách podstatně vyšší, než je doporučováno. V rámci prevence rozvoje chronických nezánětlivých onemocnění by měly být v naší výživě, včetně výživy dětí, především přirozeně se vyskytující sacharidy bez jejich zbytečného navyšování slazením. Cukry by měly tvořit méně než 10 % celkového energetického příjmu. Redukce příjmu cukrů je proto nezbytná, ve stravě stejně jako v nápojích.

Nechybí vám kyslík?

Jiná studie ve školách prozradila, že děti často trpí nedostatkem kyslíku. Pokud jich je ve třídě namačkaných přes dvacet, a třída není řádně větraná, snižuje se zde koncentrace kyslíku, zvyšuje se koncentrace oxidu uhličitého a společně s ním přichází únava, ospalost, nesoustředěnost, malátnost. A následně horší příjem informací a horší studijní výsledky.

Podobný problém ale může být i v kancelářích, nebo pracovních halách. Řešení tohoto problému je přitom také velmi prosté. Je důležité často vydatně větrat. Pro lepší okysličení organismu je vhodná navíc mírná fyzická aktivita – protáhnout se u otevřeného okna, projít se chodbou, nebo ideálně jít na chvíli ven. Tělo se protáhne, okysličí a pocit únavy a malátnost je tatam.

Existuje samozřejmě celá řada dalších rad a ověřených faktů – dostatečný spánek, pravidelný a pestrý jídelníček, dostatek vitamínů, pohyb, minimum stresu a občasná relaxace. Ale to jsou spíše dlouhodobé kroky ke zdraví, kterým se budeme věnovat zase někdy příště.

Helena KOČOVÁ

FOTO – archiv


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 2, celkem 23 hlasů.

Helena KOČOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.