Další plzeňské rodinné stříbro na prodej

Je tomu několik týdnů, kdy se opětovně po několika měsích objevila informace, že se připravuje prodej Škody Transportation čínskému investorovi CRRC. Tentokrát bylo zmíněno, že by se měl obchod uskutečnit za částku 30 miliard korun. Předcházející informace sdělovaly částku 50 miliard. O čem toto snížení svědčí nemá cenu spekulovat, poněvadž nemáme dostatek informací. V tomto připravovaném prodeji či nákupu je však zajímavé několik dalších skutečností.

Jednou z nich je jistě ta skutečnost, že pro budoucího investora jsou důležité licence a povolení, které Škodovka drží pro český evropský trh. Tento postup mají Číňané v Evropě již vyzkoušený, tak není důvod, proč by jej nepoužili i v Plzni.

Po předchozích prodejích firem ze Škoda Holdingu je Škoda Transportation vlastně posledním významným závodem, který ještě nebyl prodán do zahraničních rukou. Současný držitel je následovníkem investiční společnosti Apien, která  Škodovku získala počátkem tohoto tisíciletí, po kolapsu původní Škodovky vedené Lubomírem Soudkem. Následovaly prodeje jednotlivých závodů, jejichž důsledkem je pěkná mezinárodní sestava -Korejci v Doosanu, Rusové v Pilsen Steel a JS. Čínská CEFC je majitelem Těžkého strojírenství v Plzni, které získala koupí ŽĎASU v loňském roce. Firmu Škoda Transportation prodávají pravděpodobně čeští vlastníci, byť firma CEIL sídlí na Kypru. Firmy v daňových rájích moc neumožňují transparentní zjištění majetkových poměrů. To je vlastně jejich smysl, tak je zbytečné se tomu divit. Někteří z posledně známých majitelů nám byli více představeni v rozsudku švýcarského soudu, který je odsoudil za trestnou činnost spojenou s tunelováním Mostecké uhelné. Jedním z majitelů, byť s nepatrným podílem 0,25 % je i její exgenerální ředitel a nynější hejtman Josef Bernard. Hejtman za sociální demokracii, který v sobě sociální a demokratické cítění objevil půl roku před krajskými volbami v roce 2016, po letech ředitelování a služby finanční a průmyslové skupině Apien.

Stávající jednání o prodeji jsou zajímavá i z toho hlediska, že si Číňané kladou podmínku záruky, že prodej Škody Holding Apienu byl řádný. Je evidentní, že nechtějí tahanice a zároveň vědí či tuší, že s prodejem Škodovky Apienu nebylo něco úplně v pořádku. Tento případný problém, asi reálný, může být i důvodem snížení kupní ceny z původních na dnešních 30 miliard. Tato hra miliard  bude mít vždy jednoho prohrávajícího. Tím bude jako vždy občan a daňový poplatník tohoto státu.

Když vidím tento kolotoč miliard, tak musím jen konstatovat, že je zcela zbytečné se stěhovat za americkým snem, když ten největší je v Česku. To již před mnoha lety věděli hudebníci ze skupiny Kabát, když pustili do veřejnosti hit Colorado.

Josef ŠVARCBEK


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.4, celkem 28 hlasů.

Josef ŠVARCBEK

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


hajek.jiri51
2017-10-24 09:55
Pustili Prazdroj, tak co tam nějaká Skoda Transportation. A je to vůbec
ještě český podnik?
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.