Kdo si okupí Plzeň?

Před několika týdny jsem v Haló novinách zveřejnil článek o prodeji plzeňského rodinného stříbra do čínských rukou. Jak to tak vypadá, tak jsem se mýlil. Plzeňskou Škodu Transportation nekoupí čínský investor, ale majitel Sparty Daniel Křetínský. Jeho nákupní apetit je neomezený. Po koupi luxusního sídla na Maledivách si nedávno jeho EPH (Energetický a průmyslový holding) koupil prostřednictvím své dceřiné společnosti EP UK Investments dvě paroplynové elektrárny v Británii. Jejich dosavadnímu vlastníkovi, firmě Centrica, za ně zaplatí 9,5 miliardy korun (318 milionů liber) v hotovosti. Dále s PPF koupil skupinu e-shopů Mall Group. A to se od počátku listopadu letošního roku mluví o tom, že si koupí i Škodovku.

Vypadá to na pěknou nákupní horečku. Tu však musí financovat zisk nebo úvěry. Je třeba připomenout, že pan Křetínský dlouhodobě spolupracuje s bankou J&T, do které nedávno vstoupil čínský kapitál. Objevily se též informace, že některé své obchody EPH dělá pro čínskou CEFC. S touto informací by to nevypadalo na tak zásadní obrat ve vyjednávání prodeje plzeňského podniku Číňanům, jen pár stovek milionů by zůstalo pro spekulanty, tedy zprostředkovatele obchodu. Že se najednou mluví o EPH, může být způsobeno tím, že se Číňanům nelíbila cena nebo způsob nabytí Škodovky skupinou Appien. Taky poslední cena deset miliard je poněkud nižší oproti dříve zmiňované částce 30 miliard korun. Že by pan Křetínský uměl o tolik lépe vyjednávat než Číňani? Možná. Možné však je, že se tady vytváří prostor pro zajímavé odklony. Pokud Křetínského EPH koupí výrobce kolejových vozidel a vstoupí jako strategický investor do Plzeňské teplárenské, důležitého městského podniku, který vyrábí elektřinu a teplo pro velkou část Plzně, stane se důležitým činitelem života v Plzni. Zda je EPH strategický partner, či jen spekulant, se ukáže za nějakou dobu.

Zdálo se, že doba strategických investorů v Česku je již dvacet let minulostí, ale jak vidět, není, toto zdůvodnění rozprodeje se stále využívá. Tímto způsobem se privatizovaly strategické městské a státní podniky. Některé zkrachovaly, jiné se musely zpět zase vykupovat, jako se to stalo s vodárnou v Plzni. Samozřejmě, že privatizátor a poradci na tom neprodělali, jen město a jeho obyvatelé.

Pokud se někdo domnívá, že když Křetínský koupí EPH Škodu Transportation a Plzeňskou teplárenskou, budou podniky v českých rukách, tak je třeba mu připomenout, že kapitál je mezinárodní, globální. Akcie mohou ve zlomku vteřiny změnit majitele. A tím majitelem může být klidně saúdský investiční fond nebo čínská firma, za kterou stojí státní peníze. Nyní to spíše vypadá na čínské komunistické peníze, které jistě současnému hejtmanovi a bývalému řediteli Škody Transportation a současnému akcionáři smrdět komunistickým peklem nebudou, na rozdíl od KSČM, se kterou nemohl sedět v Radě Plzeňského kraje po posledních volbách. Pokud dojde k prodeji obou plzeňských firem, tak se dokončí rozprodej posledních hodnotných aktiv v Plzni do cizích rukou.

Josef ŠVARCBEK


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.6, celkem 24 hlasů.

Josef ŠVARCBEK

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2017-11-15 00:41
Rozbombardování a poté osvobození.
joska.korinek
2017-11-14 12:10
Pane Švarcbeku, plzenští voliči půjdou mnohem raději mávat
oslavovatelům osvobození jejich města Američany, než by si lámali
hlavy s tím, kdo rozebere zbytek kdysi státního majetku. Pokud KSČM
nevymyslí něco jiného, než takovéto připomenutí, nic se nezmění!
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.