FOTO - Pixabay

Možností vrátit dárky přibývá

Vánoční dárky, které se nesetkají se zájmem obdarovaného, lze v řadě obchodů vrátit či vyměnit. Internetových obchodů, které to umožňují, každoročně přibývá. Zboží většinou musí zůstat nenošené, nepoškozené a v původním obalu.

Podle Datartu loni zákazníci nejčastěji vraceli mobilní telefony a malé kuchyňské spotřebiče, kde důležitou roli hraje barva, často je pak měnili za jiné barevné provedení. Datart službu vracení nevhodných dárků poskytuje i letos zdarma. Zboží zakoupené v prosinci je možné vrátit jako nevhodný dárek od 27. prosince do 6. ledna 2018. »Ihned v prodejně vyměníme nevhodný dárek za jiné zboží, dárkovou kartu či vrátíme peníze,« dodala mluvčí Iva Pavlousková.

Řetězec Tesco dobu pro vrácení dárku nestanovil, platí standardní doba reklamace daná zákonem dva roky. »Některé obchody si samy určují, že dárek musíte vrátit do dvou týdnů či do měsíce od koupě, v Tescu to tak ale není. Dárek můžete vrátit kdykoli. Jedinou podmínkou je, že dárek nesmí být použit a musíte doložit účtenku,« uvedl mluvčí Václav Koukolíček.

Wau efekt

Mironet zase u dárků garantuje tzv. »wau efekt«. »Znamená to, že pokud u stromečku nevyvolají dárky z Mironetu u obdarovaného nadšenou reakci (tzn. nebude brečet, křičet štěstím, jásat nebo omdlévat…) vrátíme Vám do 14. ledna peníze,« uvádí firma na webu.

Možnost vrátit jednoduše a bez dodatečných nákladů nechtěné zboží hraje stále důležitější roli už při samotném výběru e-shopu. »Jednoznačným trendem u nás i ve světě je vracení zboží zdarma. Ukazuje se totiž, že je-li zákazník s procesem vrácení zboží spokojen, utratí v e-shopu během příštích dvou let až čtyřikrát více peněz,« řekl Petr Boroš, zakladatel platformy Retino, která se specializuje na správu vráceného zboží.

Chargeback

Může se také stát, že internetový prodejce vůbec nedoručil objednané zboží zaplacené kartou a ani nechce vrátit peníze. V takovém případě spotřebitelům může pomoci nástroj zvaný chargeback. Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra vycházejí banky svým klientům vstříc a zaplacenou částku obyčejně stáhnou zpět od banky podnikatele. Při platbě převodem tato možnost neexistuje.

»Lidé se na nás obracejí s dotazy jak postupovat, když neobdrželi zboží objednané přes internet a prodejce jim opakovaně slibuje, že zboží dodá, a nechce jim vrátit peníze, nebo s nimi vůbec nekomunikuje. Pokud platili kartou, radíme požádat vydavatele karty o provedení chargebacku, kdy banka spotřebitele obrazně řečeno stáhne peníze zpět od banky obchodníka,« dodal Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. Banky nejsou k provedení chargebacku povinovány zákonem, ale pro své klienty ho mnohé rády provádějí dobrovolně. Může jít přitom o nákupy nejen v rámci EU, ale i v USA či Číny.

(zku)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 1, celkem 6 hlasů.

(zku)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.