Koho by volil Bůh?

Národ český je prý ateistický. Ale když jde do tuhého, jako onehdy na Letné 1989, ze statistik se vymkne. I s málem, takřka napoprvé, odrecitoval, či spíš odhavloval, Otče náš vezdejší. Nebo když je zima a Vánoce, arcibiskupství jde vzorem pro všechny paláce světa. Jak velkoryse přistupovat k bezdomovcům. Jednou v roce na Vánoce, jak se zpívalo už za komunistů. Pravda, nebylo to myšleno prognosticky ani stranickým příkazem, protože bezdomovce a žebráky jsme za Husáka neměli.

Koho volit? Je to takřka stejné jako hamletovské: Být, či nebýt? Nebo Leninovo: Co dělat? Nebo to současné, více než milionářské: Jak a z čeho vyžít?

Američané to při svých prezidentských volbách měli snadné. Rusové jim prý byli po boku. Zatím bez raket, ale to závisí od Američanů. Zda si je a jak, možná i přes naše Brdy, jednou vyžádají, nevíme. Dostali prý poradce přes internet, i přímo na místě. Nic nového, Američané to dávno předtím nandali Ukrajincům. Mejdan na Majdanu, a bez dolarových mírotvorců? Vybrali jim prezidenta z čokolády a zbrojařiny. Že z něho bolí hlava a umírají lidé? No a co? Když jde o svobodu a demokracii, žádná neamerická oběť není dost velká.

Kdo ale poradí nám? My se přece nikomu do ničeho nemícháme. Míchají s námi. Nejprve nás namíchali do Unie a do NATO, a teď nás chtějí namíchnout s jejich otrokářskou kolonizací, s jejich válkami a s jejich utečenci. Nemáme moc příležitostí, jak jim to vrátit, ale můžeme je, na oplátku, namíchnout taky. Že si zvolíme svého, českého prezidenta, jenom pro nás, pro Čechy, Moravu a Slezsko. A pro naše skutečné přátele.

Koho by volil Bůh? Aby to bylo snadnější, koho by volil jeho zástupce tady v pověstném slzavém údolí? František to ani netají, dokonce není jediný z nebeské bezraketové základny na Zemi. Když ho vezmeme za slovo, tak se mu nelíbí společnost konzumu. Nelíbí se mu bída milionů, války a násilí. Nelíbí se mu nekonečná chamtivost po zisku, ničení božské přírody, vykořisťování, mravní úpadek. Jako komunistům.

Je zřejmé, že František by volil jako my; my, lidé práce! Nám se ten chaos, oraganizovaný zvenku i zevnitř, také nelíbí. Ze stejného důvodu. Smysl života není přece ve válkách a bezduchém konzumu, ve velikáštví, v majetcích na míru a bez míry. Smysl je prostý a jednoduchý, stačí si jen zavzpomínat, přimíchat trochu sebekritiky a pokory. A nebát se. Ať se bojí oni, vědí proč.

Koho by volil Bůh? Učení teologové se bezduše chytají za hlavu, ti mazanejší i za restituční konta. Zpravodajská síť Vatikánu a Izraele si vyměňuje ideové zajatce. Horečně se nanovo pitvá Hegelova absolutní idea. Hledá se košer. Ne, úplný klídek! Není to tak bezbožné. Naopak.

Teologie, stejně jako všechno bytí, myšlení, vědomí a celá totalita Vesmíru, jsou projevem i součastí dialektiky. Dialektiky bytí, vzniku a zániku; existence. Deset božích přikázání, jak žít, to jen dokazuje. Kdyby Američané, Francouzi, Angličané, Němci, Italové a »naťáci« vůbec nezabíjeli v Africe, v Asii či jinde - v minulosti i dnes - kdyby permanentně neusilovali o přírodní bohatství jiných národů, o jejich území a zdroje, nebylo by utečenců, bídy a umíraní v milionech. Nač se budují vojenské základny kolem Ruska? Není to bezbožné chování Poláků, Rumunů, Bulhařů, Maďarů, Ukrajinců či euroidiotů z Pobaltí? Kdo volí válku i strach z ní? Volové, a ?

Dle teologie Bůh nám dal rozum a svobodnou vůli. Zdá se, že v tom druhém byl neopatrný optimista. Politická svoloč, jakou stvořil Listopad 1989, nemá ani rozum ani svou, to jest svobodnou vůlí. Voličsky se poučit z chyb a neopakovat je, není hanba. Je to projev svobody a demokracie; té skutečné, futrované (Werich) humanismem a sociální spravedlivostí pro lidi práce. Kavárenské kecy abstraktního typu o svobodě a demokracii, za peníze a jen pro vyvolené, se do nebe určitě nedostanou. A na Hrad? Bůh je dobrotivý, laskavý a spravedlivý. Velkoryse, bez privatizace a vyvlastnění, nám všem dal Slunce, ne sluníčkářství. Nám všem dal půdu, lesy, vodu i s jejich bohatstvím. Dokáže odpouštět, když o to požádáme či poprosíme. A hlavně, když v konání zla dál a vědomě nepokračujeme. Který z našich kandidátů na prezidenta se alespoň limitně blíži božím představám?

Tolik k agitaci katolické církve pro jednoho z kandidátů...

Michal DIENEŠ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 3.4, celkem 48 hlasů.

Michal DIENEŠ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2018-01-24 00:31
martin.harfa: Jistě mezi obyvateli pobaltí takoví jsou. A v tamních
vládách jsou takoví všichni. Jedná se totiž o pravičácké diktatury
pošlapávající lidská práva. Podobně jako režim, který dnes okupuje
většinu Ukrajiny.
pleningeri
2018-01-23 12:39
martin.harfa - hahahaha. A teď si, Harfa, za ty roky prostudují jejich
vlastní plky i s urážkami ...
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.