Ilustrační FOTO - Haló noviny

NKÚ: Dálnice do roku 2050 hotové nebudou

Výstavba dálnic byla v letech 2013 až 2017 velmi pomalá a ani v příštích letech příliš nezrychlí. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Státem daný termín dokončení dálniční sítě v roce 2050 při současném tempu nelze podle NKÚ stihnout.

Kontroloři prověřovali období od roku 2013 do června 2017, zahrnující konec vlády Petra Nečase (ODS), vládu Jiřího Rusnoka a vládu Bohuslava Sobotky (ČSSD), v níž měli resort dopravy na starost ministři za hnutí ANO. V tomto období bylo ročně zprovozněno v průměru 16 kilometrů dálnic. »Tempo výstavby dálnic je velmi pomalé a v některých fázích přípravy se oproti předchozí kontrole NKÚ ještě zpomalilo,« sdělil mluvčí NKÚ Václav Kešner.

Ilustrační FOTO - Haló noviny

»Dálniční síť původně měla být zcela dokončena v roce 2010. Termín ministerstvo dopravy několikrát posunulo a nyní je stanoven na rok 2050. Současné tempo výstavby ale nestačí ani pro dosažení tohoto cíle,« uvedl. Aby stát stihl síť dokončit do roku 2050, musel by podle NKÚ ročně otevřít 25 kilometrů dálnic. Vláda slibuje v programovém prohlášení do čtyř let otevřít 110 kilometrů nových dálnic, ročně 27,5 kilometru. Podle NKÚ je ale reálné tempo 17 kilometrů ročně.

Chybí klíčové zákony

Místopředsedkyně hospodářského výboru sněmovny Květa Matušovská (KSČM) připomněla, že útlum výstavby zahájila už Nečasova vláda, kdy tehdejší ministr dopravy Bárta zastavil veškeré stavby i přípravu projektů. »Po jeho odchodu z ministerstva chvíli trvalo, než se spousta staveb rozjela a dokončila. V minulých letech jsme tedy byli svědky toho, že jsme měli peníze, ale málo připravených projektů. Myslím, že v současnosti máme projekty připraveny, ale chybí nám klíčové zákony, které by zefektivnily proces povolovacího řízení a komplexně upravily přípravu a výstavbu dopravních staveb,« řekla našemu listu. Jde podle ní především o zákon o liniových stavbách a zákon o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.

Zákony, které byly přijaty v minulém volebním období, podle Matušovské zavedly pouze dílčí úpravy a změny bez zásadního zjednodušení a zkrácení lhůt pro přípravu a realizaci jednotlivých projektů. Jedním z nich byla i novela stavebního zákona, která měla urychlit výstavbu. »Bohužel novela, která platí od 1. 1. 2018 má v sobě obsaženu pouze možnost vydání společného územního rozhodnutí a stavebního povolení na stavebním úřadě, který se týká stavby dálnice. Ale např. tzv. předběžná držba, která by umožnila stavět ještě předtím, než bude půda vykoupena, tam bohužel není,« uvedla poslankyně.

Je třeba změnit trasy

»Všechny vlády slibovaly a slibují, že s touto problematikou něco udělají a jasně se ukazuje, že se to nedaří. ANO mělo čtyři roky ministerstvo dopravy ve své gesci a ani jemu se nepodařilo s touto byrokratickou mašinérií výstavby pohnout,« doplnil člen hospodářského výboru Leo Luzar (KSČM). Ukazuje se podle něj, že je nevyhnutné podrobně se zaměřit na fungování výstavby liniových staveb. První krok, a to je příprava zákona urychlujícího stavební řízení, již byl podle něj učiněn. »Jako druhý krok je potřeba se podívat na systém výběrových řízení a zadávání zakázek souvisejících s výstavbou a za třetí je nutno ujasnit si trasy, ukazuje se totiž, že ty, které byly historicky naplánované, už neodpovídají potřebám občanů,« dodal Luzar.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) rozšiřování sítě dálnic zdržel útlum výstavby za Nečasovy vlády. Ministerstvo dopravy chce zrychlit výstavbu novelou stavebního zákona, kterou nyní projednávají sněmovní výbory. Obsahovat by měla i takzvanou předběžnou držbu, která by umožnila začít stavět ještě předtím, než budou vykoupeny či vyvlastněny pozemky pod dálnicí. Územní řízení by také u konkrétních staveb vedl jeden specializovaný stavební úřad v kraji. Návrh obsahuje i výčet prioritních dálnic a železnic, kterých by se urychlení stavby týkalo.

(jad)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.3, celkem 8 hlasů.

(jad)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


jaryn
2018-01-31 11:45
Cinkali jsme cinkali, D1 a ostatní nedodělali. Tak nebude 100 let nic.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.