Ilustrační FOTO - Haló noviny

Efektivnost dotací na opravy silnic stát neověřil

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) rozdělil v letech 2015 a 2016 na opravy krajských silnic 7,4 miliardy korun. Efektivnost využití těchto dotací ale stát neověřil. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).

NKÚ prověřoval využití státních dotací na opravy silnic druhé a třetí třídy a částečně i evropských peněz, rozdělených ROP Jihozápad, v letech 2014 až 2016. U sedmi příjemců podpory - vybraných krajů a krajských organizací - pak zkontroloval 39 projektů za téměř 750 milionů korun. »Kontrola neodhalila, že by peníze byly využívány neúčelně. Jejich přínos ale SFDI nevyhodnocoval,« oznámil mluvčí úřadu Václav Kešner.

Stát poprvé mimořádně přispěl na opravy krajských silnic miliardami ze SFDI v roce 2015, peníze dával krajům i v dalších letech. SFDI přesto nestanovil, jakých cílů by se pomocí těchto dotací mělo dosáhnout. »Fond určil jen účel - tedy že se za tyto peníze mají zrekonstruovat a zmodernizovat silnice II. a III. tříd. Nijak už ale nevyhodnocoval, co konkrétně peníze přinesly,« uvedl Kešner.

Podle místopředsedkyně hospodářského výboru Sněmovny Květy Matušovské (KSČM) je problematika oprav silnic II. a III. třídy určitý dluh státu vůči krajům od jejich vzniku, kdy stát předal údržbu silnic do jejich rukou. »Dlouhodobě požadujeme, aby se v rámci rozpočtu SFDI myslelo i na krajské silnice, aby to nebylo pouze jednorázové řešení, ale aby se to stalo systémovou záležitostí a součástí rozpočtu SFDI a to i ve střednědobém výhledu na dva následující roky. Musíme si uvědomit, že tyto silnice využívají všichni obyvatelé,« řekla našemu listu.

Rozdíly v ceně za kilometr

Matušovská připomněla, že ministerstvo dopravy na tyto dotace prostřednictvím  SFDI využívá peníze, které jsou vratkami z investic a dotací EU. »Peníze se rozdělují krajům podle délky silnic II. a III. tříd,« vysvětlila. NKÚ ve svém závěru poukázal na to, že jednotlivé kraje dosahovaly pomocí dotací při opravách silnic různých výsledků. Třeba Plzeňský kraj s 4600 kilometry silnic II. a III. třídy získal v letech 2012 až 2016 na státních i evropských dotacích 3,7 miliardy korun. Podíl cest v nevyhovujícím a havarijním stavu díky nim snížil o 1177 kilometrů. Liberecký kraj s 2100 kilometry silnic II. a III. třídy získal za stejné období zhruba dvě miliardy. Podíl silnic v nevyhovujícím stavu ale snížil jen o přibližně 150 kilometrů.

»U Plzeňského kraje je zaznamenáno větší procento opravených silnic i z toho důvodu, že jejich Správa a údržba silnic využívá nových technologií u recyklací živičných směsí a celoplošných nátěrů studenou asfaltovou emulzí, dále pak na opravy spár a trhlin mikrokoberců používá zálivku. Hlavně si díky vlastnictví strojů a technologií realizuje práce sama,« vysvětlila tento rozdíl Matušovská. Domnívá se ale, že účastníci silničního provozu určitě zaznamenali zlepšení krajských silnic za poslední roky.

Čtyři kontrolované kraje také podle NKÚ neměly spolehlivý nástroj či postup, jak stanovit předpokládanou hodnotu veřejných zakázek na opravy silnic. Průměrná cena opravy jednoho kilometru silnic II. a III. třídy tak v daných regionech kolísala od 1,5 milionu až po 14 milionů korun. Slovenský NKÚ provedl v roce 2014 podobnou kontrolu, z níž vyplynulo, že se ceny za opravu silnic v jednotlivých krajích na Slovensku pohybovaly v rozmezí od přibližně 1,8 milionu do 5,8 milionu korun za jeden kilometr.

(jad)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.7, celkem 3 hlasy.

(jad)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.