FOTO - Pixabay

Náklady na údržbu mírně poklesly

Náklady na zimní údržbu silnic byly ve většině krajů nižší než v minulé sezoně. Výjimkou byly Jihočeský či Plzeňský kraj, kde náklady meziročně stouply.

Některé kraje, například Vysočina, nemají ještě náklady na zajišťování sjízdnosti komunikací během uplynulého zimního období sečteny, očekávají ale, že budou v porovnání s minulými roky průměrné nebo mírně podprůměrné. Zima byla zkraje málo sněhová, ale zase delší než loňská a vyskytovalo se časté střídání teplot.

Průměrnou zimu mají za sebou například brněnští a jihomoravští silničáři, posypových materiálů spotřebovali o něco méně než loni. Do zimy vstupovali se dvěma novinkami, a to s SOS tlačítky ve vozech, které také měly poprvé namontovaná čidla snímající teplotu vozovky. »Tlačítka jsme naštěstí nevyužili ani jednou,« řekl provozní ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Milan Macháček.

Střídání teplot je horší

SOS tlačítka slouží řidičům posypových vozů v terénu, když se dostanou do obtížné situace a potřebují rychle pomoc. Například když sjedou ze silnice a nedokážou se vrátit, případně při nehodě. Podobnou novinku si pořídili silničáři i v jiných krajích.

Připravené zásoby soli spotřebovali silničáři v Ústeckém kraji a materiál museli dokupovat. Časté střídání teplot vedlo k namrzání vozovek a tím i vyšším nárokům na údržbu. »Pro nás je horší právě střídání teplot, když v noci silnice namrzají a tento jev není pro řidiče tak patrný. Žádná sůl nezbyla, během zimy se dokupovala,« uvedla náměstkyně ředitele Správy a údržby silnic Ústeckého kraje Lenka Holovská. Údržba silnic II. a III. třídy v regionu zatím stála zhruba 125 milionů korun, za předchozí zimní sezonu 2016/2017 celkové náklady činily 148,5 milionu korun.

Vyšší než loňské náklady měli jihočeští silničáři. Meziročně stouply o 36 milionů na 273,9 milionu Kč. Je to nejvíc od sezony 2012 až 2013, kdy náklady dosáhly 328,9 milionu. Nejvíce, v 91 dnech, zasahovali na Prachaticku. Problémy řešili na silnici I/3, hlavním tahu z Českých Budějovic do Rakouska, kde kolabovaly kamiony.

Bez kalamit i stížností

V Plzeňském kraji vydali silničáři zhruba 208 milionů korun, o necelých 20 milionů Kč víc než loni. Nejvíc výjezdů měli v prosinci, kdy náklady činily 47 milionů Kč. Přesto považují letošní zimu z pohledu nákladů za průměrnou. »Oproti minulé zimní sezoně jsme nemuseli řešit žádné kalamitní stavy, ani žádné zásadní stížnosti,« řekl provozně výrobní ředitel krajské správy a údržby silnic (SÚS) Radek Šíma.

Pro silničáře v sousedním Karlovarském kraji byla ale letošní zima delší a náročnější. Přišla o něco později, ale pak se střídala období silnější a slabší zimy a konec se proti jiným letům protáhnul. »Probíhající sezona zimní údržby je poměrně náročná na spotřebu posypových materiálů i četnost výjezdů, především u preventivních posypů. Teploty kolísající kolem bodu mrazu způsobují rychlý a často jen lokální vznik náledí. To navíc řidiči daleko hůře vnímají než sníh, který vidí,« řekl člen představenstva Údržby silnic Karlovarského kraje (ÚSKK) Pavel Raška. Náklady budou silničáři znát až po skončení zimní sezony.

Střídání teplot se navíc podepisuje na stavu silnic. »Výsledkem jsou výtluky, jejichž četnost a charakter bude vyžadovat nejen lokální výspravy, které provádíme, ale v jarních měsících zejména souvislé nebo velkoplošné opravy,« řekl provozní náměstek krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Tomáš Račák. Kraje proto nyní monitorují své silnice a sčítají škody.

(cik)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: pro článek zatím nikdo nehlasoval

(cik)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.