Ilustrační FOTO - Pixabay

Nadané děti to nemají ve školách lehké

Nadané děti v ČR nemají ve školách dobrou podporu. Učitelé na jejich vzdělávání nejsou systematicky připravováni a mnoho z nich neví, jak talent dítěte rozvíjet. Shodli se na tom účastníci konference Fenomén nadaných dětí ve Sněmovně.

Stát na podporu nadaných žáků dává 0,25 procenta z peněz, určených pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, uvedla Ivana Blažková z oddělení speciálního vzdělávání ministerstva školství. V každém ročníku populace je podle odborníků zhruba 10 % nadaných a dvě procenta mimořádně nadaných, v ČR se je však často nedaří odhalit. Ministerstvo školství ve svých statistikách ze základních škol letos eviduje 1881 nadaných a 1116 mimořádně nadaných dětí. To je 0,2 %, respektive 0,12 % ze všech 962 108 žáků.

»O mimořádně nadaných dětech se diskutuje už dlouho, skutečně chybí koncepce, metodika, prostě pomoc a podpora učitelům v práci s těmito dětmi. Pokud jde všeobecně o nadané děti, musím se učitelů zastat. V momentě, kdy jim nacpou hory papírů k vyplňování, administrativa roste, ve 30členné třídě mají děti mimořádně nadané, ale i děti s poruchami chování, s poruchami učení, děti, které jsou nově inkludované v rámci tzv. společného vzdělávání. Těžko se učitelé mohou každému z nich individuálně věnovat,« zdůraznila pro náš list odbornice KSČM na oblast vzdělávání Marta Semelová.

Podle Blažkové šly od září 2016 na podporu v začleňování handicapovaných a nadaných dětí dvě miliardy korun, konkrétně nadané žáky však stát podpořil pěti miliony korun. Ministerstvo by chtělo tento stav zlepšit úpravou vyhlášky o společném vzdělávání dětí ve školách, kterou chystá do konce letošního roku. V praxi by pak větší podpora nadaných mohla fungovat od září 2019.

Nadané děti bývají nadprůměrné v rozumových schopnostech i osobnostně a citově. Vyžadují proto větší pozornost, citlivý přístup a množství podnětů ke svému rozvoji. Pokud jsou zanedbávané, bývají podle odborníků frustrované a tíhnou k psychickým potížím. Společnost pak nemůže těžit z jejich výjimečnosti, a v mezinárodním srovnání se stává méně úspěšnou.

»U mimořádně nadaných dětí se často projevují nedostatky v jiných oblastech, třeba v sociální gramotnosti. Dítě se často obtížně zařazuje do kolektivu, vyčleňuje se. Je to vlastně vyrovnání toho velkého nadání… Tam je leckdy třeba zvýšená práce učitele, a když je třeba, tak i psychologa, nebo poradny,« sdělila Semelová.

Chyba není v učitelích, ale v (ne)systému

Podle předsedkyně Společnosti pro talent a nadání Evy Vondrákové je třeba, aby se problematice nadaných věnovala stejná pozornost jako tématu handicapovaných. Upozornila, že ve školách je řada dětí, které nepracují na úrovni svých možností, mají samé jedničky a ve výuce se nedovídají nic nového. Škola by jim měla dát šanci se rozvíjet a stát by to měl podpořit více penězi, uvedla.

Semelová vidí chybu už v absenci centrálních vzdělávacích programů, tj. osnov. Vznikají soukromé školy pro mimořádně nadané děti, další děti odcházejí na víceletá gymnázia. A místo společného vzdělávání je tu selekce, kterou kritizují nejen odborníci z ČR, ale i na mezinárodní půdě. Podle ní to pak poškozuje všechny. »Nadané děti vyrůstají úplně mimo, z běžných tříd odcházejí tahouni a kvalita a úroveň vzdělávání na veřejných základních školách, kde se učí většina dětí, tím trpí. Doplácejí na to nadaní žáci stejně jako ti ‚běžní‘, a nakonec i ti přicházející v rámci inkluze. A ještě je tu individuální vzdělávání, kdy rodiče nechávají děti doma. I to by se mělo odstranit,« zdůraznila.

Také Dana Pražáková z České školní inspekce uvedla, že český vzdělávací systém děti s nadáním nedostatečně podporuje. Řada učitelů si podle ní v práci s talentovaným žákem nevěří a často mu k dalšímu rozvoji doporučují různé mimoškolní aktivity. Nadané děti přitom podle odborníků silně vnímají, jak s nimi pedagog i další lidé jednají. Kvůli obavám z posměchu a závisti proto často své nadání raději tají.

Vondráková ve shodě se Semelovou zdůraznila, že kvalita vzdělávání nadaných není závislá jen na penězích, ale i na učitelích. Důležitá je podle ní jejich motivace, samostatnost a zodpovědnost. Školy pak k podpoře nadaných mohou využít i zjednodušené žádosti o evropské peníze.

(ku)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.7, celkem 6 hlasů.

(ku)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.