K VĚCI

Když, Zemane, neposlechneš…

Pan místopředseda ČSSD Netolický v Otázkách Václava Moravce nám sdělil, pokud Zeman nebude jmenovat nějakého jejich kandidáta na ministra, měl na mysli ministerstvo zahraničí, pak se sociální demokraté obrátí na Ústavní soud, aby vysvětlil, jak to vlastně je. Podle něj a podle pravice vůbec jde o protiústavní čin.

Vzpomněl jsem si v této souvislosti na jmenování italské vlády. Tamější prezident odmítl jmenovat ministrem financí kandidáta, jenž měl silné protiunijní názory. To se ovšem v Evropě nesmí. Designovaný kandidát na předsedu vlády tehdy odstoupil a zvažoval společně s dalšími představiteli politických stran, které byly ochotny s jeho stranou jít do koalice, další postup. Vypadalo to na politickou krizi. Nakonec se přece jen lídři vítězných stran dohodli a navrhli jiného kandidáta.

Jenže co u nás? U nás prezident odmítnout jmenování kandidáta nesmí? A když odmítne, pak by měl být popohnán před nejvyšší soudní stolici a ta by mu dala příkaz? Kdyby ani pak nejmenoval? Co by následovalo?

O to pravici i v části ČSSD jde? Oklestit práva prezidenta? A udělat z něho jen loutku, která nemá do čeho co mluvit? Zřejmě ano.

Proto byste se o tvorbě vlády v Itálii v našich pravdomluvných pravicových médiích nedočetli. A názor místopředsedy Netolického chápu jako hrozbu. Když, Zemane, neposlechneš, pak dostaneš co proto.

Otakar ZMÍTKO


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.1, celkem 47 hlasů.

Otakar ZMÍTKO

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


o.motl
2018-06-15 06:24
Za zahraniční politiku je odpovědná vláda, která je odpovědná
poslanecké sněmovně. Stále máme parlamentní a ne prezidentský
systém. A komentovat toho kořalu sedícího na Hradě nemá smysl.
kafrmi
2018-06-14 21:35
Prokopic.Karel, napsal jste to bezvadně. Ty žvásty
"martin.harfa" se nedají brát vážně.
Prokopic.Karel
2018-06-14 20:16
Je to pikantní právě zvlášť u šéfa ZAMINI. Spousta Zemanových
"přívrženců" by vlastně chtěla, aby byla zřízena v
areálu Hradu "Razítkovna". Tam by mohla sedět i osoba s jednou
rukou, ve které by držela razítko a kdykoliv by tito
"přívrženci" zaveleli, tak by to jejich řešení
oštemplovala. Prezidentské volby by vůbec potom nemusely být. Jak
známo, prezident také zastupuje tento stát "navenek". Když
budou názory premiéra, šéfa ZAMINI a prezidenta rozdílné, potom je to
špatně. Na tom se snad shodneme i s JUDr. Jindřiškou - doufám. PROTO
PRÁVĚ ZDE BY SE VŮBEC NEMĚLO DISKUTOVAT, ZDA PREZIDENT MÁ ČI NEMÁ
PRÁVO SE VYJÁDŘIT. A ještě závěrečný argument: ono
"Po-che" nedávno vystupovalo asi půl hodiny na ČT 24.
Takového burana bych také nechtěl. Nikdy jsem netvrdil, že souhlasím
vždy s výroky tohoto pana prezidenta. ALE ZDE MÁ NAPROSTOU PRAVDU.
Tečka.
Pisatel66
2018-06-14 19:41
Harfo, kdopak zvolil jakousi JUDr. Syllovou aby rozhodovala o České
republice a jejím právním pořádku? Vy sám? Nebo ještě Kalousek?
martin.harfa
2018-06-14 12:21
Mýlíte se pane Hájku, moje poznámka je maximálně stručná a
pragmatická. S jejím pochopením ovšem mají problém osoby s
minimální ústavně-právní gramotností, což je váš případ.
hajek.jiri51
2018-06-13 22:29
Pane Harfa, popsal jste to důkladně, a zbytečně rozvláčně. Asi aby
jste zakryl svou neochotu zamýšlet se. Ten Váš bod 4, to je právě ten
Prezident = Marioneta a ten se mu snaží vehementne vnutit. Chapindelo?
martin.harfa
2018-06-13 12:19
Problematikou pravomocí prezidenta jmenovat členy vlády, se zabývala
JUDr. Jindřiška Syllová,CSc. rozborem prací a názorů k této
problematice. Čtyři varianty : 1. Prezident může odmítnout jakýkoliv
návrh, z jakýchkoli důvodů, nebo i bez uvedení důvodů, nebo 2.
Prezident může odmítnout jakýkoliv návrh, ovšem na základě
závažných důvodů, týkajících se zejména právního státu, nebo 3.
Prezident může odmítnout návrh jen z důvodů, založených na rozporu
jmenování určité osoby se zákonem (například v případě rozporu se
zákonem o střetu zájmů nebo jiným zákonem), nebo 4. Prezident musí
jmenovat každého řádným způsobem navrženého člena vlády. (Práce
JUDr. Styllové je běžně dostupná) Ke stoupencům čtvrté varianty
patří také předseda Ústavního soudu České republiky JUDr. Pavel
Rychetský. Z obecného hlediska je žádoucí aby se v souvislosti s
neochotou Zemana nějakého ministra jmenovat, nominující strana na
Ústavní soud obrátila, jeho nález (nikoliv rozsudek) by tento problém
vyřešil. Pokud v tom někdo vidí snahu dělat z prezidenta ČR loutku,
měl by se co nejrychleji přestat zabývat politikou natož pak
žurnalistikou, populistů tady máme snad již dostatek!
hajek.jiri51
2018-06-13 12:08
Někdo si plete občany zvoleného prezidenta s marionetou.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.