Ilustrační FOTO - Pixabay

Tuzemské potraviny stále »popelkou«

Tržby za prodej potravin lokálního původu se v České republice nezvyšují. Proti roku 2012 loni klesly o jeden procentní bod na 60 %, uvedl komerční manažer společnosti Nielsen Břetislav Chovítek.

Společnost do své studie nezahrnula čerstvé pečivo, zeleninu nebo maso. Přitom 64 % českých obyvatel podle průzkumu Nielsenu preferuje lokální produkty, čtyři procenta dává přednost zahraničním, zbytku je to jedno.

Nejčastěji se prodávají lokální značky vody, piva, mléka, rumu nebo koření, největší zastoupení v globálních značkách pak má instantní káva, kolové nápoje nebo čokoláda.

Loni se také více potravin prodávalo ve slevových akcích, v tržbách šlo o 55 %, zatímco před desetiletím to bylo 33 %, uvedla společnost.

Podle předchozího průzkumu společnosti GfK naopak začali Češi v posledních letech omezovat nákupy ve slevách. Po dlouhodobém růstu se podíl výdajů za potraviny a drogerii ve slevových akcích snížil loni podle této studie na 46 %, zatímco v roce 2015 dosahoval 46,9 %.

Prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Marta Nováková upozornila, že Nielsen do svých studií dává především balené zboží některých kategorií.

Slevy i možná povinnost českého zboží na obchodních pultech jsou letos předmětem politické diskuse. Například ministerstvo zemědělství v dubnu ohlásilo, že zatím nechystá regulace obchodních řetězců. Dříve ministr Jiří Milek (za ANO) mluvil o nápadech, jako například zavádění minimální marže na potraviny, byl nakloněn také minimálnímu zastoupení českých potravin na obchodních pultech. Podle dubnového vyjádření by se měly všechny články výrobně-prodejního řetězce na sporných věcech dohodnout samy, pokud ne, přijde regulace. Podle Novákové se návrhy nyní diskutují v podvýboru sněmovního zemědělského výboru.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 1, celkem 1 hlas.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.