Od sterility k produkci

Taky vás zvedly ze židle třešně za 450? Nedivte se. Ty tam jsou časy, kdy místo hloupých a v podstatě sterilních, krátce střižených trávníků byly běžně na našich zahradách ovocné stromky a záhonky se zeleninou.

Je to divný svět. Lidé utrácejí stokoruny za třešně, které si dříve česali na zahradách. A další tisíce za sekačky, vertikutátory, hnojiva, drahé dovozové dřeviny a okrasné trávy pro dokonalou reprezentaci zahrady, která ale jiný než reprezentativní účel nemá. Na zahradě se nežije, nechodí, neskotačí, nepěstuje. Nic.

V této souvislosti mě nadzvedla reklama na sekačku, která vám zaručí »živý trávník«. Proboha, co je na takovém trávníku živého? Možná barva. Jinak absolutně nic. Žádný květ, žádný brouček, jen prakticky sterilní zelená hmota. Bez užitku.

Ale časy se mění. Lidé pomalu, ale doufám, že jistě, dostávají rozum. Vracejí se k živým zahradám, k vysazování ovocných stromů, zakládání záhonů pro zeleninu a bylinky. Buď na vlastních zahradách, kde se objevují bylinky nebo jahody a rybízy, nebo na stále modernějších komunitních zahradách, které například v Praze rostou vcelku jako houby po dešti. Mít své bylinky nebo voňavou, prakticky bio zeleninu, začíná být zkrátka in.

Vedle kvalitních domácích potravin může mít tento nový trend i zajímavý společenský dopad. Alespoň v našem okolí se již začíná projevovat. Když se někomu zadaří a urodí se víc, než stačí spotřebovat, rád se podělí se svými přáteli a sousedy. A ti zase podarují svými výpěstky. Prakticky se jedná o opouštění konzumního individualismu a přechod k produktivnímu a obecně výhodnému kolektivismu.

Škoda jen, že kdyby lidé nepodléhali hloupým módním vlivům sterilních zahrad a kromě tújí vysadili občas i ovocný strom, mohli dnes již sklízet. A zvlášť letos. Takto budou muset na zahradách a komunitních záhonech čekat na úrodu ovoce ještě několik let.

Helena KOČOVÁ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.6, celkem 18 hlasů.

Helena KOČOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.