Ilustrační FOTO - Wikimedia commons

Dvanáctsetrojek jsou v provozu ještě stovky

Lehké užitkové vozy na českých silnicích výrazně zestárly. Od roku 2011 se jejich průměrné stáří zvýšilo o čtyři roky na více než 12 let. Vozový park se za tu dobu rozrostl o 73 000 na 568 505 vozů. Důvodem stárnutí je nedostatečná obnova vozového parku, vyplývá z údajů Svazu dovozců automobilů.

V pátek uplyne 50 let od zahájení 10. ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, na kterém byla veřejnosti poprvé představena dodávka Škoda 1203.

Ve Vrchlabí se v letech 1968 až 1981 vyrobilo téměř 70 000 kusů tohoto jediného československého lehkého užitkového vozu se samonosnou bezkapotovou karosérií. Výroba pak pokračovala až do roku 1997 ve slovenské Trnavě a následně se »dvanáctsettrojky« skládaly ve firmě Ocelot v krkonošké Žacléři.

V provozu jsou stále stovky těchto vozů, ať už jako veterány, nebo stále v aktivní službě. V minulosti byly vedle klasických dodávek nejznámější úpravy jezdící jako sanitky či hasičské nebo pohřební vozy. Škoda Auto nyní žádný užitkový vůz nenabízí.

Stárnutí dodávek je podle partnera EY Petra Knapa spojené s anomálií trhu, kdy se do roku 2009 kvůli odpočtu DPH prodávala část osobních vozů po instalaci mřížky oddělující zavazadlový prostor jako lehké užitkové. Objem prodejů užitkových aut tak byl až čtyřikrát vyšší, než v současnosti. »I po roce 2009 osobní auta prodaná jako užitková v této kategorii zůstávají a stárnou směrem k celkovému průměrnému stáří českého auta, které je 14 let. A vedle toho zřejmě stále platí přístup českých živnostníků, že jim stačí i starší vůz a vozí i starší dodávky z ciziny,« dodal.

Prodej lehkých užitkových aut se za osm měsíců letošního roku zvýšil meziročně o čtyři procenta na 13 013 vozů. Nejprodávanější je značka Renault, následují Peugeot a Volkswagen. Nejvíce se prodávají vozy od tří do 3,5 tuny, které tvoří 61 % prodejů.

Dovoz ojetých dodávek se letos do srpna zvýšil o 15 % na 7876 vozů. Nejvíce dováženou značkou je Volkswagen, druhý je Ford a třetí Fiat. Nejčastěji se importovaly vozy staré šest až deset let, které tvořily dvě pětiny dovozů.

Osobních aut bylo v České roublice na konci prvního pololetí registrováno přes 5,7 milionu. Jejich průměrný věk překračuje 14,6 roku.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 7, celkem 3 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.