Přehodnocení

Proběhnuvší komunální a senátní volby daly levici jako celku pořádné varování. Nebudu se zamýšlet nad levicí jako celkem, ale zareaguji na naši stranu KSČM. Tedy radikální levici. Velice slabou útěchou může být, že v řadě míst jsme přeskočili v počtech hlasů sociální demokracii, ale to je všechno. Za tento faktor nelze vinit vedení strany, protože za komunální volby jsou primárně zodpovědné příslušné okresní organizace nebo krajské výbory. Za propadák můžeme označit Prahu a Brno, kde od roku 1989 nemáme žádného zástupce. Kde se však stala chyba a co do budoucna změnit?

Začněme od věci, která se některým nebude líbit. Jsme sice radikální levicí, ale to neznamená, že se budeme neustále vracet do minulosti a vyvolávat duchy nostalgické normalizace. To není žádná radikalizace pro současný svět a společnost 21. století. S tím souvisejí i různé ikony v podobě kandidátů, které lze identifikovat s dobou minulou. Respektive se kupříkladu proslavili nějakými výroky směrem k obhajobě doby minulé a jejích excesů. Právě tyto ikony jsou logicky využívány médii jako »klacek« proti KSČM ve vztahu podívejte se, vždyť jsou stejní jako ti dřívější komunisté. Nic se nezměnilo, jen si do názvu přidali jedno písmeno. Tohle se musí změnit. Je nutné přitáhnout nové voliče a ty do určité míry neoslovíme okoukanými, kontroverzními, médii zneužitelnými lidmi. To je prostě realita. Doba se posunula úplně někam jinam a již nelze dělat předvolební propagaci stejně jako před deseti lety. V prvním případě je při příštích volbách nutné zvolit správný výběr lidí.

Se správným výběrem lidí souvisí i výběr témat. Pokud vždy zabředneme do stínu nápadů sociální demokracie, která chtěla ve všem ještě přitvrdit, tak skončíme na smetišti dějin tak rychle, až se tomu budeme divit. Z toho plyne, že KSČM musí uchopit nová témata, která jsou nosná pro radikální levici jinde ve světě. Nemusí se nutně jednat o myšlenku základního příjmu, ale například participativního rozpočtu a zejména prosazovat myšlenky kolektivního vlastnictví. Kupříkladu obecní, státní vlastnictví je vždy výhodnější než soukromé, protože jej mohu regulovat. Tím to ale zdaleka nekončí. Radikální levice se nemůže zaměřit jen na oblast sociální, ale kupříkladu i na oblast internetu. Musíme říkat, že jsme kupříkladu »rudí« piráti, protože také stahujeme věci z internetu. Je to naprosto normální. Nesmíme se bát přinášet nová témata, klidně i radikální, ale nesmíme zabředávat do minulosti. Na tu už nikdo není zvědavý.

S tím vším souvisí špatně vedená marketingová kampaň. Pokud chceme zaujmout co nejvíce lidí, tak musíme působit neustále. Je nutné využívat všechny dostupné prostředky, které nám současná doba nabízí. Od internetu přes sociální sítě, až po tištěná média. Vše je nutné využívat. Narážím navíc na fakt, že kupříkladu v Praze těžko uspějeme s logem, které se tváří, jako kdyby se jednalo o retro »á la« 50. léta s pěticípou hvězdou v rudé šipce. To je spíš na zasmání a poklepání na čelo (podotýkám, že tohle nemám ze své hlavy, ale od lidí, kteří tuto reklamu viděli). Takhle se volby nevyhrávají. Je tedy nutné změnit i marketingovou strategii. Nedráždit dobou minulou, která už se stejně nikdy nevrátí, dívat se dopředu, uzpůsobovat rychle měnícím se podmínkám témata, umět je prodávat. Poté se dostaví výsledky. Vím, je to těžké, náročné na čas, ale jde to. V Kutné Hoře jsem měl za úkol zastavit pokles mandátů. Hrozilo, že budeme mít ze dvou jen jeden. Naštěstí zafungovala naše opatření, o kterých jsem psal výše, a k poklesu nedošlo. Byť jsem nebyl zvolen jako lídr, ale mandáty jsme udrželi. To je pro mě nejdůležitější.

Jan KLÁN, předseda OV KSČM Kutná Hora


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.5, celkem 100 hlasů.

Jan KLÁN

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


joska.korinek
2018-10-15 12:56
V prvé řadě ti, kteří si tu otázku „musí“ položit, pane
Prchale.
jaroslavprchal
2018-10-14 18:47
joska.korinek - Zásadní otázka ovšem zní: kdo do těch čtyřiceti
procent patří...
fronda
2018-10-14 01:28
Od privatizačního puče vedou stranu "modernizátoři" a tohle
jsou ty konce. Oni měli 30 let na to, aby představili voličům ten
jejich "socialismus 21. století", nastolili nová témata.
Výsledek: nula. Jediné co dovedou je kolaborace s pravicí. Faktem
zůstává, že reálný socialismus představuje jedinou fungující
alternativu k buržoaznímu režimu. Komu lépe vyhovuje tento buržoazní
režim, proč zaclání v komunistické straně?
joska.korinek
2018-10-12 11:46
Svatý Václave, (slovy písně) s tím se asi vážně nedá hnout.
Vždyť výzkumy uvádějí, že skoro 40% lidí je na tom s rozumem
špatně. No a když se k tomu přidá ta horda bezohledných zlodějů a
podvodníků, usilujících o moc, plus parta jejich patolízalů, to je u
voleb vymalováno. Chtělo by to nějakou stranu obětavých
funkcionářů, prosazujících heslo „každému podle zásluh“,
tudíž socialismus. Ale kde je vzít? Nejspíš se opravdu bude muset
počkat, až lidi (paradoxně podle Kryla) budou rýt držkou v zemi.
jhulka.cz
2018-10-11 18:35
Vždy se říkalo, že za výsledky firmy a pod. odpovídají ti, co jí
vedou. Asi nějaká změna. K tématům je třeba říci, že není třeba
je vymýšlet. Spíše je potřeba uvádět proč nejsou zařazena do
programu. K jejich alespoň částečné realizaci je zapotřebí zájem
občanů o ně a současně mít sílu tato témata prosadit v současné
politické a ekonomické situaci. po roce 89 zde byly uměle vytvořeny
podmínky pro uplatnění zahraničních firem a v návaznosti
odměňování jejich zaměstnanců tak , aby tito byli spokojeni. A
zkuste se zeptat zejména mladých lidí jestli potřebují nějakou
politickou změnu. Nikdo ale z levice nepřijde s otázkou a tudíž i s
tématem, proč u nás pracovník stejné firmy za technologicky i časově
stejnou práci dostává třeba 4x menší plat, než pracovník v
mateřské zahraniční firmě. Podobných témat existuje daleko více.
Pokud se jedná o volby tak jejich výsledek určuje počet mandátů. Ale
vzhledem k volebnímu zákonu počet získaných mandátů neukazuje počet
získaných občanů pro volební program. To znamená, že například 5%
získaných hlasů voličů představuje při průměrné volební účasti
mizivé procento z celkového počtu občanů.
Gartouzek
2018-10-11 12:25
Zamýšlení autora je velmi podnětné, avšak krátkozraké -
"nevidí" širší souvislosti. Na jedné straně píše:
"Velice slabou útěchou může být, že v řadě míst jsme
přeskočili v počtech hlasů sociální demokracii, ale to je všechno.
Za tento faktor nelze vinit vedení strany, protože za komunální volby
jsou primárně zodpovědné příslušné okresní organizace nebo
krajské výbory." Na druhé straně píše: "S tím vším
souvisí špatně vedená marketingová kampaň." Z toho jasně
vyplývá spoluodpovědnost vedení strany, protože nezajistilo pro lídry
KSČM potřebné vzdělávání v oblasti vedení moderní marketingové
kampaně. // Že je autor "krátkozraký" dokazuje i jeho
úvodní názor: "Proběhnuvší komunální a senátní volby daly
levici jako celku pořádné varování." Takové pořádné
varování bylo již po minulých komunálních volbách, kdy prostý graf
i laikům ukazoval do očí bíjicí jasný trend propadání ve volbách -
současné výsledky jsou jen pokračováním tohoto trendu. Někdy je
potřeba podívat se do minulosti, abychom pochopili trendy v současnosti
vyvodili včas vhodná opatření. To je základ každého schopného
prognostika. Teorie a praxe: Teoreticky udělalo vedení KSČM vše pro
volební úspěch. Praxe ukazuje, že tomu tak nebylo. Místo sebereflexe
vedení z neúspěchů obviňuje především ty druhé. Jsem
přesvědčen, že kdyby X. sjezd KSČM byl místo personální orientace
byl orientován hlavně na modernizaci marketingové kampaně, volební
výsledky v komunálních volbách by byly mnohem lepší. V praxi tomu
bylo naopak, na sjezdu byla vytvořená časová tíseň pro diskutující,
vedení zdůrazňovalo, že sjezd je personální a na delegáty byl
vyvíjen psychický nátlak apelacemi na zachovávání jednoty strany,
což znamenalo zachování trendu vedení strany - k dalším volebním
propadům. Za toto nese zodpovědnost vedení strany pod taktovkou
předsedy, který se zbavuje své odpovědnosti tím, že zdůrazňuje
kolektivnost vedení. // Tento článek je přínosný tím, že ukazuje
mnohé praktické kroky marketingové kampaně.
svaty_vaclav
2018-10-11 11:21
Lidé v kapitalistickém rozbitém Československu bohužel ve volbách
nevolí úměrně svému sociálnímu statusu, ale volí na základě
kapitalistické politické masáže. Jak je jinak možné, že
nezaměstnaní a nebo špatně placení zaměstnanci volí miliardáře a
jeho stranu? Jak je jinak možné, že Čechoslováci volí za své
představitele lidi, kteří se paktují se Sudeťáky? Je chybou
nepřipomínat lidem v kapitalistickém rozbitém Československu
přednosti socialismu, jak měli možnost je využívat před rokem 1989.
Je těžké oslovit voliče ve prospěch KSČM v kterýchkoli volbách,
když je veden těžký protikomunistický boj všemi prostředky, které
má k dispozici kapitalismus v rozbitém Československu – všechny
televize, veškeré ostatní sdělovací prostředky, internet, sociální
sítě, Parlament v obou jeho komorách, kapitalistické soudy, komunální
úroveň. Dále je to antikomunistická kapitalistická publicistika,
antikomunistická kapitalistická kultura v rozbitém Československu,
chrlící neuvěřitelné množství antikomunistických filmů,
protikomunisticky zaměřených publicistických pořadů, také
antikomunistické zneužívání filmů a pořadů vyprodukovaných
socialistickým Československem před rokem 1989. V tomto kapitalistickém
antikomunistickém kotli KSČM hoří a shoří. Stejně si ale myslím,
že největším „nepřítelem“ KSČM je relativně snesitelná
sociální situace pracujících v rozbitém Československu. Zkrátka
lidem musí být sociálně hodně špatně, aby se obrátili ke komunismu
a jeho myšlenkám, to však nyní nemůžeme očekávat. Technický pokrok
současného světa a snesitelné životní podmínky lidí se obrátily
proti KSČM, která se v tom ztratila. Ještě je dlužno dodat, že ty
snesitelné životní podmínky lidí v Československu se, paradoxně,
zlepšily během 40ti let díky československé komunistické straně po
2. sv. válce v období 1948-1989, ale parazituje na tom nyní znovu
obnovený kapitalismus rozbitého Československa po roce 1989.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.