Ilustrační FOTO - Pixabay

Schopnost Čechů splácet závazky se přestala zlepšovat

Schopnost Čechů splácet závazky se v letošním třetím čtvrtletí poprvé od konce roku 2015 přestala zlepšovat. Na konci září mělo dluhy po splatnosti 7,15 procenta dospělých, nárůst proti druhému čtvrtletí je o setinu procenta. ČTK o tom informovalo sdružení Solus, jež svým členům umožňuje přístup k informacím o lidech s potížemi se splácením závazků. Na konci loňského roku mělo dluhy po splatnosti 7,32 procenta.

V registru je v rámci celé ČR zapsáno o 20.000 občanů méně než na konci září loňského roku. Solus evidoval v registru fyzických osob ke konci září 621.000 dospělých občanů ČR s celkovým dluhem po splatnosti přesahujícím 49,8 miliardy Kč.

"Na českém trhu je stále řada společností, které poskytují spotřebitelské úvěry, ale neprověřují dostatečně bonitu svých klientů a nevyužívají žádný ze zavedených registrů. Pokud se dostane klient takové společnosti do potíží se splácením, často to má dopad i na plnění jeho závazků u zodpovědnějších společností," uvedl ke statistikám tajemník sdružení Jan Stopka.

ČR podle něj těží z novelizované a dobře fungující legislativy v oblastech ochrany spotřebitele a poskytování úvěrů. Vedle toho přispívá k pozitivnímu vývoji rozšiřování členské základny sdružení. Jeho novým členem se na konci září stala společnost Pronto Credit.

Členství ve sdružení Solus umožňuje přístup k informacím o klientech, kteří čelili nebo čelí potížím se splácením svých závazků, dále k databázi odcizených a neplatných dokladů a k insolvenčnímu registru. Členská společnost se na základě dotazu do databáze dozví o dluhu klienta, případně o jeho úhradě. Ta je v registru uchována až tři roky.

Neuhrazený závazek musí dosáhnout minimálně 500 Kč, aby bylo zajištěno, že spotřebitelé nebudou do negativního registru zařazováni kvůli drobným dluhům v řádu jednotek či desítek korun.

Sdružení vzniklo v létě 1999. Je do něj aktuálně zapojeno 56 společností, které poskytují služby spotřebitelům v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií, takzvaných peer to peer půjček a v obchodu.

(čtk)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 7, celkem 2 hlasy.

(čtk)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.