Dvakrát proč

Další voják musel zemřít v Afghánistánu. Údajně proto, že jde o boj s terorismem. Jenže je to vůbec tak? Vyhlásil nám Afghánistán válku, že jsme ho vojsky složenými z členských zemí NATO, a tedy i nás, museli obsadit? Není to tak, že Spojené státy nařídily a my tam servilně poslali naše muže (i ženy), kteří by jinak, bylo-li by třeba, mohli hájit naše hranice? Ty nehájíme. Přes ně může pochodovat celý pluk, obrazně řečeno, teroristů krytých pohádkou o utečencích. Zvlášť nyní po pádu Islámského státu a dalších militantních muslimských bojovníků se mohou přesunovat do Evropy. A že to není pravda, je iluze.

Mluvme však o těch vojácích, kteří domů byli přivezeni v rakvích. Nevěřím, že každý z nich byl věřícím katolíkem, že jejich rodiny se denně chodí do kostela modlit. Přesto na půdě České republiky je vítá polní kurát, tentokrát se štolou přehozenou přes uniformu. A to vše za přítomnosti prezidenta republiky, ministra obrany a náčelníka štábu. Byl tu ovšem i dominikán Duka, jinak primas český, ano, ten, který se údajně zastal preláta Piťhy, když ve Svatovítském chrámu sděloval věřícím své vidění, pokud jde o budoucnost světa, a tedy i nás.

Jsme, nebo nejsme ještě sekulární stát? Zdá se, že se znovu blížíme k jakémusi obnovenému zřízení zemskému, po němž (ale i vlastně před jeho přijetím už brzy po Bílé hoře) následovala násilná rekatolizace. Z protestantské země se během několika desetiletí udělala katolická. Ti, kteří se vzpěčovali, byli ze země vyhnáni, nebo dokonce zemřeli v žalářích či na popravištích. Tak musel odejít Jan Amos Komenský, rytec Hollar či třeba představitelé těch nejstarších rodů našeho království, aby jim nikdy nebyl umožněn návrat domů.

Napadá mě ovšem otázka. Který Bůh je tím pravým, když vlastně všichni, křesťané i židé, muslimové i stoupenci východních náboženstvích, věří v jednoho Boha. Jen mu říkají jinak a mají jiné rituály. Ten tálibánský vrah oblečený v afghánské uniformě možná křičel, že »Alláh je veliký« a pak zmáčknul kohoutek své zbraně. Ten český voják, nevěřím, že by byl věřící, ale byl-li, pak se dozajista modlíval ke stejnému Bohu, i když ho svaté knihy popisují jinak. Pokud by pan Duka a onen kaplan byli skutečnými věřícími, pak by se museli zeptat, proč, Bože, nás lidské bratry ženeš do bratrovražedných bojů a nenecháš žít? Neptají se však tak. I oni jsou součástí mašinérie, která žene vojáky do boje. Stejně jako ten afghánský voják. Každý kvůli stejnému Bohu, ale pod jinými hesly a jmenujíce ho jinak. Proti sobě, jak jinak! Nechce se ani domyslet.

Jen opakuji: Proč katoličtí preláti mají právo přijímat doma naše mrtvé a proč vůbec jsme v Afghánistánu?

Otakar ZMÍTKO


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.4, celkem 29 hlasů.

Otakar ZMÍTKO

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


ferdaholub
2018-10-30 10:04
Otakare, také to tak vidím.Jen čekám, až tak také pošlou ti, kteří
jen troubí, také vlastní děti, nebo tam půjdou dobrovolně sami.
Nejlépe bych tam také viděl i některé bla-bla funkcionáře ze
zastupitelských sborů. Nechť dokáží, že se jim jedná o svobodu a
demokracii všech lidí a ne jen o vlastní nacpané peněženky
prostřednictvím vymýšlení hloupých důvodů pro jejich zdůvodnění
politických účelností.
fronda
2018-10-28 00:22
Vrah? A nebyli Gabčík s Kubišem nakonec taky vrazi?
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.