Mazda RX-8 Hydrogen. Ilustrační foto - wikimedia commons

Automobilky spojují budoucnost s vodíkem

Více než polovina šéfů světových firem, které se podílejí na výrobě aut, vidí velkou budoucnost ve vodíkových článcích, z nichž se může vyrábět elektřina pro pohon aut.

Jde o hlavní trend, který vyplývá z aktuálního průzkumu, řekl Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG.

Vodíkové články jsou jednou z alternativ elektromobility. Auta disponující touto technologií není potřeba dobíjet z externího zdroje a tankování vodíku trvá podobně jako u klasických paliv. »Za dvě dekády by měly mít různé technologie pohonu zhruba stejné zastoupení a žádná nebude dominantní,« vyplývá podle Linharta z průzkumu. Zákazník si bude pohon vybírat podle toho, k čemu auto potřebuje a co mu bude vyhovovat. Vývoj nových pohonů a technologií je podle Linharta daný hlavně silným tlakem na regulaci emisí.

Velkou budoucnost palivovému článku z vodíku, který elektřinu vyrábí přímo v autě, prorokuje také generální ředitel Toyota Central Europe-Czech Martin Peleška.

»Existuje možnost externího dobíjení, dobíjení z vodíkového článku i kombinace obojího. Z našeho pohledu neexistuje jednoznačné řešení. Svět nebude černý, nebo bílý, ale šedivý. Využití bude fungovat na bázi poptávky a využití. Regulace mohou rozhodovat jen krátkodobě. Důležité je, co bude trvale udržitelné a funkční,« uvedl Peleška.

Toyota vnímá vodík jako palivo budoucnosti i díky tomu, že na loňském Světovém ekonomickém fóru v Davosu založilo jedenáct velkých světových firem takzvanou vodíkovou radu, k níž se přidávají postupně další velké firmy včetně finančních institucí. Domluvily se na postupu ve vývoji a výzkumu a na tom, že budou používat kompatibilní technologie. Ročně se vyrobí 50 milionů tun vodíku.

Důležitým postřehem z výzkumu KPMG také je, že bude klesat tržní podíl výrobců ze západní Evropy, což předpokládá tři čtvrtiny respondentů. »Nutně to však neznamená pokles výroby v Evropě, ale zvýšení výroby v jiných částech světa. Zřejmé však je, že Evropa už nebude hrát tak důležitou roli,« uvedl Linhart.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.5, celkem 2 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


hajek.jiri51
2018-10-30 21:04
Podporovat by se měla ta technologie která zanechává nejmenší
komplexní negativní stopu. Vodík se získává elektrolýzou, a
elektřina by se měla získávat z obnovitelných zdrojů, nebo jádra
či, nejlépe fúzí. Jak jsem z jiného článku, je absolutně
největším zdrojem znečištění atmosféry lodní doprava. Vodík by
mohl být palivem i v letecké dopravě - hypersonická dopravní letadla,
která by se mohla pohybovat ve velmi vysokých výškách po většině
dráhy setrvačností, a snad i u lodní. Proč taky ve větší míře
nevyužívat sofistikované nákladní plachetnice.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.